Οργάνωση και χρήση του χώρου στο Βυζάντιο ΙΙΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΟργάνωση και χρήση του χώρου στο Βυζάντιο ΙΙΙ / Spatial organisation and use in Byzantium III
ΚωδικόςΑΒΥ 707
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015951

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ στην Αρχαιολογία, Τέχνη και Πολιτισμό

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 7
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Βυζαντινή ΑρχαιολογίαΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-15

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΟργάνωση και χρήση του χώρου στο Βυζάντιο ΙΙΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600161702
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήμα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα:
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η θεματική του μαθήματος θα κινηθεί γύρω από την Ιερουσαλήμ, αληθινή και φαντασιακή, επίγεια και ουράνια, κατά τη διάρκεια της βυζαντινής και σταυροφορικής περιόδου. Θα μελετηθούν μεταξύ άλλων: η αρχαιολογία και η τοπογραφία της πόλης· τα μνημεία της πόλης, ο μετασχηματισμός τους και η σύνδεσή τους με βιβλικά γεγονότα, με ιδιαίτερη έμφαση στις αλλαγές που παρατηρούνται μεταξύ των δύο περιόδων και στους λόγους που τις υπαγορεύουν· η απομίμηση των μνημείων ή /και της τοπογραφίας της Ιερουσαλήμ σε άλλες πόλεις και ο συμβολισμός που αποκτούν στο νέο περιβάλλον· η αποτύπωση της πόλης συνολικά ή των μνημείων της σε άλλα καλλιτεχνικά μέσα (π.χ. μνημειακή ζωγραφική, μικρογραφίες χειρογράφων, χάρτες, νομίσματα, σφραγίδες κ.ά.) και ο συμβολισμός τους· η απόδοση της Ουράνιας Ιερουσαλήμ στην τέχνη και η σχέση της με την επίγεια Ιερουσαλήμ. Επιπλέον, θα συζητηθεί ο ρόλος της πόλης και των μνημείων της στην ισλαμική θρησκεία ιδιαίτερα κατά την περίοδο των Ομμεϋάδων, τα ιερά λείψανα της Ιερουσαλήμ και η τύχη τους στη βυζαντινή και σταυροφορική περίοδο και ο ρόλος της Κωνσταντινούπολη ως Νέας Ιερουσαλήμ. Συγκεκριμένα θέματα που θα εξεταστούν είναι: Η βυζαντινή Ιερουσαλήμ (4ος – 7ος αι.) Το συγκρότημα του Παναγίου Τάφου (4ος – 13ος αι.) Το Όρος του Ναού στη βυζαντινή, ισλαμική και σταυροφορική περίοδο (4ος – 12ος αι.) Ο Θόλος του Βράχου στην Ιερουσαλήμ – αρχιτεκτονική, διάκοσμος, συμβολισμός Η Ιερουσαλήμ κατά τη σταυροφορική περίοδο: θρησκευτικά μνημεία Η Ιερουσαλήμ κατά τη σταυροφορική περίοδο: κοσμικά μνημεία και έργα υποδομής Η τέχνη στo Βασίλειο της Ιερουσαλήμ (1099-1187) Η Ουράνια Ιερουσαλήμ στην παλαιχριστιανική τέχνη Η Κωνσταντινούπολη ως Νέα Ιερουσαλήμ Η βαβυλώνεια αιχμαλωσία και η Κωνσταντινούπολη – Νέα Σιών μετά το 1204 Loca sancta, ιερά λείψανα και προσκυνητές: Ιερουσαλήμ και Κωνσταντινούπολη Η Ιερουσαλήμ και τα μνημεία της στην τέχνη και τον υλικό πολιτισμό του Βυζαντίου Απεικονίσεις της Ιερουσαλήμ και των μνημείων της στον σταυροφορικό υλικό πολιτισμό Οι Ιερουσαλήμ του μεσαιωνικού κόσμου: προσπάθειες αναπαραγωγής της Αγίας Πόλης και των μνημείων της στο Βυζάντιο και τη Δύση
Λέξεις Κλειδιά
Ιερουσαλήμ, Άγιοι Τόποι, Βυζάντιο, Σταυροφορίες, Ομμεϋάδες
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις
Σεμινάρια
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων
Συγγραφή εργασίας / εργασιών
Σύνολο
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση θα στηριχθεί στην συμμετοχή του/της φοιτητή/τριας στο μάθημα (5%), στην προφορική παρουσίαση της κύριας και δευτερεύουσας εργασίας (20%),και στην γραπτή μορφή των εργασιών αυτών που θα κατατεθούν στη διδάσκουσα (75%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Τελευταία Επικαιροποίηση
24-06-2020