Θέματα Σύγχρονης Πολιτικής Φιλοσοφίας

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘέματα Σύγχρονης Πολιτικής Φιλοσοφίας / Issues of Contemporary Political Philosophy
ΚωδικόςΚΕ0Ε44
ΣχολήΚοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών
ΤμήμαΠολιτικών Επιστημών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΔημητρα Μαρετα
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID100001511

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘέματα Σύγχρονης Πολιτικής Φιλοσοφίας
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600166433
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση με τις σύγχρονες θεωρίες περί πολιτικής και πολιτικού και η καλλιέργεια της κριτικής στάσης έναντι των θεωριών αυτών αλλά και της κριτικής επί αυτών των θεωριών. Επιδίωξη, επίσης, του μαθήματος είναι η απόκτηση μίας ικανής κατανόησης των σχετικών εννοιών και όρων και η δυνατότητα αναγνώρισής τους σε πρακτικό επίπεδο και σε επίπεδο πολιτικής σε συγκεκριμένες περιπτώσεις (case studies). Σκοπός του μαθήματος, επίσης, είναι η δυνατότητα κριτικής χρήσης των προσεγγίσεων και των εννοιών για την καλύτερη κατανόηση και αποκωδικοποίηση της σύγχρονης ελληνικής πολιτικής σκηνής και πραγματικότητας. Είναι γεγονός ότι η Ελλάδα τα τελευταία 10 και πλέον χρόνια είναι ένα εργαστήρι πειραματισμού και εφαρμογής πολλών σύγχρονων πολιτικών από τη μελέτη των οποίων πολλά και χρήσιμα συμπεράσματα και προβληματισμοί σχετικά με τις ανωτέρω πολιτικές ιδέες μπορούν να εξαχθούν. Σε κάθε περίπτωση, όπως σε όλα τα μαθήματα του Τμήματος, σκοπός είναι η απόκτηση δεξιοτήτων ανάγνωσης και συγγραφής, καθώς και της χρήσης και μεταδοτικότητας σύνθετων εννοιών και ιδεών με σαφή και συγκροτημένο τρόπο τόσο προφορικά όσο και γραπτά.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Βασικό αντικείμενο του μαθήματος είναι η εισαγωγή στη σύγχρονη πολιτική φιλοσοφία μέσω της εισαγωγής στη σκέψη και στο έργο μερικών από τους πλέον επιδραστικούς στοχαστές του 20ου και του 21ου αιώνα. Στο πλαίσιο αυτό θα τεθούν ερωτήματα σχετικά με τους τρόπους να σκεφτόμαστε περί του πολιτικού και της πολιτικής, περί της ουσίας και των ορίων της δημοκρατίας και του κράτους δικαίου, περί καπιταλισμού, νεοφιλελευθερισμού και δικαιοσύνης, περί ισότητας, ελευθερίας και πολιτικής ανυπακοής. Τα ερωτήματα αυτά θα επιχειρήσουμε να τα προσεγγίσουμε τόσο από διαφορετικές σκοπιές και οπτικές εξετάζοντας τόσο συντηρητικούς στοχαστές από τις αρχές του 20ου αιώνα όσο και ριζοσπαστικές φωνές οι οποίες στέκονται κριτικά απέναντι στο υπάρχον. Για τις ανάγκες του συγκεκριμένου μαθήματος, θα εξετάσουμε σημαντικούς φιλοσόφους αυτής της περιόδου με μία έμφαση στο έργο των Carl Schmitt, Hans Kelsen, Leo Strauss, John Rawls, Ronald Dworkin, Elizabeth Anderson, John Maynard Keynes, Karl Polanyi, Noam Chomsky, Richard J. Arneson, G. A. Cohen, Angela Davis.
Λέξεις Κλειδιά
κράτος, κυριαρχία, δημοκρατία, ελευθερία, νεοφιλελευθερισμός
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις401,5
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,1
Συγγραφή εργασίας / εργασιών401,5
Σύνολο1104
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Το μάθημα θα είναι σεμιναριακού χαρακτήρα και η συμμετοχή είναι σημαντικότατη, αν όχι απαραίτητη. Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές του μαθήματος θα έχουν τη δυνατότητα να διαλέξουν μεταξύ εξετάσεων ή μίας γραπτής εργασίας 10-12 σελίδων (5.000-7.000 λέξεων) παραδοτέας τουλάχιστον μία εβδομάδα πριν από την εξέταση του μαθήματος ή μίας εργασίας 5-6 σελίδων (3.000 λέξεων) επίσης παραδοτέας τουλάχιστον μία εβδομάδα πριν από την εξέταση του μαθήματος η οποία θα βαραίνει κατά 30% στην τελική βαθμολογία, ενώ το υπόλοιπο 70% θα προέρχεται από την αξιολόγηση στις γραπτές εξετάσεις.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Anderson, Elizabeth S., ‘What Is the Point of Equality?’, Ethics, Vol. 109, No. 2 (Jan. 1999), pp. 287-337. Berlin, Isaiah, Τέσσερα Δοκίμια περί Ελευθερίας, Αθήνα: Scripta 2001. Cohen, Joshua, ‘Democratic Equality’, Ethics, Vol. 99, No. 4, (Jul. 1989), pp. 727-751. Dworkin, Ronald, ‘What Is Equality? Part 1: Equality of Welfare’, Philosophy and Public Affairs, Vol. 10, No. 3 (Summer, 1981), pp. 195-246. Dworkin, Ronald, ‘What Is Equality? Part 2: Equality of Resources’, Philosophy and Public Affairs, Vol. 10, No. 4 (Autumn, 1981), pp. 283-345. Kelsen, Hans, Τι Είναι Δικαιοσύνη;, μτφ. Θεόδωρος Δρίτσας, Αθήνα: Αντίποδες 2019. Ρωλς, Τζων, Ο πολιτικός Φιλελευθερισμός, Αθήνα: Μεταίχμιο 2004. Ian Bruff, «The Rise of Authoritarian Neoliberalism», Rethinking Marxism,τχ. 26.1, 2014. Damien Cahill, Melinda Cooper, Martijn Konings και David Primrose (επιμ.), The SAGE Handbook of Neoliberalism, Sage, 2018.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Federici, Silvia, Fritsch, Kelly, James, Joy, O'Connor, Clare, Thompson, Andrew Kieran, Keywords for Radicals. The Contested Vocabulary of Late-Capitalist Struggle, AK Press 2016. Galbraith, J.K., Η Κοινωνία της Αφθονίας, Αθήνα: Παπαζήση χχ. Keynes, John Maynard, Η Γενική Θεωρία της Απασχόλησης, του Τόκου και του Χρήματος, Αθήνα: Παπαζήση 2001. Mitchell, W.J.T., Harcourt, Bernard E. and Taussig, Michael, Occupy. Three Inquiries in Disobedience, Σικάγο και Λονδίνο: The University of Chicago Press 2013. Ρωλς, Τζων, Θεωρία της Δικαιοσύνης, Αθήνα: Πόλις 2006. Τσόμσκι, Νόαμ, Οι Έχοντες και οι μη Κατέχοντες, Αθήνα: Καστανιώτης 1998.
Τελευταία Επικαιροποίηση
27-11-2020