ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: ΑΡΧΗ: ΣΚΗΝΕΣ ΚΑΙ ΕΝΝΟΙΕΣ (ΑΡΧΗ - ΜΕΣΗ - ΤΕΛΟΣ Ι)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: ΑΡΧΗ: ΣΚΗΝΕΣ ΚΑΙ ΕΝΝΟΙΕΣ (ΑΡΧΗ - ΜΕΣΗ - ΤΕΛΟΣ Ι) / BEGINNING: SCENES AND CONCEPTS (BEGINNING - MIDDLE - END I)
Τίτλος στα ΓερμανικάAnfang: Szenen und Begriffe (Anfang - Mitte - Ende I)
ΚωδικόςΒΚ0264
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019548

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 32
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: ΑΡΧΕΣ: ΣΚΗΝΕΣ ΚΑΙ ΕΝΝΟΙΕΣ (ΑΡΧΗ - ΜΕΣΗ - ΤΕΛΟΣ Ι)
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600166123
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το σεμινάριο είναι το πρώτο μιας σειράς σεμιναρίων, η οποία εκτείνεται σε τρία εξάμηνα. Το επόμενο εξάμηνο θα προσεγγίσουμε την έννοια της «ΜΕΣΗΣ» και το μεθεπόμενο αυτή του «ΤΕΛΟΥΣ». Τα σεμινάρια είναι αυτόνομα και μπορούν να επιλεχθούν από τους φοιτητές και τις φοιτήτριες μεμονωμένα. ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ η παρακολούθηση και των τριών σεμιναρίων.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Εξοικείωση των φοιτητών/φοιτητριών με πολιτισμικές και λογοτεχνικές θεωρίες για την έννοια της "αρχής" ή των "απαρχών", της "έναρξης", του "ξεκινήματος".
Γενικές Ικανότητες
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Περιεχόμενο Μαθήματος
Τι βρίσκεται στην αρχή – ο Λόγος; Το κλάσμα δευτερολέπτου του bing bang; Η λευκή σελίδα, la page blanche; Η BASIC; Ο Όμηρος; Η διπλή έλικα του DNA; Ο τίτλος ενός βιβλίου; Πώς, αλήθεια, θα ορίζαμε την αρχή ή (εφόσον δεχτούμε τον πληθυντικό) τις απαρχές; Παγώνει πράγματι τον χρόνο η αρχή – ή μήπως τον καθιστά εντέλει δυνατό; Σηματοδοτεί μια τομή ανάμεσα σε ένα πριν και ένα μετά; Συνέλκει την καινοτομία, την πρωτοτυπία, την εφεύρεση, την αλλαγή; Για ποιον λόγο μοιάζει να συνδέεται μοιραία με την παράδοση, με κάθε πολιτική ταυτότητας και εθνικισμό; Και γίνεται αντιληπτή ως τέτοια, ως αρχή δηλαδή, μόνο εκ των υστέρων, πάντοτε αναδρομικά; Με αυτές τις ερωτήσεις, μεταξύ άλλων, καταπιάνεται το σεμινάριο, το οποίο επιχειρεί να φωτίσει λογοτεχνικές, πολιτισμικές, πολιτικές και επιστημολογικές έννοιες της «αρχής», της «έναρξης», του «ξεκινήματος», του «πρωταρχικού», χωρίς ωστόσο να αξιώνει να καλύψει όλο τους το φάσμα (και χωρίς να αναπτύσσεται σε ευθύγραμμη χρονική ακολουθία). Διαβάζοντας και συζητώντας κριτικά διάφορα κείμενα, θα εστιάσουμε, για παράδειγμα, στις λεγόμενες καταγωγικές αφηγήσεις και στην πολιτισμική τους σημασία· στον λόγο της γενετικής – από την ευγονική ως και τις θεωρίες μετάφρασης· στη μετανάστευση ως απαρχή της ιστορίας της ανθρωπότητας και, σήμερα, ως αφετηρία μιας νέας παγκόσμιας τάξης πραγμάτων· στους μύθους ίδρυσης ηπείρων και πόλεων (ας πούμε, σε αυτόν της Ευρώπης)· στην αρχή της λογοτεχνίας γενικότερα, στις αρχές λογοτεχνικών κειμένων ειδικότερα, ακόμη και στα «παρακείμενα», θεωρούμενα ως αρχή προ της αρχής. Και, τέλος, λόγω των περιστάσεων, οφείλουμε να ρίξουμε μια ματιά στον αποκαλούμενο «ασθενή μηδέν» (patient zero), τον πρώτο νοσούντα, μέσω του οποίου ξεκινά, υποτίθεται, η αλυσίδα μετάδοσης μιας επιδημίας ...
Λέξεις Κλειδιά
Πολιτισμικές και λογοτεχνικές θεωρίες για την έννοια της αρχής και των απαρχών
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Podcast
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις251
Σεμινάρια753
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων251
Συγγραφή εργασίας / εργασιών251
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Παρουσίαση ενός θέματος στο σεμινάριο και συγγραφή εργασίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
- Roland Barthes, Die Vorbereitung des Romans: Vorlesung am Collège de France 1978-1979 und 1979-1980, Frankfurt: Suhrkamp 2008. - Hans Blumenberg, Quellen, Ströme, Eisberge – Beobachtungen an Metaphern, Frankfurt/Main: Suhrkamp 2012. - Tobias Döring, Barbara Vinken, Günter Zöller (Hrsg.): Übertragene Anfänge, München: Wilhelm Fink 2010. - Boris Groys, Über das Neue. Versuch einer Kulturökonomie, München: Hanser 1992 [Englische Übersetzung: On the New, London/New York: Verso 2014]. - Albrecht Koschorke, »Götterzeichen und Gründungsverbrechen. Die zwei Anfänge des Staates«, in: Neue Rundschau 115 (2004) 1, S. 40-55. - Albrecht Koschorke, »Zur Logik kultureller Gründungserzählungen«, in: Zeitschrift für Ideengeschichte, 1 (2007) 2, S. 5-12. - Thomas S. Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions, Chicago: University of Chicago Press, 1962. - Stefan Neuhaus & Petra Kindhäuser (Hrsg.), Anfangen und Aufhören. Kulturwissenschaftliche Zugänge zum Ersten und Letzten, München: Wilhelm Fink 2019. - Edward W. Said: Beginnings, New York: Basic Books 1975. - Michael Schläfli, Hubert Thüring, Corinna Jäger-Trees (Hrsg.), Anfangen zu schreiben: Ein kardinales Moment von Textgenese und Schreibprozeß im literarischen Archiv des 20. Jahrhunderts, München: Wilhelm Fink 2009.
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-07-2021