Επιστήμη και Θρησκεία

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕπιστήμη και Θρησκεία / Science and Religion
ΚωδικόςΧ298
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΕλένη Αντωνοπούλου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600012842

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού(2013-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 34
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινή-4

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕπιστήμη και Θρησκεία
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600167208

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΘεολογική
ΌροφοςΌροφος 4
ΑίθουσαΝΗΣΙΔΑ (383)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 17:00 έως 19:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν: (1) να αξιοποιούν τις γνώσεις στη συζήτηση σύγχρονων προβλημάτων και θεωριών που αφορούν τη σχέση της Επιστήμης και Θεολογίας, (2) να αναπτύσσουν διάλογο με τις σύγχρονες επιστήμες, (3) να διαπιστώνουν τα επιστημολογικά όρια των επιστημών με κριτική θεώρηση των αποτελεσμάτων στη ζωή των ανθρώπων.
Γενικές Ικανότητες
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει στους φοιτητές τις σχέσεις μεταξύ επιστήμης και χριστιανικής θρησκείας στην πορεία του χρόνου, από τους αρχαίους χρόνους μέχρι σήμερα. Κατά τη διάρκεια των διαλέξεων, θα παρουσιαστούν τα σημεία σύγκλισης καθώς και τα σημεία προστριβών και θα αναζητηθούν τα αίτια αυτών. Τέλος, θα γίνει προσπάθεια να εντοπιστούν και να φωτιστούν οι πιο γνωστοί μύθοι που περιβάλλουν τις σχέσεις επιστήμης και θρησκείας. Διδακτικές ενότητες 1. Γενική θεώρηση της σχέσης θρησκείας και επιστήμης. 2. Μπορεί ένας επιστήμονας να πιστεύει στο Θεο; 3. Ιστορική ανασκόπηση των σχέσεων επιστήμης και θρησκείας: Από την αρχαιότητα μέχρι την Αναγέννηση 4. Ιστορική ανασκόπηση των σχέσεων επιστήμης και θρησκείας: Από την επιστημονική επανάσταση μέχρι τον 20ο αιώνα 5. Επιστήμονες – σύμβολα στις σχέσεις επιστήμης και θρησκείας: οι περιπτώσεις του Τζορντάνο Μπρούνο, του Γαλιλαίου και του Νεύτωνα 6. Η θεωρία της εξέλιξης των ειδών: σύντομη παρουσίαση 7. Η θεωρία της εξέλιξης: χθες και σήμερα 8. Ορθόδοξη εκκλησία και επιστήμη 9. Η εξαήμερος του Μεγάλου Βασιλείου 10. Οι σχέσεις επιστήμης και θρησκείας στη σύγχρονη εποχή: 20ος και 21ος αιώνας 11. Ιερείς στην υπηρεσία της επιστήμης 12. Επιστήμη και άλλες θρησκείες 13. Παρουσιάσεις εργασιών
Λέξεις Κλειδιά
Επιστήμη, Θρησκεία, Διαφωτισμός, Επιστημονική Επανάσταση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει στους φοιτητές τις σχέσεις μεταξύ επιστήμης και θρησκείας στην Ευρώπη. Κατά τη διάρκεια των διαλέξεων, θα παρουσιαστούν τα σημεία σύγκλισης καθώς και τα σημεία προστριβών και θα αναζητηθούν τα αίτια αυτών. Τέλος, θα γίνει προσπάθεια να εντοπιστούν και να φωτιστούν οι πιο γνωστοί μύθοι που περιβάλλουν τις σχέσεις επιστήμης και θρησκείας.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών301,2
Εξετάσεις10,0
Σύνολο1004
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Το μάθημα εξετάζεται με την εκπόνηση εργασίας (100% του βαθμού). Η εργασία αυτή παρουσιάζεται προφορικά κατά τη διάρκεια του τελευταίου μαθήματος του εξαμήνου. Εναλλακτικά, για όσους δεν επιθυμούν να κάνουν εργασία, η αξιολόγηση γίνεται με προφορική εξέταση κατά τη διάρκεια της εξεταστικής περιόδου, πάνω σε ορισμένη ύλη (100% του βαθμού).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
J.H. Brooke (2005): Επιστήμη και Θρησκεία. Μια ιστορική προσέγγιση. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
Τελευταία Επικαιροποίηση
24-08-2021