Πολιτική και Κοινωνία στις Παραμονές της Επανάστασης του 1821

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠολιτική και Κοινωνία στις Παραμονές της Επανάστασης του 1821 / Politics and Society on the Eve of the Greek Revolution of 1821
ΚωδικόςΚΕ0Ε57
ΣχολήΟικονομικών και Πολιτικών Επιστημών
ΤμήμαΠολιτικών Επιστημών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΜαρία Καβάλα
Γνωστικό ΑντικείμενοΚΟΡΜΟΥ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019599

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Πολιτικών Επιστημών (2014-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 60
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογήςΕαρινό-4

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠολιτική και Κοινωνία στις Παραμονές της Επανάστασης του 1821
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600166443
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα προκειμένου να επιτραπεί στον φοιτητή/τρια να δηλώσει αυτό το μάθημα. Αυτό που απαιτείται είναι ο φοιτητής/η φοιτήτρια να παρακολουθεί το δεύτερο έτος σπουδών.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές/τριες καλούνται: - Να κατανοήσουν τις ιστορικές περιστάσεις μέσα στις οποίες κυοφορήθηκε η ελληνική επανάσταση του 1821 (Τα γενικά χαρακτηριστικά της οθωμανικής κοινωνίας. Κοινωνικές διαστρωματώσεις, διαχωριστικά όρια, κοινωνική ιεραρχία, εντάσεις και μηχανισμοί εξομάλυνσης.) - Να εμβαθύνουν στο τι σήμαινε η Επανάσταση για τους φτωχούς και αμόρφωτους πληθυσμούς της Πελοποννήσου, για τους μουσουλμάνους, για τους εβραίους, στο ποια ήταν η σημασία των συνταγματικών κειμένων. - Να αναγνωρίζουν και να αντιμετωπίζουν κριτικά τις πολλαπλές και διαφορετικές ιστοριογραφικές ερμηνείες αυτής της διαδικασίας. - Να μάθουν να μελετούν τις πρωτογενείς ιστορικές πηγές και να παράγουν ιστορικά επιχειρήματα με τα οποία να εξηγούν τις αιτίες των γεγονότων, τα αποτελέσματά τους και τις μακροπρόθεσμες συνέπειές τους. - Να εξηγούν την ιστορική συνέχεια και αλλαγή.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Στις παραμονές της Επανάστασης, η οθωμανική κοινωνία Τα γενικά χαρακτηριστικά μιας οθωμανικής κοινωνίας. Κοινωνικές διαστρωματώσεις, διαχωριστικά όρια, κοινωνική ιεραρχία, εντάσεις και μηχανισμοί εξομάλυνσης. Οι γεωγραφικές ζώνες της Ελληνικής Επανάστασης, ζώνες με ειδικά χαρακτηριστικά σε σχέση με άλλες περιοχές του οθωμανικού χώρου. Πολυσημία καταστάσεων, οικονομικών και κοινωνικών λειτουργιών. Η νησιωτική κοινωνία, οι ζώνες των Αρματολών, οι ζώνες των Προυχόντων. Οι κάτοικοι των ορεινών, οι κάτοικοι των πόλεων. Διαφορετικές και συχνά ανταγωνιστικές κοινωνικές δομές. Η πολιτική και κοινωνική ρευστότητα στα προεπαναστατικά χρόνια: Οικονομική κρίση, οι αναταράξεις στην Πελοπόννησο, το κράτος του Αλή Πασά. Οι κοινωνικές συνέπειες των πολιτικών εξελίξεων. 2. Ο ξεσηκωμός. Τι ήταν η Επανάσταση για τους φτωχούς και αμόρφωτους πληθυσμούς της Πελοποννήσου; Τι ήταν ο πόλεμος (με τον Αλή Πασά) και η Επανάσταση για τους αντίστοιχους της Στερεάς Ελλάδας; Ποιοι ήταν οι «άκληροι» που έσπρωχναν τους «καραβοκυραίους» σε Επανάσταση στα νησιά του Αιγαίου; Η ειδική περίπτωση της Σάμου (η Επανάσταση από τα κάτω). Στον Μωριά. Η τύχη των φτωχών. (α) η τύχη των μουσουλμάνων αγροτών και ποιμένων, η τύχη των φτωχών στα πολιορκημένα κάστρα (Νεόκαστρο, Μονεμβασιά, Τριπολιτσά…). Στο περιθώριο των γεγονότων ως το -συνήθως- τραγικό τους τέλος. (β)Οι Εβραίοι. (γ) Οι φτωχοί των χριστιανών: στρατιώτες ή θύματα; Η αμηχανία για την επαναστατική στράτευση των φτωχών. Το παιχνίδι των προσδοκιών – οι μουσουλμανικές περιουσίες (οι πραγματικοί ή φανταστικοί -συνήθως- θησαυροί και ο ρόλος τους στη «στράτευση» των φτωχών. 3. Τα συνταγματικά κείμενα. Η ελευθερία, η ευημερία και η φτώχεια. Θεσμικές πρόνοιες για τους φτωχούς. Ιδρύματα περίθαλψης, μέτρα ανακούφισης. Ελεημοσύνη. Η φτώχεια και η «δουλεία» Τα «θύματα» του Αγώνα. Ανάπηροι του πολέμου, χήρες, ορφανά, πρόσφυγες, απελεύθεροι, Η θέση τους στην ελεύθερη πλέον Ελλάδα.
Λέξεις Κλειδιά
Επανάσταση 1821, Οθωμανοί, Έλληνες, Χριστιανοί Μουσουλμάνοι, Εβραίοι, Αρματολοί, Κλέφτες, Φαναριώτες, Οπλαρχηγοί, Προύχοντες, νησιά
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
  • ηλεκτρονικά βιβλία
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Πραγματοποιείται χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία. Συγκεκριμένα, γίνεται χρήση του διαδικτύου στη διάρκεια του μαθήματος για την πρόσβαση και προβολή στους φοιτητές ιστοσελίδων, πληροφοριών, ταινιών, ντοκιμαντέρ που σχετίζονται με το μάθημα. Πραγματοποιείται τακτική χρήση Τ.Π.Ε στην επικοινωνία με τους φοιτητές για συνεννοήσεις σχετικά με την εκπαιδευτική διαδικασία, για απορίες και προβληματισμούς γύρω από τη μελέτη τους.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις552
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων150,5
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων100,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών150,5
Εξετάσεις150,5
Σύνολο1104
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η βαθµολογία σε κάθε µάθηµα καθορίζεται από τον διδάσκοντα, ο οποίος υποχρεώνεται να οργανώσει κατά την κρίση του γραπτές ή και προφορικές εξετάσεις ή και να στηριχθεί σε εργασίες. Η βαθµολογία σε κάθε µάθηµα ακολουθεί την κλίµακα των ακέραιων αριθµών από ένα (1) έως δέκα (10). Βάση επιτυχίας είναι ο αριθµός πέντε (5). Σύµφωνα µε το Ν. 3549/2007 και µε την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 27 του Ν. 1404/1983, κάθε µάθηµα εξετάζεται στο τέλος του εξαµήνου στο οποίο διδάχθηκε και επιπλέον στην εξεταστική περίοδο του Σεπτεµβρίου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΤΟΥΡΚΟΙ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ (1821-1829), Αθήνα 2016. Θάνος Μ. Βερέμης, Γιάννης Σ. Κολιόπουλος, Ιάκωβος Δ. Μιχαηλίδης, 1821: Η δημιουργία ενός έθνους-κράτους, Μεταίχμιο, Αθήνα 2018.
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-11-2020