Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών/φοιτητριών με την πραγματικότητα της ξενόγλωσσης διδασκαλίας (δημόσια και ιδιωτικά σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) σε νεαρούς και εφήβους, καθώς και σε ενήλικες (Κέντρο Διδασκαλίας Ξένων Γλωσσών, Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων). Η εξοικείωση αυτή επιτυγχάνεται με την πρακτική τους εξάσκηση αφενός με μεθοδευμένη παρακολούθηση της εκπαιδευτικής/παιδαγωγικής διαδικασίας στην τάξη από τον σύμβουλο-καθηγητή (mentoring), αφετέρου με εποπτευόμενη και παράλληλη διδασκαλία στο Τμήμα. Ειδικότερα, το μάθημα απαιτεί την παρακολούθηση διδασκαλιών, την εκπόνηση διδακτικού υλικού και την εφαρμογή του σε εικονική (μικροδιδασκαλία και άσκηση διδακτικών δεξιοτήτων) και σε πραγματική τάξη (σχολική μονάδα). Η Πρακτική Άσκηση των φοιτητών/φοιτητριών στοχεύει στην προαγωγή της διδακτικο-παιδαγωγικής και εκπαιδευτικής έρευνας. Συγκεκριμένα, επιχειρείται η σύνδεση των θεωρητικών γνώσεων που έχουν αποκτηθεί στα προηγούμενα εξάμηνα με την πρακτική εφαρμογή στην τάξη και την εξοικείωση με τη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα.
Περίγραμμα 13 εβδομάδων (Syllabus)
Α/Α Τίτλος ενότητας και σχετική Βιβλιογραφία
1 Εισαγωγή στο μάθημα: Γενικές αρχές, Οδηγίες, Έντυπο παρακολούθησης, Κατανομή φοιτητών και φοιτητριών ανά σχολική μονάδα
2 Θεωρητική προσέγγιση της διδασκαλίας της γαλλικής ως ξένης γλώσσας:
Ξενόγλωσση πολιτική στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και στον ευρωπαϊκό χώρο
Τύποι αξιολόγησης μαθητή
Ατομικός φάκελος (portfolio) μαθητή/ μαθήτριας
Ατομικός φάκελος (portfolio) διδάσκοντος/ διδάσκουσας
Τσοπάνογλου, Α. (2000). Μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας και εφαρμογές της στην αξιολόγηση της γλωσσικής κατάρτισης. Θεσσαλονίκη. Εκδόσεις: Ζήτη
Τσοπάνογλου, Α. (2010). «Η εγκυρότητα και ο έλεγχός της στην πιστοποίηση της γλωσσομάθειας», http://rcel.enl.uoa.gr/periodical/research2.htm
Kiyitsioglou-Vlachou, R. (2017). « La maîtrise des compétences linguistiques garantit-elle l’opérationnalisation des savoir-faire interculturels ? Le cas des apprenants hellénophones », No 6, Revue du Centre européen d'études slaves (CEES). http://etudesslaves.edel.univ-poitiers.fr/index.php?id=1207
Conseil de l’Europe. (2011). Portfolio européen des langues Guide pour la planification, la mise en œuvre et l’évaluation de projets d’utilisation à l’échelle de l’établissement scolaire. https://www.ecml.at/Portals/1/documents/ECML-resources/2011_09_12_ELP-WSU_FR_web.pdf?ver=2018-03-21-094605-550
Conseil de l’Europe. (2007). Portfolio européen pour les enseignants en langues en formation initiale Un outil de réflexion pour la formation des enseignants en langues. https://archive.ecml.at/mtp2/publications/C3_Epostl_F_internet.pdf
Conseil de l’Europe. (2001). Cadre européen commun de référence pour les langues. Apprendre, enseigner, évaluer. Paris : Didier. www.coe.int/lang-cecr
Tagliante, C. (2005). L’évaluation et le Cadre européen commun. Paris : CLE International. https://elearning.auth.gr/course/
3 Διδακτικές προτάσεις και καλές πρακτικές για τη διδασκαλία της γαλλικής ως ξένης γλώσσας – Δημοτικό
Conseil de l’Europe. (2015). Portfolio européen pour les éducateurs et éducatrices en préélémentaire La dimension langagière et l’éducation plurilingue et interculturelle. https://www.ecml.at/Portals/1/mtp4/pepelino/pepelino-FR-web.pdf
4 Διδακτικές προτάσεις και καλές πρακτικές για τη διδασκαλία της γαλλικής ως ξένης γλώσσας – Γυμνάσιο
Conseil de l’Europe. (2007). Portfolio européen pour les enseignants en langues en formation initiale Un outil de réflexion pour la formation des enseignants en langues. https://archive.ecml.at/mtp2/publications/C3_Epostl_F_internet.pdf
5 Διδακτικές προτάσεις και καλές πρακτικές για τη διδασκαλία της γαλλικής ως ξένης γλώσσας – Λύκειο
Conseil de l’Europe. (2007). Portfolio européen pour les enseignants en langues en formation initiale Un outil de réflexion pour la formation des enseignants en langues. https://archive.ecml.at/mtp2/publications/C3_Epostl_F_internet.pdf
6 Σχέδια και παιδαγωγικά σενάρια μαθήματος
Διαχείριση, σχεδιασμός και παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού-Μικροδιδασκαλία – Δημοτικό Ι
Beacco, J.-C. & Lieutaud, S. (2000). Les dimensions culturelles des enseignements de langue. Paris : Hachette.
Courtillon, J. (2003). Élaborer un cours de FLE. Paris : Hachette.
Tagliante, C. (2006). La classe de langue. Paris : CLE International.
Γρίβα, Ε. & Κωφού, Ι. (2019). Η εναλλακτική αξιολόγηση στο σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον Σχεδιασμός και εφαρμογή περιγραφικών μεθόδων αξιολόγησης για τα γλωσσικά μαθήματα. Εκδόσεις: Κυριακίδη Θεσσαλονίκη.
7 Σχέδια και παιδαγωγικά σενάρια μαθήματος-Διαχείριση, σχεδιασμός και παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού-Μικροδιδασκαλία – Δημοτικό ΙΙ
Beacco, J.-C. & Lieutaud, S. (2000). Les dimensions culturelles des enseignements de langue. Paris : Hachette.
Courtillon, J. (2003). Élaborer un cours de FLE. Paris : Hachette.
Tagliante, C. (2006). La classe de langue. Paris : CLE International.
Γρίβα, Ε. & Κωφού, Ι. (2019). Η εναλλακτική αξιολόγηση στο σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον Σχεδιασμός και εφαρμογή περιγραφικών μεθόδων αξιολόγησης για τα γλωσσικά μαθήματα. Εκδόσεις: Κυριακίδη Θεσσαλονίκη.
8 Σχέδια και παιδαγωγικά σενάρια μαθήματος-Διαχείριση, σχεδιασμός και παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού-Μικροδιδασκαλία – Γυμνάσιο Ι
Beacco, J.-C. & Lieutaud, S. (2000). Les dimensions culturelles des enseignements de langue. Paris : Hachette.
Courtillon, J. (2003). Élaborer un cours de FLE. Paris : Hachette.
Tagliante, C. (2006). La classe de langue. Paris : CLE International.
Γρίβα, Ε. & Κωφού, Ι. (2019). Η εναλλακτική αξιολόγηση στο σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον Σχεδιασμός και εφαρμογή περιγραφικών μεθόδων αξιολόγησης για τα γλωσσικά μαθήματα. Εκδόσεις: Κυριακίδη Θεσσαλονίκη.
9 Σχέδια και παιδαγωγικά σενάρια μαθήματος-Διαχείριση, σχεδιασμός και παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού-Μικροδιδασκαλία – Γυμνάσιο ΙΙ
Courtillon, J. (2003). Élaborer un cours de FLE. Paris : Hachette.
Tagliante, C. (2006). La classe de langue. Paris : CLE International.
Γρίβα, Ε. & Κωφού, Ι. (2019). Η εναλλακτική αξιολόγηση στο σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον Σχεδιασμός και εφαρμογή περιγραφικών μεθόδων αξιολόγησης για τα γλωσσικά μαθήματα. Εκδόσεις: Κυριακίδη Θεσσαλονίκη.
10 Σχέδια και παιδαγωγικά σενάρια μαθήματος-Διαχείριση, σχεδιασμός και παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού-Μικροδιδασκαλία – Λύκειο Ι
Beacco, J.-C. & Lieutaud, S. (2000). Les dimensions culturelles des enseignements de langue. Paris : Hachette.
Courtillon, J. (2003). Élaborer un cours de FLE. Paris : Hachette.
Tagliante, C. (2006). La classe de langue. Paris : CLE International.
Γρίβα, Ε. & Κωφού, Ι. (2019). Η εναλλακτική αξιολόγηση στο σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον Σχεδιασμός και εφαρμογή περιγραφικών μεθόδων αξιολόγησης για τα γλωσσικά μαθήματα. Εκδόσεις: Κυριακίδη Θεσσαλονίκη.
11 Σχέδια και παιδαγωγικά σενάρια μαθήματος-Διαχείριση, σχεδιασμός και παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού-Μικροδιδασκαλία – Λύκειο ΙΙ
Beacco, J.-C. & Lieutaud, S. (2000). Les dimensions culturelles des enseignements de langue. Paris : Hachette.
Courtillon, J. (2003). Élaborer un cours de FLE. Paris : Hachette.
Tagliante, C. (2006). La classe de langue. Paris : CLE International.
Γρίβα, Ε. & Κωφού, Ι. (2019). Η εναλλακτική αξιολόγηση στο σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον Σχεδιασμός και εφαρμογή περιγραφικών μεθόδων αξιολόγησης για τα γλωσσικά μαθήματα. Εκδόσεις: Κυριακίδη Θεσσαλονίκη.
12 Αξιολόγηση μαθητή – Εκπόνηση δοκιμασιών και τεστ – Παρουσίαση στην τάξη – Συζήτηση – Κριτική
13 Ανασκόπηση μαθήματος – Ανατροφοδότηση
Tagliante, C. (2006). La classe de langue. Paris : CLE International.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Beacco, J.-C. & Lieutaud, S. (2000). Les dimensions culturelles des enseignements de langue. Paris : Hachette.
Bérard, E. (1991). L’approche communicative. Théorie et pratiques. Paris : CLE International.
Conseil de l’Europe. (2001). Cadre européen commun de référence pour les langues. Apprendre, enseigner, évaluer. Paris : Didier.
Conseil de l’Europe. (2018). Cadre européen commun de référence sur les langues. Apprendre, enseigner, évaluer. Volume complémentaire avec des nouveaux descripteurs.
https://rm.coe.int/cecr-volume-complementaire-avec-de-nouveaux-descripteurs/16807875d5
Courtillon, J. (2003). Élaborer un cours de FLE. Paris : Hachette.
Cuq, J.-P. & Gruca, I. (2005). Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble : PUG.
Kiyitsioglou-Vlachou, R. (2017). « La maîtrise des compétences linguistiques garantit-elle l’opérationnalisation des savoir-faire interculturels ? Le cas des apprenants hellénophones », No 6, Revue du CEES (Centre européen d'études slaves). http://etudesslaves.edel.univ-poitiers.fr/index.php?id=1207
Moirand, S. (1990). Enseigner à communiquer en langue étrangère. Paris : Hachette.
Niquet, G. (1991). Enseigner le français. Pour qui ? Comment ? Paris : Hachette.
Tagliante, C. (2006). La classe de langue. Paris : CLE International.
Tagliante, C. (2005). L’évaluation et le Cadre européen commun. Paris : CLE International.
Αρβανίτης, Π. & Κιγιτσιόγλου-Βλάχου, Αικ. (2013). Η Πράξη Λόγου στα ψηφιακά περιβάλλοντα. Αθήνα. Εκδόσεις Παπαζήση.
Τοκατλίδου, Β. (2003). Γλώσσα, επικοινωνία και γλωσσική εκπαίδευση. Αθήνα. Πατάκης.