Εργαστήριο Ιστορικού Ντοκιμαντέρ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕργαστήριο Ιστορικού Ντοκιμαντέρ / Historical Documentary Workshop
Κωδικός5ΙΝΤ1
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΚινηματογράφου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΑπόστολος Καρακάσης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019112

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Κινηματογράφου (2009-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 18
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογής Υποχρεωτικό535

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕργαστήριο Ιστορικού Ντοκιμαντέρ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600162809
Κατηγορία Μαθήματος
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • 4ΝΤ1 ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ι
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το εργαστηριακό αυτό μάθημα γίνεται σε συνεργασία με το Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας ΑΠΘ (κωδικός ΙΣΕ402) και συμμετέχουν σε αυτό φοιτητές/τριες και από τα δύο τμήματα. Για τους φοιτητές/τριες του Τμήματος Κινηματογράφου ισχύει η προαπαίτηση να έχουν περάσει το μαθημα 4ΝΤ1. Στο μάθημα μπορούν να συμμετάσχουν 15 φοιτητές/τριες από το Τμήμα Κινηματογράφου. Σε περίπτωση που υπάρχουν περισσότεροι ενδιαφερόμενοι/ες θα επιλεγούν οι πρώτοι 15 βάσει υψηλότερου βαθμού στο μάθημα 4ΝΤ1. Προαπαίτηση δήλωσης του μαθήματος για τους φοιτητές/τριες του Τμήματος Ιστορίας & Αρχαιολογίας είναι να έχουν παρακολουθήσει τον κύκλο σεμιναρίων εισαγωγής στο Ιστορικό Ντοκιμαντέρ (χειμ[Λ1] .εξάμηνο 2019-20). Σε περίπτωση που υπάρχουν περισσότεροι από δεκαπέντε (15) ενδιαφερόμενοι/ες θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας μέχρι την πλήρωση των κενών θέσεων.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
• Να παράγουν ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ μικρού μήκους • Να κατανοήσουν βασικούς θεωρητικούς προβληματισμούς γύρω από θέματα δημόσιας ιστορίας • Να εξασκηθούν στις τεχνικές του εκθεσιακού τρόπου αναπαράστασης (expository mode) • Να μάθουν διάφορους τρόπους έρευνας και δημιουργικής χρήσης υλικών αρχείου • Να εξασκηθούν στην κινηματογράφηση συνεντεύξεων • Να εξασκηθούν στη δραματοποίηση (reenactment) • Να μάθουν να συνεργάζονται με επιστημονικούς σύμβουλους σε ειδικότερα πεδία
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του εργαστηρίου είναι να αποτελέσει μια πρακτική εισαγωγή σε διαφορετικές προσεγγίσεις αναπαράστασης της Ιστορίας στο ντοκιμαντέρ, καθώς μικτές ομάδες φοιτητών/τριων του Τμήματος Ιστορίας ΑΠΘ και του Τμήματος Κινηματογράφου ΑΠΘ θα δημιουργήσουν μια σειρά από ιστορικά ντοκιμαντέρ μικρού μήκους. Στην αρχή γίνεται μια εισαγωγή σε θέματα ιστοριογραφίας και σε βασικούς θεωρητικούς προβληματισμούς γύρω από θέματα δημόσιας ιστορίας και μεταφοράς της Ιστορίας στην κινηματογραφική οθόνη. Στη συνέχεια αναπτύσσονται, μέσα από αλλεπάλληλες γραφές, οι σεναριακές συνόψεις (treatments) των υπό κατασκευή ταινιών. Κατά το διάστημα αυτό παρουσιάζονται μεθοδολογίες έρευνας πηγών και αρχειακού υλικού. Παράλληλα εξετάζονται περιπτώσεις-μελέτης ως προς τη σεναριακή προσέγγιση αλλά και την δημιουργική χρήση τεχνικών του εκθεσιακού τρόπου αναπαράστασης (expository mode), π.χ. συνεντεύξεων, δραματοποιήσεων, αρχειακού υλικού κ.λπ. Η διερεύνηση των θεωρητικών προβληματισμών και καλλιτεχνικών προσεγγίσεων πηγάζει από τα ερωτήματα που θέτει η κατασκευή κάθε ταινίας και συνδέεται άμεσα με αυτήν.
Λέξεις Κλειδιά
Ιστορία, Κινηματογράφος, Ντοκιμαντέρ, Οπτικοακουστικά αρχεία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Οι συναντήσεις πραγματοποιούνται δια ζώσης, αλλά και με τηλεδιάσκεψη και περιλαμβάνουν τη χρήση ΤΠΕ για την επικοινωνία με φοιτητές/τριες. Οι φοιτητικές εργασίες αναρτώνται σε συγκεκριμένες προθεσμίες στο elearning και από εκεί παρακολουθείται η εξέλιξή τους και αξιολογούνται. Τ.Π.Ε. χρησιμοποιούνται επίσης στην έρευνα των πηγών, στο μοντάζ και γενικότερα τη μετα-παραγωγή των ταινιών.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια200,7
Άσκηση Πεδίου150,5
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων150,5
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο200,7
Συγγραφή εργασίας / εργασιών200,7
Καλλιτεχνική δημιουργία602
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ο/Η φοιτητής/φοιτήτρια αξιολογείται βάσει της ποιότητας της τελικής ταινίας μικρού μήκους (70%), της γραπτής σύνοψης σεναρίου (15%) καθώς και της δημιουργικής συνεισφοράς του/της στην ομάδα (15%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Καρακάσης Α. Εφόδιο για νέους ντοκιμαντερίστες, ΣΕΑΒ 2015 Φερό Μ., ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ, Μεταίχμιο, 2002
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Thanouli, E. HISTORY AND FILM, A TALE OF TWO DISCIPLINES, Bloomsbury academic, 2019 Bernard, C. S. ARCHIVAL STORYTELLING. Focal press, Οxford, 2009 Rosenstone, R. HISTORY ON FILM/FILM ON HISTORY, Longman, 2006. Λαμπρινός, Φ. ΙΣΧΥΣ ΜΟΥ Η ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ ΦΑΚΟΥ, Καστανιώτης, 2004
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-10-2020