ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Ι

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Ι / HISTORY OF THE THEATRE I
ΚωδικόςΣΤ0101
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΙουλία Πιπινιά
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000531

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 115
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό115

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600161210
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το μάθημα προσφέρεται στο πρώτο εξάμηνο του πρώτου έτους, επομένως δεν έχει προαπαιτήσεις.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Είναι το πρώτο από μια σειρά τριών εισαγωγικών μαθημάτων στην Ιστορία του θεάτρου που εξετάζουν τις εξελίξεις στη θεατρική τέχνη από τον Μεσαίωνα ως τις μέρες μας. Το συγκεκριμένο μάθημα εστιάζει στις θεατρικές κατακτήσεις και τα καλλιτεχνικά επιτεύγματα λαών και παραδόσεων κυρίως της Ευρώπης και της Ασίας έως και την εποχή της ύστερης Αναγέννησης, του Μπαρόκ και του Νεοκλασικισμού (17ος αι.). Οι παραδόσεις ξεκινούν με μια σύντομη εισαγωγή στον αντικείμενο της ιστορίας του θεάτρου και στις μεθόδους της θεατρικής ιστοριογραφίας που αξιοποιούνται στο σύνολο των συναντήσεων. Οι φοιτητές και φοιτήτριες στα πλαίσια του μαθήματος αναμένεται να: • αποκτήσουν βασικές γνώσεις γύρω από την θεατρική ιστορία • κατανοήσουν τις αρχές και πρακτικές της θεατρικής ιστοριογραφίας και αφήγησης • αναπτύξουν κριτικό πνεύμα ως προς τις εξελίξεις στο θέατρο και την καταγραφή τους • εξοικειωθούν με την ανάλυση θεατρικών τεκμηρίων και κειμένων
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Γενικές πληροφορίες για το μάθημα, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, την ύλη και τη μελέτη. Γνωριμία με τα εργαλεία διδασκαλίας. ΕΙΣΑΓΩΓΗ Ζητήματα ιστορίας, ιστοριογραφίας και περιοδολόγησης, πηγές της θεατρικής ιστορίας, τεκμήρια και έρευνα, ιστορία και ερμηνεία. ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΜΕΣΑΙΩΝΑΣ Λειτουργικό δράμα, υπαίθριες παραστάσεις, θρησκευτικό και κοσμικό δράμα, το θέατρο στο Βυζάντιο. Θεατρικό κείμενο: Ο Καθένας (Everyman) (περ. 1510) TO ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΑΣΙΑ: Η περίπτωση της Ιαπωνίας Είδη και σκηνικές πρακτικές του παραδοσιακού θεάτρου της Ιαπωνίας. TO ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΑΣΙΑ: Η περίπτωση της Ιαπωνίας Νο και Κυογκέν. Θεατρικό κείμενο: Ζεαμί Μοτοκίγιο, Το Φιλιατρό του Πηγαδιού (1420-1430) ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ, 15ος -17ος αιώνας Ο Ουμανισμός στις ευρωπαϊκές χώρες: Η περίπτωση της Ιταλίας. Το νεοκλασικό ιδεώδες, τα δραματικά είδη. Θεατρικό κείμενο: Νικολό Μακιαβέλλι, Ο Μανδραγόρας (περ. 1518) Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ Νέες σκηνικές πρακτικές, εξελίξεις στην αρχιτεκτονική του θεάτρου. Σύντομη αναφορά στην Κομέντια ντελ’ άρτε. Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΑ: η ελισαβετιανή σκηνή Επαγγελματική σκηνή, θίασοι, ελισαβετιανή δραματουργία: είδη και σκηνικές πρακτικές, θέατρο και πολιτική. Θεατρικό κείμενο: Κρίστοφερ Μάρλοου, Η σφαγή των Παρισίων (1593) Γουίλιαμ Σαίξπηρ, Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας (1595-1596) Γουίλιαμ Σαίξπηρ, Άμλετ (1600) ΟΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΟ ΑΓΓΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 1642 Τα ιδιωτικά θέατρα, οι νεοκλασικές επιρροές, το θέατρο στον 17ο αιώνα. Θεατρικό κείμενο: John Ford, Κρίμα που είναι πόρνη (1629;) ΤΟ ΙΣΠΑΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΕΣΑΙΩΝΑ ΣΤΟΝ 17Ο ΑΙΩΝΑ Το Θρησκευτικό και κοσμικό θέατρο. Τα θεατρικά είδη: η ισπανική κομέδια. Θεατρικό κείμενο: Λόπε δε Βέγα, Φουέντε Οβεχούνα (1614) ΤΟ ΙΣΠΑΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΥ ΑΙΩΝΑ Η αισθητική του Μπαρόκ. Θίασοι, ηθοποιοί, θέατρα. Θεατρικό κείμενο: Καλντερόν, Η ζωή είναι όνειρο (1636) ΓΑΛΛΙΚΟΣ ΝΕΟΚΛΑΣΙΚΙΣΜΟΣ: CORNEILLE, RACINE Οι μεσαιωνικές πρακτικές, οι αυλικές γιορτές, το νεοκλασικό δόγμα στην τραγωδία. Θεατρικό κείμενο: Ρακίνας, Φαίδρα (1677) ΓΑΛΛΙΚΟΣ ΝΕΟΚΛΑΣΙΚΙΣΜΟΣ: MOLIERE Θίασοι, θέατρα, ηθοποιοί. Η κωμωδία την εποχή του Μολιέρου. Θεατρικά κείμενα: Μολιέρος, Σχολείο γυναικών (1662) & Μισάνθρωπος (1666)
Λέξεις Κλειδιά
Ιστορία θέατρου, απαρχές, ιαπωνικό θέατρο, Μεσαίωνας, Αναγέννηση, Μπαρόκ.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
  • Επιλογή άρθρων
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρήση powerpoint και διαδικτυακού υλικού στα μαθήματα, υλικό και αξιοποίηση των βοηθημάτων του elearning.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις401,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων602,4
Εξετάσεις251
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή εξέταση Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα κληθούν να απαντήσουν σε τόσο σε ερωτήσεις σύντομης απάντησης όσο και σε ερωτήσεις σύγκρισης και ανάλυσης πάνω στα θεατρικά κείμενα που έχουν να μελετήσουν ως πηγές της ιστορίας. Και στις δύο κατηγορίες υπάρχει επιλογή. Ταυτόχρονα, θα ληφθεί υπόψη και η παρακολούθηση, η προετοιμασία για το μάθημα (διάβασμα των έργων για το μάθημα) καθώς και η συμμετοχή στη συζήτηση στην τάξη. Οι πληροφορίες αυτές μοιράζονται σε φυλλάδιο στο πρώτο μάθημα, αναρτώνται στο σάιτ του Τμήματος (πληροφορίες για το μάθημα) και στο e-learning του μαθήματος.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Α. ΒΑΣΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ (ΒΙΒΛΙΑ ΣΤΟΝ ΕΥΔΟΞΟ) 1. Oscar Brockett και Franklin J. Hildy, Ιστορία του θεάτρου, τμ. 1, μτφ. Μ. Βιτεντζάκης, Α. Γαϊτάνα, Α. Κεχαγιάς, Μ. Χατζηεμμανουήλ, ΚΟΑΝ, Αθήνα 2013. 2. Erika Fischer-Lichte, Ιστορία ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου, τ. 1: Από την αρχαιότητα στους γερμανούς κλασικούς, μτφ. Γιάννης Καλλιφατίδης, Πλέθρον, Αθήνα 2012. 3. Phyllis Hartnoll, Ιστορία του θεάτρου, μτφ. Ρούλα Πατεράκη, Υποδομή, Αθήνα 1980. 4. Thomas Postlewait, Εισαγωγή στην ιστοριογραφία του θεάτρου, μτφ. Αθηνά Χρήστου, Αμολγός, Αθήνα 2018. 5. Ζεαμί - Κανάμι, Μια παράσταση του θεάτρου Νο, μτφ. Δημοσθένης Κορδοπάτης, Δωδώνη, Αθήνα 2012. 6. William Shakespeare, Οθέλλος, μτφ. Δημήτρης Δημητριάδης, Νεφέλη, Αθήνα 2019.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Θεατρικά κείμενα 1. Ο Καθένας (Everyman) 2. Zeami Motokiyo, Το φιλιατρό του πηγαδιού 3. Nicollo Machiavelli, Ο Μανδραγόρας 4. Christopher Marlowe, H Σφαγή των Παρισίων 5. William Shakespeare, Άμλετ 6. William Shakespeare, Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας 7. John Ford, Κρίμα που είναι πόρνη 8. Lope de Vega, Φουέντε Οβεχούνα 9. Pedro Calderón de la Barca 10. Molière, Το σχολείο των γυναικών 11. Molière, Ο μισάνθρωπος 12. Jean Racine, Φαίδρα ΕΠΙΛΟΓΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ Thomas Postlewait, Εισαγωγή στην ιστοριογραφία του θεάτρου, μτφ. Αθηνά Χρήστου, Αμολγός, Αθήνα 2018 (Εισαγωγή) Το θέατρο στην Ιαπωνία • «Μορφές του Παραδοσιακού Θεάτρου της Ιαπωνίας», Θεατρικά Τετράδια 4 (Οκτώβριος 1980), σ. 3-10. • Κλαίρη Παπαπαύλου, Νο. Το κλασικό θέατρο της Ιαπωνίας, Παπαζήσης, Αθήνα 2013, σ. 19-34 • ―, «Ζεαμί» (Αφιέρωμα στο ιαπωνικό θέατρο Νο), Ανακύκληση 11 (Σεπτ. – Οκτ. 1987), σ. 161-163. • Μπάμπης Δερμιτζάκης, Εισαγωγή στο θέατρο της Ιαπωνίας και της Κίνας, ΑΛΔΕ Εκδόσεις, Κέρκυρα 2010, «Άλλα θεατρικά είδη- kabuki», σ. 58-72. Αναγέννηση-Μπαρόκ-Νεοκλασικισμός • Monroe C. Beardsley, Ιστορία των αισθητικών θεωριών, μτφ. Δημοσθένης Κούρτοβικ – Παύλος Χριστoδουλίδης, Νεφέλη, Αθήνα 1989, σ. 126-128. • Έφη Βαφειάδη, «Νικολό Μακιαβέλλι, 1969-1527» και «Ο Μακιαβέλλι και το θέατρο» (3 σσ.) και «Το θέατρο και το δράμα στην Αγγλία από το 1485 μέχρι το 1660» (22 σσ.). • Frank Kermode, Όλος ο κόσμος μια σκηνή. Η εποχή του Σαίξπηρ, μτφ. Λήδα Φιλιπποπούλου, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2011, σ. 89-127. • Τίνα Κροντήρη, Ο Σαίξπηρ, η Αναγέννηση κι εμείς, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2002, σ. 103-122. • Βασιλική Πετρίδου και Όλγα Ζιρώ, Τέχνες και αρχιτεκτονική από την αναγέννηση έως τον 21ο αιώνα [ηλεκτρ. βιβλ.], Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα 2015, κεφ. 2 «Η τέχνη του Μπαρόκ». Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/3543 .
Τελευταία Επικαιροποίηση
13-01-2021