ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΓΕΩΛΟΓΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΓΕΩΛΟΓΙΑ / Introduction to Geology
ΚωδικόςNGGG 104Y
ΣχολήΘετικών Επιστημών
ΤμήμαΓεωλογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΑλέξανδρος Χατζηπέτρος
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019015

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ-Τμήμα Γεωλογίας (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 141
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό118

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΓΕΩΛΟΓΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600162582
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
• Κατανόηση των βασικών αρχών της Γεωλογικής επιστήμης και των συναφών αντικειμένων. • Κατανόηση της αλληλεπίδρασης και αλληλεξάρτησης των γεωλογικών φαινομένων. • Εκμάθηση βασικών ορισμών και αρχών Γενικής Γεωλογίας. • Εκμάθηση χρήσης βασικού γεωλογικού εξοπλισμού πεδίου (γεωλογική πυξίδα, γεωλογικό σφυρί κλπ).
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Ομαδική εργασία
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
• Ιστoρία και κλάδοι της Γεωλoγίας. • Η Γη ως πλανητικό σώμα. • Mέθοδοι γεωλογικής έρευνας. • Το εσωτερικό της Γης. • Κύκλoς των πετρωμάτων. • Κατηγορίες πετρωμάτων και συνθήκες δημιουργίας τους. • Η ηλικία της Γης και χρoνoλόγηση γεωλoγικών συμβάντων. • Αποσάθρωση, μεταφορά και απόθεση ιζημάτων. • Βασικές αρχές στρωματογραφίας και παλαιοντολογίας. • Τεκτoνικές δoμές: Ρήγματα, Διακλάσεις, Πτυχές. • Oρoγένεση και βασικές αρχές της Θεωρίας των Λιθoσφαιρικών Πλακών. • Γεωλογικά συστήματα. • Εφαρμογές της Γεωλογίας. Διάρθρωση και ύλη εργαστηρίων/εργαστηριακών-φροντιστηριακών ασκήσεων Η ύλη των εργαστηρίων δομείται από τα ακόλουθα μέρη: • Εισαγωγή (Τρόπος εργασίας / βαθμολόγησης, Πηγές αναζήτησης πληροφοριών, Χρήση του E-learning). • Προβολή ταινίας για την εξέλιξη της Γης (“Earth: the power of the planet”) και συζήτηση. • Τοπογραφικοί χάρτες (Χάρτες – ορισμοί, Είδη χαρτών, Τοπογραφικές τομές, Άσκηση). • Γεωλογικοί χάρτες Ι (Γεωλογικοί χάρτες – Ορισμοί, Στοιχεία γεωλογικών χαρτών, Οριζόντια – κατακόρυφα – κεκλιμένα στοιχεία, Άσκηση γεωλογικής τομής οριζόντιων στρωμάτων, Άσκηση γεωλογικής τομής κεκλιμένων στρωμάτων). • Ορυκτά και πετρώματα (Γενική εισαγωγή, Ταξινόμηση πετρωμάτων, Επίδειξη ορυκτών και πετρωμάτων, Τεστ με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών). • Στρωματογραφία (Βασικές αρχές, σχετική και απόλυτη χρονολόγηση, Άσκηση). • Ιζήματα (Ιζηματολογική ανάλυση – εισαγωγή, Διαγράμματα κατανομής μεγεθών, Άσκηση). • Προσανατολισμός (Παράταξη – διεύθυνση κλίσης – γωνία κλίσης, Μέθοδοι προσδιορισμού θέσης, Πυξίδα – Γεωλογική πυξίδα, Επίδειξη τρόπου μέτρησης). • Παλαιοντολογία (Απολιθώματα, Μέθοδοι απολίθωσης, Τεστ με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών). • Μουσείο (Εισαγωγή, Επίσκεψη στο Μουσείο Γεωλογίας και Παλαιοντολογίας). Συνδεδεμένες με το μάθημα ημερήσιες ασκήσεις πεδίου Στο πλαίσιο του μαθήματος πραγματοποιούνται δύο ασκήσεις πεδίου: 1η άσκηση υπαίθρου (Ασβεστοχώρι – δάσος Κουρί) • Τρόπος και σκοπός εργασίας υπαίθρου. • Χρήση τοπογραφικών χαρτών (προσανατολισμός, ισοϋψείς, ισοδιάσταση, κλίμακα, στοιχεία χάρτη). • Εύρεση θέσης στον τοπογραφικό χάρτη. Αναγνώριση γεωμορφολογικών δομών και αντιστοίχισή τους με τον χάρτη. • Αναγνώριση πετρωμάτων (ασβεστόλιθος, φυλλίτης, χαλαζίτης). Διαφορά στρώσης – σχιστότητας. • Συζήτηση για τα είδη των πετρωμάτων και τον γεωλογικό κύκλο. • Αναγνώριση τεκτονικών δομών (ρήγματα, διακλάσεις, ρηξιγενείς ζώνες). • Αναγνώριση επαφών. • Επίσκεψη σε λατομείο και γενική συζήτηση για πρώτες ύλες και εκμετάλλευσή τους. • Καρστική διάβρωση (διάλυση ασβεστολίθου, δευτερογενές πορώδες, σπηλαιοθέματα). • Αναγνώριση ειδών διάβρωσης (μηχανική – χημική) σε διάφορες θέσεις. • Υδρογραφικά δίκτυα και στοιχεία τους (υδροκρίτης, λεκάνη απορροής, κλάδοι ρεμάτων). • Γενική άποψη του Θερμαϊκού κόλπου. Συζήτηση για τα ποτάμια συστήματα (παροχή ιζημάτων, δέλτα, κλπ). • Επίδειξη ερευνητικής γεώτρησης. • Ο ρόλος της Γεωλογίας στις μελέτες τεχνικών έργων (διάσχιση αγωγού αερίου). 2η άσκηση υπαίθρου (Εξοχή) • Χρήση γεωλογικών χαρτών (στοιχεία γεωλογικού χάρτη, συμβολισμοί, ηλικίες). • Εύρεση θέσης στο χάρτη. • Αντιστοίχιση πετρωμάτων στο χάρτη και εμφανίσεων υπαίθρου. • Αναγνώριση τεκτονικών δομών (ρήγματα, διακλάσεις, ρηξιγενείς ζώνες). • Χρήση γεωλογικής πυξίδας. Γεωμετρικά στοιχεία επιφανειών (παράταξη, διεύθυνση κλίσης, γωνία κλίσης). • Αναγνώριση πετρωμάτων (περιδοτίτης, γάβρος, φυλλίτης, αργιλικός σχιστόλιθος, ασβεστόλιθος, νέα ιζήματα). • Η σημασία των οφειολίθων. Συζήτηση για τον ωκεανό της Τηθύος και γενικά στοιχεία για τη γεωτεκτονική εξέλιξη. • Υδρογραφικά δίκτυα και στοιχεία τους (υδροκρίτης, λεκάνη απορροής, κλάδοι ρεμάτων). • Επίδειξη τριγωνομετρικού σημείου. Συζήτηση για τους τρόπους προσδιορισμού θέσης (γεωδαιτικά και δορυφορικά). • Επίσκεψη σε εκμεταλλεύσεις αμιάντου – τάλκη. Συζήτηση για τις χρήσεις τους. Κλίμακα σκληρότητας Mohs. • Επίδειξη υδρογεώτρησης. Συζήτηση για υπόγειο νερό και εκμετάλλευσή του. • Επίσκεψη σε λατομείο και γενική συζήτηση για πρώτες ύλες και εκμετάλλευσή τους. • Συζήτηση για αποθετικές φάσεις ιζημάτων και περιβάλλοντα απόθεσης. • Γενική άποψη της Μυγδονίας λεκάνης. Συζήτηση για ενεργά ρήγματα και σεισμούς.
Λέξεις Κλειδιά
Γεωλογία, Στρωματογραφία, Τεκτονική, Παλαιοντολογία, Πετρώματα, Λιθοσφαιρικές Πλάκες
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
1) Το σύνολο των παραδόσεων διατίθεται σε ψηφιακή μορφή στους φοιτητές μέσω της ιστοσελίδας του μαθήματος 2) Ο διδάσκων επικοινωνεί με τους φοιτητές μέσω email, πλατφόρμας elearning και μέσων κοινωνικής δικτύωσης 3) Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με ηλεκτρονικό τρόπο μέσω ΜΟ.ΔΙ.Π.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις65
Εργαστηριακή Άσκηση65
Άσκηση Πεδίου20
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων20
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων20
Συγγραφή εργασίας / εργασιών7
Εξετάσεις3
Σύνολο200
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ερωτηματολόγιο/Σύστημα αξιολόγησης ΜΟ.ΔΙ.Π.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1). Γεωσύστημα Γαία Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 77118093 Έκδοση: 1/2018 Συγγραφείς: Παυλίδης Σπύρος, Χατζηπέτρος Αλέξανδρος ISBN: 9786185012359 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): LIBERAL BOOKS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΠΕ 2): Γεωλογία: Αρχές και Εφαρμογές Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 50659071 Έκδοση: 2/2014 Συγγραφείς: Δούτσος Θεόδωρος ISBN: 9786185012113 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): LIBERAL BOOKS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΕΠΕ
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Σημειώσεις διδάσκοντα
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-03-2020