ΠΑΛΑΙΟΝΤΟΛΟΓΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΑΛΑΙΟΝΤΟΛΟΓΙΑ / Palaeontology
ΚωδικόςNGGG 204Υ
ΣχολήΘετικών Επιστημών
ΤμήμαΓεωλογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΔημήτριος Κωστόπουλος
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019019

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ-Τμήμα Γεωλογίας (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 131
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό217

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΑΛΑΙΟΝΤΟΛΟΓΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία5
Class ID
600162652
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1) Ο φοιτητής να αναγνωρίζει τις βασικές αρχές και νόμους που διέπουν την Παλαιοντολογία 2) να συγκρίνει, εξηγεί και διακρίνει τους σταθμούς της εξέλιξης των ασπόνδυλων και σπονδυλωτών οργανισμών 3) να συσχετίζει την μακροεξέλιξη των οργανισμών με τις βασικές γεωλογικές-γεωμορφολογικές και κλιματολογικές αλλαγές στην ιστορία του πλανήτη. 4) να αποκτήσει δεξιότητες στην αναγνώριση απολιθωμάτων (στο εργαστήριο και στην ύπαιθρο), καθώς και στην ταξινόμηση, χρήση, αξιοποίηση και σύνθεση των παλαιοντολογικών δεδομένων στην επίλυση γεωλογικών και εξελικτικών προβλημάτων είτε ατομικά είτε ομαδικά. Α. Άσκηση Πεδίου Παλαιοντολογίας Ασπονδύλων O φοιτητής να εξοικειωθεί με την αναγνώριση απολιθωμάτων στην ύπαιθρο, τις προϋποθέσεις και τρόπο συλλογής τους, καθώς και την σημασία τους στην ερμηνεία ευρύτερων γεωλογικών προβλημάτων. Ενημέρωση - ευαισθητοποίηση σε θέματα προστασίας - ανάδειξης γεωτόπων και της γεωλογικής κληρονομιάς Β. Άσκηση Πεδίου Παλαιοντολογίας Σπονδυλωτών ο φοιτητής να εξοικειωθεί με την αναγνώριση απολιθωμάτων σπονδυλωτών στην ύπαιθρο και να ευαισθητοποιηθεί σε θέματα προστασίας και ανάδειξης της γεωλογικής κληρονομιάς.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
• Ιστορική Εξέλιξη της Επιστήμης της Παλαιοντολογίας. Απολίθωμα-Απολίθωση-Απολιθωματοφόρα Κοιτάσματα. Ταφονομία. Συστηματική Ταξινόμηση των Όντων-η παλαιοντολογική έννοια του είδους. • Παλαιογεωγραφική Εξέλιξη της Γης –Εμφάνιση της Ζωής – Μαζικές Εξαφανίσεις. Απολιθώματα & Γεωλογικός Χρόνος • Παλαιοντολογία Ασπονδύλων: Σπόγγοι, Αρχαιοκύαθα, Βραχιονόποδα, Κοράλλια, Δίθυρα, Γαστερόποδα, Κεφαλόποδα, Εχινόδερμα, Τριλοβίτες, Γραπτόλιθοι • Παλαιοντολογία Σπονδυλωτών: Ιχθύες, Αμφίβια και Ερπετά, Πτηνά, Θηλαστικά, Εξέλιξη του Ανθρώπου. • Σημασία - χρήση των απολιθωμάτων στην χρονολόγηση και ανασύνθεση του παλαιοπεριβάλλοντος. Το Ελληνικό Αρχείο Απολιθωμάτων. Διάρθρωση και ύλη εργαστηρίων/εργαστηριακών-φροντιστηριακών ασκήσεων •• Είδη Απολίθωσης, αναγνώριση απολιθωμάτων ασπονδύλων και σπονδυλωτών, ταφονομικές προσεγγίσεις • Ταξινομική αναγνώριση απολιθωμένων Σπόγγων, Βραχιονοπόδων, Κοραλλίων • Ταξινομική αναγνώριση απολιθωμένων Δίθυρων, Γαστεροπόδων, Κεφαλοπόδων. • Ταξινομική αναγνώριση απολιθωμένων Εχινόδερμων, Τριλοβιτών, Γραπτολίθων. • Εφαρμογές χρήσης απολιθωμάτων ασπονδύλων στην ανασύνθεση του παλαιοπεριβάλλοντος. • Εφαρμογές Συγκριτικής Ανατομίας στην Παλαιοντολογία Σπονδυλωτών- Πλησιομορφικοί και Απομορφικοί χαρακτήρες • Μελέτη σκελετού σπονδυλωτών οργανισμών – παραδείγματα απολιθωμάτων • Εισαγωγή στη Βιομετρία και Στατιστική Ανάλυση απολιθωμένων πληθυσμών • Εφαρμογές Στρωματογραφικής, Βιοχρονολογικής και Παλαιογεωγραφικής σημασίας απολιθωμένων Ιπποειδών, Προβοσκιδωτών και Πρωτευόντων. • Εφαρμογές χρήσης απολιθωμάτων σπονδυλωτών στην ανασύνθεση του παλαιοπεριβάλλοντος. Α. Άσκηση Πεδίου Παλαιοντολογίας Ασπονδύλων 1)Ημερήσια Άσκηση Πεδίου με αντικείμενο « παλαιοντολογία ασπονδύλων» 2)Ενδεικτική περιοχή υλοποίησης άσκησης Λεκάνη Στρυμόνα – Στρυμονικού κόλπου. 3)Περιεχόμενο Άσκησης Πεδίου: Επίσκεψη σε σημεία εμφάνισης απολιθωμάτων ασπονδύλων, συλλογή δειγμάτων. Επίσκεψη παλαιάς θαλάσσιας ανυψωμένης ακτής- συσχέτιση παλαιοντολογίας-τεκτονικής-στρωματογραφίας-γεωμορφολογίας Β. Άσκηση Πεδίου Παλαιοντολογίας Σπονδυλωτών 1)Ημερήσια Άσκηση Πεδίου με αντικείμενο «παλαιοντολογία σπονδυλωτών» 2)Ενδεικτική περιοχή υλοποίησης άσκησης π.χ. Σπήλαιο Πετραλώνων -Λεκάνη Μυγδονίας 3)Περιεχόμενο Άσκησης Πεδίου Επίσκεψη σε κλειστές και ανοικτές θέσεις εύρεσης απολιθωμάτων σπονδυλωτών – αναγνώρισή τους στην ύπαιθρο – ξενάγηση σε οργανωμένες συλλογές-Μουσεία
Λέξεις Κλειδιά
Παλαιοντολογία, Ασπόνδυλα, Σπονδυλωτά, Συστηματική, Μακροεξέλιξη, Ιστορία της Ζωής, Παλαιοοικολογία/Παλαιοπεριβάλλον
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
1) Το σύνολο των παραδόσεων διατίθεται σε ηλεκτρονική μορφή στους φοιτητές μέσω της ιστοσελίδας του μαθήματος 2) Ο διδάσκων επικοινωνεί με τους φοιτητές μέσω email και Facebook 3) Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με ηλεκτρονικό τρόπο μέσω ΜΟ.Δ.ΙΠ
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις78
Εργαστηριακή Άσκηση65
Άσκηση Πεδίου20
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων9
Εξετάσεις3
Σύνολο175
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ερωτηματολόγιο/Σύστημα αξιολόγησης ΜΟ.ΔΙ.Π
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Δ. Κωστόπουλος & Γ. Κουφός, Η Εξέλιξη του Εμβιου Κόσμου-Χορδωτά, 2015, Ελληνικά Ακαδημαϊκά Συγγράμματα και Βοηθήματα Γ. Κουφος. Παλαιοντολογία Σπονδυλωτών, 2004, Εκδ. Ζήτη
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Γ. Συρίδη, Σημειώσεις Παλαιοντολογίας Ασπονδύλων, 2007-2008
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-03-2020