Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Κατά το τέλος της φοίτησης στο εν λόγω μάθημα οι φοιτητές:
(Γνώσεις)
-Αναλύουν τους λόγους για τους οποίους το Μάθημα των Θρησκευτικών αποτελεί μάθημα Γενικής Παιδείας στο Δημόσιο Σχολείο
(Δεξιότητες)
-Με κριτικό πνεύμα εντοπίζουν σε έργα τέχνης στοιχεία θεολογικού προβληματισμού, και τα αξιοποιούν αποτελεσματικά στη διδασκαλία του Μαθήματος των Θρησκευτικών, με σκοπό το μάθημα να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για τους μαθητές και μαθήτριες
-Στο πλαίσιο του Μαθήματος των Θρησκευτικών αναπτύσσουν διδακτικές προτάσεις με τις οποίες επιχειρείται η σύνδεση πολιτισμού και θεολογίας
(Ικανότητες)
-Αντιλαμβάνονται το γεγονός πως η θεολογία συνδέεται με τον πολιτισμό, και εκτιμούν τη σημασία που έχει η σχέση αυτή για το Μάθημα των Θρησκευτικών
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός της διδασκαλίας είναι η προσέγγιση του Μαθήματος των Θρησκευτικών μέσα από τρεις διαστάσεις που έχουν παιδαγωγικό ενδιαφέρον. Αυτές είναι: α. η παιδεία, β. ο πολιτισμός, και γ. η έμπνευση και η δημιουργικότητα. Η πραγμάτευση του θέματος διαρθρώνεται σε δύο μέρη.
Στο Α’ Μέρος διερευνώνται σε θεωρητικό επίπεδο οι τρεις παραπάνω διαστάσεις. Συγκεκριμένα:
-Ως προς τη διάσταση της παιδείας εξετάζονται οι λόγοι για τους οποίους η παρουσία του Μαθήματος των Θρησκευτικών στη Δημόσια Εκπαίδευση είναι υπόθεση που αφορά στη γενική παιδεία των μαθητών.
-Ως προς τη διάσταση του πολιτισμού, αναλύεται η σχέση του Μαθήματος των Θρησκευτικών με τον πολιτισμό, ενώ παράλληλα καθίσταται αντικείμενο διερεύνησης η σημασία που έχει το οικείο πολιτισμικό περιβάλλον των μαθητών ως πηγή νοήματος για τη ζωή τους, αλλά και ως εφαλτήριο ανάπτυξης της κριτικής τους σκέψης.
-Ως προς τη διάσταση της έμπνευσης και της δημιουργικότητας, τίθεται ερώτημα, με ποιον τρόπο το Μάθημα των Θρησκευτικών μπορεί να προσφέρει στους μαθητές και μαθήτριες, όχι μόνο τη δυνατότητα κατάκτησης ορισμένων γνώσεων, αλλά συνάμα και έναν ορίζοντα πνευματικού προσανατολισμού. Με άλλα λόγια, εξετάζεται, εάν το μάθημα αυτό έχει τη δυνατότητα να εμπνέει τους νέους ανθρώπους.
Στο Β’ Μέρος Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες συγγράφουν εργασίες και τις παρουσιάζουν κατά τη διδασκαλία του μαθήματος. Αντικείμενο των εργασιών τους είναι να εντοπίσουν θεολογικά στοιχεία σε έργα τέχνης (π.χ. μουσικής, ζωγραφικής, λογοτεχνίας κ.λπ.), τα οποία επιλέγουν οι ίδιοι· στη συνέχεια καταθέτουν τις δικές τους προτάσεις αναφορικά με τη διδακτική μεθοδολογία που θα πρέπει να εφαρμοστεί, προκειμένου τα έργα αυτά να αξιοποιηθούν στο Μάθημα των Θρησκευτικών.
Λέξεις Κλειδιά
Μάθημα των Θρησκευτικών, Δημόσια Εκπαίδευση, Παιδεία, Πολιτισμός
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Στογιαννίδης, Αθ. (Επιμέλεια, Εισαγωγή, Μετάφραση, Σχόλια) (2018). Μάθημα Παιδείας, Πολιτισμού και Έμπνευσης. Ατενίζοντας το Μέλλον της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης στην Ευρώπη. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κυριακίδη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Biesinger, A. / Münch, J. / Schweitzer, F. (2008). Glaubwürdig unterrichten. Biographie - Glaube - Unterricht. Freiburg; Basel; Wien: Herder
-Δεληκωνσταντής, Κ. (2009). Η Σχολική Θρησκευτική Αγωγή. Μεταξύ Παιδαγωγικής και Θεολογίας. Αθήνα: Έννοια.
-Roebben, B. )2016. Wie viel und welche Theologie im Religionsunterricht? Über die Intimität der Theologie in der Öffentlichkeit der Schule. Στο: Theologisch-Praktische Quartalschrift, 164, σσ. 181-191.
-Schlag, T. / Suhner, J. (2017). Theologie als Herausforderung religiöser Bildung. Stuttgart: Kohlhammer.