ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ / INTRODUCTION TO MODERN GREEK LITERATURE
ΚωδικόςΓΠ0200
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜαρία Αθανασοπούλου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000369

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 100
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό115

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600161205
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. ΠΣ 2015
2. ΠΣ 2019
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Κανένα. Είναι μάθημα πρώτου έτους.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στη νεοελληνική πεζογραφία και ποίηση των τελευταίων δύο αιώνων (1821-μεταπολεμικά). Έμφαση δίνεται στα τεχνοτροπιακά, μα και τα ιδεολογικά ζητούμενα που διέπουν την εκάστοτε διακριτή χρονολογική φάση της παραγωγής αυτής, και στον τρόπο που αυτά αποτυπώνονται στη μορφή ενδεικτικών έργων. Πέρα από τον ιστορικό χαρακτήρα του λοιπόν, το μάθημα φιλοδοξεί να αποτελέσει και ένα είδος *εφαρμοσμένης* εισαγωγής στις βασικές μεθοδολογικές αρχές της λογοτεχνικής κριτικής. Με την ολοκλήρωσή του οι φοιτητές: Γνωρίζουν τις βασικές περιόδους της νεοελληνικής λογοτεχνίας των τελευταίων δύο αιώνων. Αναγνωρίζουν τις τεχνοτροπίες που διέπουν τα έργα της εκάστοτε περιόδου. Αναγνωρίζουν τα ίδια τα βασικά έργα της εκάστοτε περιόδου χωρίς να χρειάζεται να τους δώσουμε όνομα συγγραφέα, ή άλλα βοηθητικά στοιχεία. Ελέγχουν σε στοιχειώδη βαθμό τις τεχνικές της λογοτεχνικής κριτικής και μπορούν να τις εφαρμόσουν σε άγνωστα κείμενα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα παρουσιάζει συνοπτικά τους κυριότερους σταθμούς της ιστορίας της νεοελληνικής λογοτεχνίας των τελευταίων δύο αιώνων. Το πρώτο μέρος του εστιάζεται στη λογοτεχνική παραγωγή της περιόδου που ξεκινά με τη θεμελίωση του νεοελληνικού κράτους και λήγει με την κατάρρευση της Μεγάλης Ιδέας - περίοδος που ανοίγει με τον Δ. Σολωμό, και κλείνει με τον Κ.Γ. Καρυωτάκη (1821-1922/28). Το δεύτερο μέρος του αναφέρεται στη λογοτεχνική παραγωγή της περιόδου που ξεκινά μετά την κατάρρευση της Μεγάλης Ιδέας, και κλείνει με τη δικτατορία του '67 (Γενιά του ’30 κ.ε.). Έμφαση δίνεται στα ιδεολογικά ζητούμενα που διέπουν τη συγκεκριμένη λογοτεχνική παραγωγή, και στον τρόπο που αυτά αποτυπώνονται στη μορφή ενδεικτικών έργων. Το μάθημα προβλέπει τη διανομή διδακτικού εγχειριδίου (R. Beaton, Εισαγωγή στη νεότερη ελληνική λογοτεχνία, 1996), και τη σταδιακή συγκρότηση ανθολογίου λογοτεχνικών κειμένων δια των φωτοτυπιών που θα μοιράζονται σε κάθε συνάντηση στην αίθουσα, που θα απασχολήσουν τις συναντήσεις μας, και θα ζητηθούν στις εξετάσεις.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Χρησιμοποιούμε στη διάρκεια της παράδοσης τον διαδικτυακό τόπο του «Σπουδαστηρίου Νέου Ελληνισμού» για την καλή συλλογή κανοναρχημένων κειμένων της νεοελληνικής λογοτεχνίας που περιέχει, και ειδικά στον τομέα της ποίησης (www.snhell.gr).
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις401,6
Εργαστηριακή Άσκηση451,8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων401,6
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται στις τελικές γραπτές εξετάσεις τους. Ωστόσο, ο διαλογικός / συμμετοχικός τρόπος με τον οποίο διεξάγεται το μάθημα επιτρέπει και τη διαδικασία «συνεχούς αξιολόγησης» των φοιτητών που παρίστανται - και οι οποίοι έχουν ένα άτυπο προβάδισμα έναντι των απόντων όταν έρθει η ώρα των τελικών γραπτών εξετάσεων.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Beaton, Roderick. Εισαγωγή στη νεότερη ελληνική λογοτεχνία. Νεφέλη. Αθήνα 1996 Vitti, Mario. Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας. μτφρ. Μ. Ζορμπά, θεώρηση του συγγραφέα, απόδοση Ε.Ι. Μοσχονά. Οδυσσέας, Αθήνα 1987 Δημαράς, Κ.Θ. Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας· Από τις πρώτες ρίζες ως την εποχή μας. ΄Ικαρος, Αθήνα 1983 (α΄εκδ. 1948) Πολίτης, Λίνος. Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Μορφωτικό ΄Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα 1980 (πρωτοκυκλοφόρησε αγγλικά το 1973).
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
2. Ανθολογίες: α. Ποίηση: Πολίτης, Λίνος. Ποιητική Ανθολογία. Βιβλία Α΄-Ζ΄. Γαλαξίας, Αθήνα 1964-67. β. Πεζογραφία: Συλλογικό Έργο: Η παλαιότερη πεζογραφία μας (1830-1914), 11 τόμοι, Σοκόλης, Αθήνα 1998-99. Συλλογικό Έργο: Η μεσοπολεμική πεζογραφία μας. Από τον πρώτο ως το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. 8 τόμοι, Σοκόλης, Αθήνα 1995. Συλλογικό Έργο: Η μεταπολεμική πεζογραφία.Από τον πόλεμο του \40 ως τη δικτατορία του \67. 8 τόμοι, Σοκόλης, Αθήνα 1988. γ. Μεικτή Ανθολογία: Βασική Βιβλιοθήκη, 48 τόμοι, Αετός και Ζαχαρόπουλος, Αθήνα 1952-58. [Μας αφορούν οι τόμοι 12-34].
Τελευταία Επικαιροποίηση
29-10-2020