Πολιτική φιλοσοφία στην αρχαιότητα: Ελλάδα, Χριστιανισμός, Ρώμη

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠολιτική φιλοσοφία στην αρχαιότητα: Ελλάδα, Χριστιανισμός, Ρώμη / Politics and Philosophy in Antiquity: Greece, Christianity, Rome
ΚωδικόςΘ338
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνος Μποζίνης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018265

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού(2013-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 6
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕλεύθερη ΕπιλογήΕαρινό-4

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠολιτική φιλοσοφία στην αρχαιότητα: Ελλάδα, Χριστιανισμός, Ρώμη
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600167268
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Γνωριμία και εξοικείωση των φοιτητών με την πολιτική σκέψη της ελληνορωμαϊκής αρχαιότητας και της πρώιμης Εκκλησίας. Στα μαθησακά αποτελέσματα του μαθήματος προσμετρώνται ειδικότερα (α) η εμβάθυνση των φοιτητών στις πολιτικές ιδέες της αρχαιότητας και την ιδιοτυπία που παρουσιάζουν, (β) η συνειδητοποίηση του ενδιαφέροντος που επέδειξε ο χριστιανισμός για τα προβλήματα της επίγειας ζωής του ανθρώπου και (γ) η κριτική πρόσληψη από μέρους τους, με τη βοήθεια της κλασικής μόρφωσης, των γεγονότων που καθορίζουν τις εξελίξεις στον σύγχρονο κόσμο
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στα πλαίσια του μαθήματος περιγράφεται η γένεση και η εξέλιξη της πολιτικής σκέψης στην ελληνορωμαïκή αρχαιότητα με την εξέταση ενός ευρέως φάσματος πηγών της ιουδαιοχριστιανικής και θύραθεν γραμματείας, από τα έπη του Ομήρου και του Ησίοδου έως το κήρυγμα των μεγάλων πατέρων της Εκκλησίας τον 4ο/5ο μ.Χ. αιώνα ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΝ (1) Η ιδέα της θείας δικαιοσύνης στα έπη του Ομήρου και του Ησιόδου (2) Πολιτικές ιδέες στην ελεγειακή ποίηση και τη φιλοσοφία των αρχαϊκών χρόνων (Τυρταίος, Θέογνις, Σόλωνας, Αναξίμανδρος, Ηράκλειτος, Παρμενίδης, Πυθαγόρας) (3) Η νέα ελευθερία: η αφύπνιση του δημοκρατικού αισθήματος μετά τους μηδικούς πολέμους (4) Φύσις και νόμος: η ριζοσπαστική διδασκαλία των σοφιστών για τα κοινά και ο Σωκράτης (5) Οι πολιτικοί διάλογοι του Πλάτωνα Α΄: Γοργίας, Πολιτεία (6) Οι πολιτικοί διάλογοι του Πλάτωνα Β΄: Πολιτικός, Νόμοι (7) Τα Πολιτικὰ και τα Ἠθικὰ Νικομάχεια του Αριστοτέλη (8) Ελληνιστική μοναρχική θεωρία (9) Η ελληνική πολιτική σκέψη στη Ρώμη (Πολύβιος, Παναίτιος, Καρνεάδης, Ποσειδώνιος, Μάρκος Τούλλιος Κικέρων) (10) Η ιουδαϊκή θεοκρατία (11) Θρησκεία και πολιτική στην Καινή Διαθήκη: ο χριστιανισμός ανάμεσα στο 13ο κεφάλαιο της Πρὸς Ῥωμαίους επιστολής και το 13ο κεφάλαιο της Αποκάλυψης του Ιωάννη (12) Πλούσιοι και φτωχοί: η υπέρβαση των ταξικών διακρίσεων στους κόλπους της Αρχαίας Εκκλησίας (13) Πολιτική Αγάπη: η διαμόρφωση μιας αμιγώς «χριστιανικής πολιτικής φιλοσοφίας» στον Ιωάννη Χρυσόστομο και τους Καππαδόκες
Λέξεις Κλειδιά
Πολιτική Φιλοσοφία-Αρχαιότητα, Αρχαία Δημοκρατία, Ρωμαική Αυτοκρατορία, Χριστιανισμός-Πολιτική Σκέψη, Σχέσεις κράτους-Εκκλησίας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιβλίο
  • Φωτοτυπίες αρχαίων κειμένων
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Ηλεκτρονική αλληλογραφία μέσω outlook
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων150,6
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων150,6
Εκπόνηση μελέτης (project)200,8
Συζήτηση110,4
Σύνολο1004
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Προφορική εξέταση στο τέλος του εξαμήνου (50%). Εκτιμάται θετικά η συνεπής παρουσία των φοιτητών στις παραδόσεις του μαθήματος και η ενεργής συμμετοχή τους με την προφορική παρουσίαση εργασίας ή, ακόμα, την υποβολή ερωτήσεων και τη διατύπωση απόψεων και προβληματισμών σχετικά με το υπό συζήτηση θέμα (50%). Φοιτητές που δεν έχουν τη δυνατότητα της παρακολούθησης σε μόνιμη βάση οφείλουν να έρθουν σε συνεννόηση με τον καθηγητή για τον τρόπο εξέτασής τους
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. T.A. Sinclair, Ιστορία της Ελληνικής Πολιτικής Σκέψεως, μτφ. από τα αγγλικά και πρόλ. Γ.Κ. Βλάχος, Αθήνα 1969 2. Κ.Α. Μποζίνης, Πολιτική Αγάπη (Νέα ερμηνευτική προσέγγιση στον ιερό Χρυσόστομο), Θεσσαλονίκη 2019
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. G. Glotz,Η Ελληνική "Πόλις", μτφ. από τα γαλλικά Α. Σακελλαρίου, Αθήνα 1978 2. J. de Romilly, H Αρχαία Ελλάδα σε Αναζήτηση Ελευθερίας, μτφ. από τα γαλλικά Κ. Μηλιαρέση, Αθήνα 1992 3. Κ.Α. Μποζίνης, Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος για το Imperium Romanum (Μελέτη πάνω στην πολιτική σκέψη της Αρχαίας Εκκλησίας), Αθήνα 2003
Τελευταία Επικαιροποίηση
18-02-2020