ΚΛΙΝΙΚΗ ΦΑΡΜΑΚΟΛΟΓΙΑ-ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚΛΙΝΙΚΗ ΦΑΡΜΑΚΟΛΟΓΙΑ-ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ / CLINICAL PHARMACOLOGY-THERAPEUTICS
ΚωδικόςΝΠ37
ΣχολήΕπιστημών Υγείας
ΤμήμαΦαρμακευτικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID180000278

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚΛΙΝΙΚΗ ΦΑΡΜΑΚΟΛΟΓΙΑ-ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία5
Class ID
600160943
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΝΠ31 ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ II/ΠΑΘΟΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1) Διδάσκων: Ιωάννης Νιώπας Τη σε βάθος κατανόηση και απόκτηση γνώσεων, κριτικής σκέψης και δεξιοτήτων, μέσω σχετικών κλινικών μελετών περιπτώσεων (clinical case studies), για την παθοφυσιολογία και θεραπευτική αντιμετώπιση σημαντικών παθήσεων του ανθρώπου. Την ικανότητα εφαρμογής των γνώσεων αυτών για τη βελτιστοποίηση της υγείας και της ποιότητας ζωής του ασθενούς με την αποτελεσματική, ασφαλή, οικονομική και γενικά ορθολογική χρήση των φαρμάκων στους ασθενείς, κατά την άσκηση της φαρμακευτικής στο κοινοτικό ή νοσοκομειακό φαρμακείο. Με τα παραδείγματα των clinical case studies οι φοιτητές φαρμακευτικής μπορούν να αναπτύξουν δεξιότητες στη φαρμακοθεραπεία και να «γεφυρώσουν το χάσμα» μεταξύ της απόκτησης θεωρητικών γνώσεων για τα φάρμακα και της κλινικής εφαρμογής τους στον εξατομικευμένο ασθενή, με στόχο την επιλογή του σωστού φαρμάκου, στο σωστό ασθενή, στη σωστή δοσολογία, στο σωστό χρόνο και για τους σωστούς λόγους. 2) Διδάσκουσα: Λευκοθέα Παπαδοπούλου Η μελέτη των μοριακών μηχανισμών που διέπουν διάφορες παθοφυσιολογικές καταστάσεις, της διάγνωσης με νέες τεχνολογίες και της θεραπευτικής αντιμετώπισής τους. Με τη διδασκαλία επιδιώκεται να έρθουν οι φοιτητές σε επαφή και με τον τρόπο αναζήτησης της σχετικής πληροφορίας, έτσι ώστε να μπορούν αργότερα να αναζητήσουν βιβλιογραφικό υλικό και να εμβαθύνουν και σε άλλα θέματα που δεν καλύπτονται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1) Διδάσκων: Ιωάννης Νιώπας Παθοφυσιολογία και θεραπευτική αντιμετώπιση των παρακάτω παθήσεων: Παθήσεις του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος (ιογενής ρινίτιδα, φαρυγγίτιδα, κολπίτιδα, αμυγδαλίτιδα, λαρυγγίτιδα, γρίπη, αλλεργική ρινίτιδα), παθήσεις του κατώτερου αναπνευστικού συστήματος (πνευμονία, άσθμα, χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια), πεπτικό έλκος, ρευματοειδής αρθρίτιδα, οστεοαρθρίτιδα, ουρική αρθρίτιδα και υπερουριχαιμία, συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια, υπέρταση, στεφανιαία νόσος (στηθάγχη, έμφραγμα μυοκαρδίου), λοιμώξεις ουροποιητικού συστήματος (ουρολοιμώξεις). Στα φροντιστηριακά μαθήματα αναλύονται αντιπροσωπευτικές κλινικές μελέτες περιπτώσεων (clinical case studies) για τις παραπάνω παθήσεις. 2) Διδάσκουσα: Λευκοθέα Παπαδοπούλου Κεφαλαλγίες: Κατάταξη- Διάγνωση. Ημικρανίες: Βιολογική Βάση, Θεραπευτική αντιμετώπιση, Προφύλαξη. Μηνιγγίτιδα: Οξεία βακτηριακή, Άσηπτη (ιϊκή), Μυκητιακή, Υποξεία – Χρόνια. Ηπατίτιδα: Αιτιολογία, Ταξινόμηση, Διαταραχές της φυσιολογικής λειτουργίας του ήπατος, Κίρρωση. Ιογενής Ηπατίτιδα: HAV / HΒV / HDV / HCV / HΕV / HGV. Ηπατίτιδα Αυτοάνοσος - Αλκοολική - Φαρμακογενής. Διαταραχές Θυρεοειδούς αδένα: Σύνθεση-ρύθμιση των ορμονών Τ3 και Τ4. Διαγνωστικά tests. Ιώδιο και λειτουργία θυρεοειδούς αδένα. Υπολειτουργία – Υπερλειτουργία του θυρεοειδούς αδένα. Άξονας υπόφυσης-θυρεοειδούς και αυτοάνοσος θυρεοειδισμός. Μυξοίδημα. Θεραπεία. Διαβήτης: τύπου Ι (IDDM), τύπου ΙΙ (ΝIDDM), MODY. Ινσουλίνη: Βιοσύνθεση, Μηχανισμός δράσης - Έκκρισης, Σκευάσματα. Στόχοι θεραπευτικής αντιμετώπισης των διαβητικών. Υπογλυκαιμικά φάρμακα. Διάγνωση. Φυσιολογική Αιμόσταση: Διαταραχές αιμοπεταλίων. Διαταραχές αγγειακού τοιχώματος – Αγγειακές πορφύρες. Διαταραχές παραγόντων πήξης του αίματος: Αιμοφιλία Α –Αιμοφιλία Β. Ασθένεια von Willebrand. Διάγνωση. Νέες Θεραπευτικές προσεγγίσεις. Επίσης γίνονται φροντιστηριακά μαθήματα πάνω σε νέες τεχνολογίες απαραίτητες για τη διάγνωση αλλά και τη εν δυνάμει θεραπευτική προσέγγιση των ασθενειών που εξετάζονται [π.χ. τεχνολογίες PCR / RT-PCR και ενδοπαρεμβολής RNA, παραγωγή ανασυνδυασμένων (θεραπευτικών) πρωτεϊνών – ιδιότητες, αντισώματα].
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Οι διαλέξεις του μαθήματος γίνονται με τη χρήση ΤΠΕ (διαλέξεις με τη μορφή PowerPoint, με χρήση Η/Υ και βίντεο) Οι ανακοινώσεις, διαλέξεις και βαθμολογίες του μαθήματος ανακοινώνονται στον Πίνακα Ανακοινώσεων του Τομέα ή/και αναρτώνται στο eClass του μαθήματος
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις401,3
Φροντιστήριο200,7
Σύνολο602
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Δύο γραπτές πρόοδοι ενδιάμεσης αξιολόγησης στη διδαχθείσα ύλη του μαθήματος του κάθε διδάσκοντα (Α) ή γραπτή εξέταση στη συνολική ύλη του μαθήματος στο τέλος του εξαμήνου (Β). Οι φοιτητές για να περάσουν το μάθημα με βάση τις δύο γραπτές προόδους θα πρέπει να έχουν επιτύχει μέσο όρο βαθμολογίας τουλάχιστον 6. Ο χρόνος εξέτασης, τόσο στις προόδους όσο και στην τελική εξέταση είναι 3 ώρες.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Ιωάννης Δ. Νιώπας – Λευκοθεα Παπαδοπούλου «Κλινική Φαρμακευτική και Θεραπευτική», Έκδοση: 1/2008, Εκδότης: Σταύρος Αντ. Σαρτίνας. 2. Graham-Smith D. G., Aronson J. K. «Κλινική φαρμακολογία και φαρμακοθεραπεία», Έκδοση: 1η έκδ./2001, Εκδότης: Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ - Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ Ο.Ε. 3. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΘ. ΤΣΟΧΑΣ. ΕΛΕΝΗ Θ. ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΥ «ΚΛΙΝΙΚΗ ΦΑΡΜΑΚΟΛΟΓΙΑ», Έκδοση: 1/2005, Εκδότης: ΛΥΧΝΟΣ ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΕΚΔΟΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΠΕ. 4. KΥΡΙΑΚΗ ΜΑΖΑΡΑΚΗ «ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΦΑΡΜΑΚΟΛΟΓΙΑ», Έκδοση: 1/2009, Εκδότης: ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΑΖΑΡΑΚΗ.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1.Επίσης στο eClass του μαθήματος είναι αναρτημένες αντιπροσωπευτικές κλινικές μελέτες περιπτώσεων (clinical case studies) (ερωτήσεις και οι αντίστοιχες απαντήσεις). 2.Επικαιροποίηση μέσω των διαλέξεων, ένα τμήμα των οποίων, ως αρχεία .pdfs, εμφανίζονται στην ιστοσελίδα http://www.pharm.auth.gr/papadopoulou/lessonsgr.html
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-07-2013