Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Να είναι σε θέση να διερευνήσει, κατανοήσει και περιγράψει τις αλληλεπιδράσεις των φυσικών και ανθρωπογενών μεταβολών στη διαμόρφωση του περιβάλλοντος.
Να μάθει για την κατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα πριν τις εκτεταμένες ανθρωπογενείς επεμβάσεις του 20ου αιώνα (αποξηράνσεις λιμνών-ελών, εκτροπές κοίτης ποταμών, διευθετήσεις ποταμών και δημιουργία τεχνητών λιμνών).
Να μάθει πως διαμορφώθηκε η επιφάνεια του ελληνικού χώρου με τις ανθρωπογενείς επεμβάσεις που πραγματοποιήθηκαν μετά το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα και ποια είναι η σημερινή κατάσταση.
Να μελετήσει περιπτώσεις φυσικών και ανθρωπογενών επιπτώσεων, τα αίτια και τις συνέπειες τους, να προβεί σε μια πρόβλεψη για το μέλλον μέσα στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης.
Να είναι σε θέση να κατανοήσει τον ρόλο του γεωλόγου στην περιβαλλοντική εκπαίδευση και στην ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης στις νεώτερες γενεές.
Να είναι σε θέση να συμμετέχει ενεργά στη διερεύνηση, διαμόρφωση και παρουσίαση θεμάτων για μικροδιδασκαλίες, ατομικές ή ομαδικές εργασίες σε θέματα σχετικά με τις ανθρωπογενείς επιδράσεις στο περιβάλλον, στα σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα, και σε γενικότερα θέματα που άπτονται του αντικειμένου των Γεωεπιστημών και της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
Περιεχόμενο Μαθήματος
• Εισαγωγή. Ιστορική αναδρομή. Σκοπός και περιεχόμενα μαθήματος, μέθοδοι και μεθοδολογία, αξιολόγηση επίδοσης.
• Περιγραφή project. Επιλογή, διαμόρφωση και παρουσίαση θεμάτων για μικροδιδασκαλίες σχετικών με το περιβάλλον, τις φυσικές διεργασίες και την ανθρωπογενή δράση.
• Η έννοια του Συστήματος, γεωμορφολογικά συστήματα.
• Φυσικά και ανθρωπογενή περιβάλλοντα υπό το πρίσμα της κλιματικής αλλαγής.
• Εσωτερικά και παράκτια ύδατα. Υγροτοπικά συστήματα. Παράκτια περιβάλλοντα, λιμνοθάλασσες. Παραδείγματα ανθρωπογενών παρεμβάσεων.
• Εσωτερικά και παράκτια ύδατα. Χείμαρροι, ποταμοί, δελταϊκές ζώνες. Παραδείγματα ανθρωπογενών παρεμβάσεων στον Ελλαδικό χώρο (ποταμοί Νέστος και Στρυμόνας κα.).
• Εσωτερικά και παράκτια ύδατα. Λίμνες, τεχνητές λίμνες-ταμιευτήρες, αποστραγγίσεις φυσικών βιοτόπων. Παραδείγματα ανθρωπογενών παρεμβάσεων στον Ελλαδικό χώρο. (πχ. λίμνες Λαγκαδά-Βόλβη, λίμνη Κάρλα κα).
• Εσωτερικά και παράκτια ύδατα. Παραδείγματα ανθρωπογενών παρεμβάσεων στον Ελλαδικό χώρο. Το σύστημα Αξιού-Αλιάκμονα, οι λίμνες και τα ποτάμια της Δυτικής Ελλάδας.
• Θαλάσσιο και ωκεάνιο περιβάλλον. Ανθρωπογενείς παρεμβάσεις και επιπτώσεις σε αυτό.
• Επιλογή κύριας εργασίας σε θέματα σχετικά με τις ανθρωπογενείς επιδράσεις στο περιβάλλον, τα σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα, και σε γενικότερα θέματα που άπτονται του αντικειμένου των Γεωεπιστημών και της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
• Ανθρωπόσφαιρα, ανθρωπογενές. Οικιστικές ζώνες, βιομηχανικές περιοχές, αναπτυξιακά έργα, κα.
• Φυσικές και ανθρωπογενείς καταστροφές (πλημμύρες, διάβρωση, κατολισθήσεις, πυρκαγιές, ξηρασία/ερημοποίηση, permafrost, σεισμοί, εκρήξεις ηφαιστείων, κύματα βαρύτητας, τυφώνες, ανεμοστρόβιλοι, χιονοστιβάδες, ηλιακές καταιγίδες)