ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΙΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΙΙ / HISTORY OF THEATRE II
ΚωδικόςΣΤ0102
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΙουλία Πιπινιά
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000532

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 107
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό215

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΙΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600161229
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΣΤ0101 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Ι
Γενικές Προαπαιτήσεις
Είναι σημαντικό να έχουν οι φοιτητές και φοιτήτριες παρακολουθήσει το μάθημα Ιστορία παγκόσμιου θεάτρου, Ι.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και φοιτήτριες στα πλαίσια του μαθήματος αναμένεται να: • αποκτήσουν βασικές γνώσεις γύρω από την θεατρική ιστορία • κατανοήσουν τις αρχές και πρακτικές της θεατρικής ιστοριογραφίας και αφήγησης • αναπτύξουν κριτικό πνεύμα ως προς τις εξελίξεις στο θέατρο και την καταγραφή τους • εξοικειωθούν με την ανάλυση θεατρικών τεκμηρίων και κειμένων
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Πρόκειται για το δεύτερο από τα εισαγωγικά μαθήματα στην ιστορία του θεάτρου και εστιάζει στις θεατρικές παραδόσεις και τα καλλιτεχνικά επιτεύγματα πληθυσμών, κυρίως της Ευρώπης, κατά τον 18ο και 19ο αιώνα. Εξετάζονται όψεις της ύστερης Αναγέννησης και της εποχής της νεοτερικότητας, τα κινήματα του Διαφωτισμού, του Ρομαντισμού και του Ρεαλισμού και συζητούνται σύντομα εξελίξεις και είδη του θεάτρου στη Βόρεια Αμερική και στην Ασία. Το μάθημα στηρίζεται αφενός στο σχολιασμό αντιπροσωπευτικών δραματικών κειμένων και συγγραφέων (Μαριβώ, Γκολντόνι, Λέσινγκ, Γκαίτε, Σίλλερ, Σέλλεϋ, Ουγκώ, Γκόγκολ κ.ά.) και αφετέρου στη μελέτη της τέχνης του θεάτρου ως καλλιτεχνικής δημιουργίας και κοινωνικού φαινομένου. Ενότητες ΕΙΣΑΓΩΓΗ. Επισκόπηση: το θέατρο του 18ου και 19ου αιώνα – συζήτηση για την ύλη και τις εξετάσεις. Το θέατρο της Παλινόρθωσης (Wycherley, Congreve). Αγγλικό θέατρο του 18ου αιώνα: Goldsmith, Sheridan και η εξέλιξη της υποκριτικής τέχνης. Οι Ιταλοί: παρακμή της Commedia dell’arte, Goldoni και Gozzi. Το θέατρο στη Γαλλία τον 18ο αιώνα: η κωμωδία από τον Marivaux στον Beaumarchais. Ο Διαφωτισμός και το θέατρο. Οι θεωρίες για το αστικό δράμα (Diderot). Το γερμανικό θέατρο του 18ου αιώνα: Η ανάπτυξη του αστικού δράματος από τον Lessing στον Schiller. Ο ρομαντισμός και το θέατρο. Καταβολές, αρχές, διαφοροποιήσεις. Το Sturm und Drang (Θύελλα και ορμή) και οι εξελίξεις του 18ου αιώνα στη Γερμανία. Ο ρομαντισμός στη Γερμανία. Εκπρόσωποι και προτάσεις στη δραματουργία και στη σκηνή. Ο ρομαντισμός στη Αγγλία. Η σκηνή του 19ου αιώνα. Θεατρικά είδη και συνθήκες. Ο ρομαντισμός στη Γαλλία. Η κληρονομιά της επανάστασης. Η μάχη με τον νεοκλασικισμό. Η άνθιση των ‘μικρών’ θεάτρων και των μεικτών ειδών. Το θέατρο στην αμερικανική ήπειρο από τον 18ο στον 19ο αιώνα. Το θέατρο στη Ρωσία. Από τον ρεαλισμό στον νατουραλισμό. Οι σκηνικές κατακτήσεις κατά το β΄ μισό του 19ου αιώνα: ελεύθερα θέατρα, η ανάδυση του σκηνοθέτη, η παράσταση.
Λέξεις Κλειδιά
Iστορία, Θέατρο, Ευρώπη, Βόρεια Αμερική, 18ος αι., 19os αιώνας, Διαφωτισμός, Ρομαντισμός, Ρεαλισμός, Νατουλαρισμός
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Στο μάθημα προβάλλονται διαφάνειες σε powerpoint, τα οποία βρίσκονται αναρτημένα στο elearing του μαθήματος.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων562,2
Εξετάσεις301,2
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα κληθούν να απαντήσουν σε δύο κατηγορίες ερωτήσεων με επιλογή: 1. Ερωτήσεις ιστορικού περιεχομένου (σύντομης ανάπτυξης). 2. Ερώτηση σχολιασμού γύρω από το πρωτογενές υλικό (θεατρικά κείμενα). Σε περίπτωση διαδικτυακής εξέτασης, αυτή γίνεται προφορικά ανά ζεύγη. Η εξέταση έχει τρία μέρη και αυτά με δυνατότητα επιλογής. ΟΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΥΤΕΣ ΔΙΑΝΕΜΟΝΤΑΙ ΣΤΙΣ ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ/ΤΕΣ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΑΘΗΜΑ, ΚΑΙ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΝΑΡΤΗΜΕΝΟ ΣΤΟ E-LEARNING ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Oscar Brockett και Franklin J. Hildy, Ιστορία του θεάτρου, τμ. 2, μτφ. Μάνος Βιτεντζάκης, Αντιγόνη Γαϊτάνα, Άγγελος Κεχαγιάς και Μαρία Χατζηεμμανουήλ, ΚΟΑΝ, Αθήνα 2017. Erika Fischer-Lichte, Ιστορία ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου, τμ. 1: Από την αρχαιότητα στους γερμανούς κλασικούς, μτφ. Γιάννης Καλλιφατίδης, Πλέθρον, Αθήνα 2012. Erika Fischer-Lichte, Ιστορία ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου, τμ. 2: Από τον ρομαντισμό μέχρι σήμερα, μτφ. Γιώργος Σαγκριώτης, Πλέθρον, Αθήνα 2012. Walter Puchner, Από τη θεωρία του θεάτρου στις θεωρίες του θεατρικού, Πατάκης, Αθήνα 2003. Μαριβώ, Το παιχνίδι του έρωτα και της τύχης, μτφ. Γιάννης Βαρβέρης, Ηριδανός, Αθήνα 2008. Μπωμαρσαί, Οι γάμοι του Φίγκαρο, μτφ. Παύλος Μάτεσις, Καστανιώτης, Αθήνα 2001.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Έργα προς μελέτη 1. Pierre Marivaux, Το παιχνίδι του έρωτα και της τύχης (1730) 2. Carlo Goldoni, Υπηρέτης δύο αφεντάδων (1745) 3. Pierre-Augustin Carron de Beaumarchais, Οι γάμοι του Φίγκαρο (1775-8/1784) 4. Johann Wolfgang von Goethe, Φάουστ (1808, 1831) 5. Percy Bysshe Shelley, Οι Τσέντσι (1819) 6. Alfred de Musset, Λορεντζάτσιο (1833) 7. Georg Büchner, Ο θάνατος του Δαντόν (1835) 8. Nikolai Vasilevich Gogol, Ο επιθεωρητής (1836) 9. Emile Zola, Τερέζ Ρακέν (1873) 10. Henrik Ibsen, Κούκλας σπιτικό (Το κουκλόσπιτο) (1879)
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-04-2021