Θεωρητικές προσεγγίσεις του «μύθου» στην ακαδημαϊκή μελέτη των θρησκειών της αρχαιότητας και της σύγχρονης εποχής

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘεωρητικές προσεγγίσεις του «μύθου» στην ακαδημαϊκή μελέτη των θρησκειών της αρχαιότητας και της σύγχρονης εποχής / Theoretical frameworks for the study of "myth" in the contemporary study of religion
Κωδικός2230
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΘεολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΠαναγιώτης Παχής
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019339

Πρόγραμμα Σπουδών: Αναμορφωμένο ΠΠΣ Τμήματος Θεολογίας (2020)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογήςΧειμερινή-3

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘεωρητικές προσεγγίσεις του «μύθου» στην ακαδημαϊκή μελέτη των θρησκειών της αρχαιότητας και της σύγχρονης εποχής
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600165194

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΘεολογική
ΌροφοςΌροφος 3
Αίθουσα340 ΑΙΘΟΥΣΑ Γ' ΒΙΒΛΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ (546)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 16:00 έως 19:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την ολοκλήρωση των διαλέξεων οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: - προσδιορίζουν τις σύγχρονες θεωρητικές και μεθοδολογικές συζητήσεις που είναι δυνατόν να εφαρμοσθούν στην έρευνα των θρησκειών / λατρειών της αρχαιότητας - αναλύουν βασικούς όρους (κατηγορίες) (όπως για παράδειγμα της «μύθου», «λόγου» από τους εκπροσώπους της σύγχρονης έρευνας του αρχαίου κόσμου - αξιολογούν τα χαρακτηριστικά του αρχαίου κόσμου
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ο όρος «μύθος» δεν αποτελεί πρόσφατη εφεύρεση, αλλά προέρχεται από την αρχαία Ελλάδα. Καθώς οποιαδήποτε σχόλιο για το μύθο θα πρέπει να ξεκινά με την αναφορά στους Έλληνες, οι μελέτες για την ιστορία της έρευνας γύρω από το μύθο αρχίζουν στερεότυπα με την εξήγηση της διαφοράς μεταξύ των δύο όρων, «μύθος» και «λόγος». Η αντιθετική ταξινόμηση του μύθου και του λόγου έχει γίνει ένα κατ’ εξοχήν σχήμα λόγου στις λαϊκές και επιστημονικές αναφορές του μύθου. Η συγκεκριμένη τακτική ενισχύει ιδιαιτέρως τον ασαφή χαρακτήρα της κατηγορίας του μύθου. Αν και χρησιμοποιείται συνήθως ως ένας απλός ταξινομικός όρος για να διαχωρίσει ένα είδος λόγου από κάποιο άλλο, φαίνεται εντούτοις ότι η κατηγορία αυτή στοχεύει συχνά μα μια a priori καθαρή διάκριση μεταξύ πραγματικού και φανταστικού, μεταξύ του «εμείς» και οι «άλλοι». Παράλληλα, όμως, χρησιμοποιείται ρητορικά για να ενισχύσει αυτές τις αντιθέσεις, εναρμονίζοντάς τες με μια κλίμακα ηθικών, κοινωνικών και πολιτικών αξιών. Επομένως χαρακτηρίζοντας μια ιστορία ως μύθο, και ταξινομώντας τη δική μας κοσμοθεωρία ως «επιστημονική», σε αντιδιαστολή με την κοσμοθεωρία των άλλων που χαρακτηρίζεται ως «μυθική», δεν ταξινομεί κανείς απλώς διηγήσεις, αλλά και ανθρώπους και πολιτισμούς. Επομένως, η φαινομενικά απλή διάκριση μεταξύ ψευδών και αληθινών ιστοριών (μύθου/λόγου) αποκτά κοινωνική σημασία και προεκτάσεις.
Λέξεις Κλειδιά
Μύθος, λόγος, τελετουργία, θεοί, ήρωες, διήγηση.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρήση Power Points κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. επικοινωνία με φοιτητές μέσω E-Mails.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων241,0
Συγγραφή εργασίας / εργασιών100,4
Εξετάσεις20,1
Σύνολο753
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Εργασία - Συζήτηση - Αξιολόγησ συγχρόνων επιστημονικών θεωριών και μεθοδολογιών. Η βαθμολόγηση των φοιτητών είναι αποτέλεσμα των παραπάνω δραστηριοτήτων τους κατά τη διάρκεια τουω εξαμήνου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
. P. Pachis, D. Wiebe (eds.), Chasing Down Religion: In the Sight of History and the Cognitive Sciences. Essays in Honor of L.H. Martin, Thessaloniki: Barbounakis Publications, 2010 (Εύδοξος).
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Bremmer Jan N.,The World of Greek Religion and Mythology.Collected Essays, Bd. II, (Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament) Tübingen: Mohr Siebeck, 2019. Bremmer, J. N., “Myth and Ritual in Ancient Greece. Observation on a Difficult Relationship“, in: R. von Haehling (ed.), Griechische Mythologie und Frühchristentum, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2005, 21-43 Johnston, S.I. (ed.), Religion. Narrating Religion, MacMillan Interdisciplinary Handbooks, Farrington Hills, Mich -San Francisco -New York-Waterville, Maine -Merriden,Conn.- Mason, Ohio – Chicago: GALE, 2017. Johnston, S.I., The Story of Myth, Cambridge, MA: Harvard University Press, 2018. Kenna,Ralph MacCarron Máirín, MacCarron Padraig (eds.), Maths Meets Myths:Quantitative Approaches to Ancient Narratives, Cham: Springer, 2017. Lincoln, Br., Discourse and Construction of Society: Comparative Studies of Myth, Ritual, and Classification, New York: Oxford University Press, 1989. McCutcheon, R.T., “Myth”, in: W. Braun -R. T. McCutcheon (eds.), Guide to the Study of Religion, London-New York:CASSELl,200, pp.209-208. Vernant, J.P. ,Μύθος και Θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα, μετ. Μ.Ι. Γιόση, Αθήνα: Σμίλη, 2000.
Τελευταία Επικαιροποίηση
13-10-2020