ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΣΕΙΣ: ΟΡΙΑΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: ΠΑΘΟΣ, ΤΡΕΛΑ, ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ (ΕΠΙΛΟΓΗ ΔΙΗΓΗΜΑΤΩΝ)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΕΡΙΔΙΑΒΑΣΕΙΣ: ΟΡΙΑΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: ΠΑΘΟΣ, ΤΡΕΛΑ, ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ (ΕΠΙΛΟΓΗ ΔΙΗΓΗΜΑΤΩΝ) / READINGS: LITERATURE ON THE EDGE: PASSION - MADNESS - SUICIDE (THREE CENTURIES OF STORY TELLING)
Τίτλος στα ΓερμανικάStreifzüge: Grenzsituationen in der Literatur: Leidenschaft - Wahnsinn - Selbstmord (Erzählungen aus drei Jahrhunderten)
ΚωδικόςΕΠ0548
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019551

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 164
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΕΡΙΔΙΑΒΑΣΕΙΣ: ΟΡΙΑΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: ΠΑΘΟΣ, ΤΡΕΛΑ, ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ (ΕΠΙΛΟΓΗ ΔΙΗΓΗΜΑΤΩΝ)
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600166127
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Εξοικείωση των φοιτητών με κείμενα (18ος-19ος-20ός αι.) της γερμανικής (αλλά και της παγκόσμιας) λογοτεχνίας, τα οποία ως θέμα τους έχουν ακραίες, καταστροφικές και αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές/ εξοικείωση των φοιτητών με τα αφηγηματολογικά μέσα που χρησιμοποιούνται για την αναπαράσταση οριακών καταστάσεων /ευαισθητοποίησή τους στην ανίχνευση διακειμενικών σχέσεων/ ικανότητα για συσχέτιση των λογοτεχνικών κειμένων με τα κοινωνικά, πολιτισμικά και ιστορικά συμφραζόμενα τους/ ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των φοιτητών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η απεικόνιση ισορροπημένων χαρακτήρων εν μέσω μιας ειδυλλιακής καθημερινότητας μάλλον δεν αποτελεί τον κανόνα στην αξιόλογη λογοτεχνία. Υπάρχουν, ωστόσο, κείμενα της παγκόσμιας γραμματείας που εξερευνούν το ακραίο με ιδιαίτερη ένταση και των οποίων οι ήρωες έχουν καταστεί οιονεί σύμβολα οριακής συμπεριφοράς. Ο Βέρθερος του Γκαίτε, ο Lenz του Büchner, ο Sandmann του E.T.A. Hoffmann, το Tell-Tale Heart του Edgar Allan Poe, Ο θάνατος στη Βενετία του Τόμας Μαν είναι μόνο μερικά από τα έργα που καταδύονται στα βάθη της ανθρώπινης ψυχής φωτίζοντας τα σκοτεινά κίνητρα των (αυτό-) καταστροφικών πράξεών της. Με βάση αυτά καθώς και άλλα κείμενα –κυρίως διηγήματα– του 18ου, 19ου και 20ού αι. (ο κατάλογος εμπλουτίζεται με προτάσεις των φοιτητών/τριών) στο σεμινάριο θα μας απασχολήσουν ερωτήματα όπως: Με ποια λογοτεχνικά μέσα επιτυγχάνεται μια τέτοια αναπαράσταση; Ποια η σχέση των έργων με άλλους «λόγους» της εποχής τους (ιατρική/ψυχιατρική, εγκληματολογία, απόψεις περί ηθικής κλπ.); Είναι ανιχνεύσιμες κάποιες διακειμενικές σχέσεις ανάμεσα στα έργα; Γιατί ανήκουν, ακόμη και σήμερα, στον λογοτεχνικό κανόνα;
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Τακτική και ενεργός συμμετοχή, προφορική παρουσίαση, γραπτό δοκίμιο
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Martin Andree: Wenn Texte töten. Über Werther, Medienwirkung und Mediengewalt. München: Fink 2006. Rüdiger Bernhardt: Johann Wolfgang von Goethe: Die Leiden des jungen Werther. Helene von Bogen, Daniel Schierke (Hg.), Literatur und Wahnsinn, Frank & Timme 2014 Michel Foucault : Wahnsinn und Gesellschaft. Eine Geschichte des Wahns im Zeitalter der Vernunft, aus dem Französischen von Ulrich Köppen, Frankfurt/Main : Suhrkamp, 1969 Sigmund Freud, Das Unheimliche, Europäischer Literaturverlag 2014 Gilman Sander L., Difference and Pathology. Stereotypes of sexuality, race and madness, Cornell University Press, Ithaca και Λονδίνο 1985 Clemens Hillebrand: Labyrinthe, Arbeiten zu Georg Büchners Lenz, Scherrer & Schmidt, Köln 1996. Ludmilla Jordanova, Nature Displayed: Gender, Science and Medicine 1760-1820. Longman, London 1999 Königs Erläuterungen: Textanalyse und Interpretation (Bd. 79).Die Leiden des jungen Werther. C. Bange Verlag, Hollfeld 2011 Dorothea Lauterbach, Uwe Spörl, Uli Wunderlich (Hg.), Grenzsituationen. Wahrnehmung, Bedeutung und Gestaltung in der neueren Literatur, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2002 Bernadette Malinowski, « Literatur und Wahnsinn – Aspekte eines kul¬tur¬hi¬sto¬ri¬schen Paradigmas », Germanica, 32 | 2003, 11-30. Référence électronique « Literatur und Wahnsinn – Aspekte eines kul¬tur¬hi¬sto¬ri¬schen Paradigmas Bernadette Malinowski », Germanica [En ligne], 32 | 2003, mis en ligne le 07 décembre 2012, consulté le 26 septembre 2015. URL : http://germanica.revues.org/1844 Mirja Piltz, Der Suizid in der deutschsprachigen Erzählliteratur, dargestellt in ausgewählten Werken des 19. und 20. Jahrhunderts, Dissertation zur Erlangung des akademischen Grades eines Doktors der Philosophie der Philosophischen Fakultäten der Universität des Saarlandes, Saarbrücken 2013 http://scidok.sulb.uni-saarland.de/volltexte/2013/5447/pdf/Piltz_Dissertation.pdf Klaus Scherpe: Werther und Wertherwirkung. Zum Syndrom bürgerlicher Gesellschaftsordnung im 18. Jahrhundert, Bad Homburg 1970
Τελευταία Επικαιροποίηση
12-07-2022