Ισλαμική Ιστορία και Θεολογία ΙΙΙ (Σύγχρονη)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙσλαμική Ιστορία και Θεολογία ΙΙΙ (Σύγχρονη) / Islamic History and Theology III (Contemporary)
ΚωδικόςΥ301
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΘεολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΜαρίνα άννα Πυροβολάκη
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600012636

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμ. Θεολογίας - Εισαγωγική Κατεύθυνση Μουσουλμανικών Σπουδών (ΕΚΜΣ 2016-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 80
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό325

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙσλαμική Ιστορία και Θεολογία ΙΙΙ (Σύγχρονη)
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600165636
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Αν και δεν είναι υποχρεωτικό οι φοιτητές να έχουν εξεταστεί επιτυχώς στην Ισλαμική Ιστορία και Θεολογία Ι και Ισλαμική Ιστορία και Θεολογία ΙΙ προκειμένου να εγγραφούν στην Ισλαμική Ιστορία και Θεολογία ΙII θα έπρεπε, και φυσιολογικά θα έχουν παρακολουθήσει τα παραπάνω μαθήματα και χρειάζεται να είναι εξοικειωμένοι τόσο με τις εξελίξεις της διαμορφωτικής και κλασικής περιόδου του Ισλάμ, όσο και με την μεταβατική περίοδο από την κλασσικό Ισλάμ στην πρώιμη νεοτερικότητα για την καλύτερη κατανόηση και εμπέδωση των προβληματικών της μοντέρνας περιόδου
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα: • διασαφηνίζουν και αναπτύσσουν συλλογισμούς σχετικά με το πέρασμα από την πρώιμη νεοτερικότητα στην μοντέρνα περίοδο • αναμεταδίδουν και περιγράφουν πως ο χάρτης της Μέσης Ανατολής αλλάζει ριζικά από τις αυτοκρατορίες στα έθνη κράτη • επαναπροσδιορίζουν το Ισλάμ στο περιεχόμενο της αποικιοκρατίας, των εθνών κρατών κα της μετα-αποικιοκρατίας • ασκούν κριτική σκέψη και στάση μπροστά στα διλήμματα και τις προκλήσεις της σπουδής του σύγχρονου πολιτικού Ισλάμ και φαινομένων όπως η Ισλαμοφοβία • εμβαθύνουν σε τουλάχιστον πέντε θέματα από την εξεταστέα ύλη του μαθήματος συνθέτοντας γνώση από διαφορετικές πηγές • διαβάζουν κριτικά ποικιλία σχετικών αναγνωσμάτων ιστορικής και θρησκειολογικής έρευνας • αναγνωρίζουν και αναλύουν πρωτότυπες πηγές (κείμενα ή και αντικείμενα που έχουν διδαχθεί στην τάξη) • εξασκούν την δημόσια ομιλία • εξασκήσουν την ακαδημαϊκή γραφή και ανεξάρτητη έρευνα • αναπτύσσουν ικανότητες διαλόγου, συμμετοχής και συμβολής σε ομάδες
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εξετάζει τη νεότερη ιστορία του ισλαμικού κόσμου από τον 17ο ως τον 20ο αιώνα δίνοντας έμφαση κυρίως στις χώρες της Μέσης Ανατολής (αραβικές χώρες, Τουρκία, Ιράν) και τις ιστορικές και θρησκευτικές εξελίξεις σε αυτές. Εξετάζει την μετάβαση σουνιτικών και σιιτικών πολιτικών οντοτήτων σε εθνικά κράτη στην μοντέρνα περίοδο και την εμφάνιση κινημάτων όπως ο ουαχαμπισμός, ο πανισλαμισμός και ο παναραβισμός. Οι φοιτητές και φοιτήτριες καλούνται να ερμηνεύσουν την αλληλεπίδραση του Ισλάμ με την Ευρωπαϊκή νεοτερικότητα, την εμφάνιση κοσμικών/εθνικιστικών και θρησκευτικών πολιτικών προγραμμάτων μέσα στα πλαίσια της κλυδωνιζόμενης Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, τις μεταρρυθμιστικές τάσεις ανά τον Μουσουλμανικό κόσμο καθ΄ όλη τη περίοδο, την επιρροή της αποικιοκρατίας και κάποιες από τις κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές αλλαγές του 20ου αιώνα όπως την κατάρρευση της αποικιοκρατίας και την ανάδυση του ριζοσπαστικού Ισλάμ Θέματα που μελετώνται συμπεριλαμβάνουν: Υλικό μαθήματος 1. Τη μετάβαση στην μοντέρνα περίοδο 2. Την αντιπαλότητα μεταξύ Σαφαβίδων και Οθωμανών 3. Τους Ισλαμιστές μεταρρυθμιστές του 19ου αιώνα 4. Μοντέρνα Σουφικά Τάγματα κατά τον 19ο και 20ο αιώνα 5. Τη Συνταγματική Μεταρρύθμιση στο Ιράν 6. Τους Νεότουρκους και Εθνικισμό και Ισλάμ 7. Το κίνημα των Αδερφών Μουσουλμάνων 8. Το τέλος της αποικιοκρατίας Φάκελος 9. Πολιτικό Ισλάμ και Ισλαμοφοβία
Λέξεις Κλειδιά
Μέση Ανατολή, ιστορία, πολιτική, θρησκεία, αποικιοκρατία, μετα-αποικιοκρατία, νεοτερικότητα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Podcast
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρήση προτζέκτορα για Power Points, χρήση του διαδικτύου και προβολή βίντεο και podcasts κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Χρήση τεχνολογιών όπως zoom για επαφή με επισκέπτες ακαδημαϊκούς από άλλα πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού Τακτική επαφή μεταξύ διδάσκουσας και φοιτητών και συνεχής πληροφόρηση των φοιτητών μέσα από τις πανεπιστημιακές πλατφόρμες όπως elearning το SIS, και το πανεπιστημιακό webmail
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις502
Σεμινάρια150,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,8
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων200,8
Συγγραφή εργασίας / εργασιών180,7
Εξετάσεις20,1
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
15% του συνολικού βαθμού εξαρτάται από τον βαθμό συμμετοχής στην τάξη και αυτό συμπεριλαμβάνει παρουσιάσεις και συμμετοχή στις συζητήσεις. 25% εξαρτάται από προεραιτικές γραπτές εργασίες στα ελληνικά βασισμένες και σε ξένη βιβλιογραφία Το υπολοιπο του βαθμου εξαρτάται από την εξέταση που μπορεί να είναι προφορική ή γραπτή με ερωτήσεις ανάλυσης και κατανόησης των θεμάτων
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
• Μιχάλης Μαριόρας, Ριζοσπαστικό Ισλάμ, εκδόσεις Πεδίο, 2020 • Goldschmidt Arthur Jr., Aomar Boum, Ιστορία της Μέσης Ανατολής, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• ΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΟ ΙΣΛΑΜ , ΠΩΣ ΤΑ Μ.Μ.Ε. ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΑΛΥΤΕΣ ΚΑΘΟΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΚΟΣΜΟ, Said Edward • Γεράσιμος Μακρής (2012), Ισλάμ, Πεποιθήσεις και Πρακτικές, Πατάκη, Αθήνα • Malcolm Yapp (1987), The making of the modern Near East, 1792–1923. • Malcolm Yapp (1991), The Near East since the First World War: a History to 1995, 1991. • Raja, Masood Ashraf. "Muslim Modernity: Poetics, Politics, and Metaphysics". Gabriele Marranci, ed. Muslim Societies and the Challenge of Secularization: An Interdisciplinary Approach, 2010: 99–112. • Howard A. Douglas, Η Ιστορία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, Καρδαμίτσας, 2019 • Faroqhi Suraiya, Προσεγγίζοντας την Οθωμανική Ιστορία, University Studio Press, 2006 • Faroqhi Suraiya, Η Οθωμανική Αυτοκρατορία και ο κόσμος γυρω της, Εκδόσεις 21ου αιωνα, 2009 • Οι ισλαμικές δυναστείες, Bosworth C. • D. Quataert (2006), Η Οθωμανική Αυτοκρατορία: Οι Τελευταίοι Αιώνες, 1700-1922, Αλεξάνδρεια, Αθήνα
Τελευταία Επικαιροποίηση
13-01-2021