Η γνωσιακή Νευροεπιστήμη στη διδασκαλία των Τριών Ιεραρχών

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΗ γνωσιακή Νευροεπιστήμη στη διδασκαλία των Τριών Ιεραρχών / Cognitive neuroscience in the teaching of the three Hierarchs
ΚωδικόςΧ321
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΣτυλιανός Τσιπούρας
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015773

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού(2013-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 13
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινή-4

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΗ γνωσιακή Νευροεπιστήμη στη διδασκαλία των Τριών Ιεραρχών
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600167397
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν απαιτούνται
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες αναμένεται: 1. Να περιγράφουν και να αναλύουν τα βασικά μέρη του ανθρώπινου εγκεφάλου, τη λειτουργία τους και τους παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξή τους. 2. Να περιγράφουν και να αναλύουν τα χαρακτηριστικά και τις ιδιαιτερότητες της γνωστικής, συναισθηματικής, πνευματικής νοημοσύνης και ανάπτυξης 3. Να εμπεδώσουν και να εφαρμόζουν τα παιδαγωγικά και διδακτικά πορίσματα της γνωσιακής νευροεπιστήμης 4. Να περιγράφουν, να αναλύουν και να συγκρίνουν την ψυχοπαιδαγωγική και διδακτική σκέψη του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου, του Μ. Βασιλείου, του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, του Αγίου Παϊσίου, του Αγίου Πρφυρίου, του Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς και του γέροντος Αιμιλιανού Σιμωνοπετρίτου με τις θέσεις της γνωσιακής νευροεπιστήμης.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1.Εισαγωγή στη γνωσιακή νευροεπιστήμη 2. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος και η λειτουργία του 3. Τα μυστικά των εγκεφαλικών ημισφαιρίων. Διαφορές και Διαφορές ανδρικού γυναικείου εγκεφάλου. 4. Σπονδυλωτή διάνοια και μάθηση. Η μάθηση ως ηλεκτρική, βιοχημική, κβαντοϋπολογιστική και φρακταλική διαδικασία 5.Γνωστική , συναισθηματική και πνευματική νοημοσύνη. 6. Παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη τους εγκεφάλου, τη μάθηση και τη σκέψη (κιρκάδιος ρυθμός, ύπνος, διατροφή, κίνηση). 7. Εγκέφαλος και συμπεριφορά 8. Παιδαγωγικά και Διδακτικά αξιώματα της γνωσιακής Νευροεπιστήμης. 9. Αξιοποίηση των παιδαγωγικών και διδακτικών αξιωμάτων της γνωσιακής νευροεπιστήμης στη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία. 10. Η γνωσιακή νευροεπιστήμη στην ψυχοπαιδαγωγική σκέψη του Μεγάλου Βασιλείου. 11. Η γνωσιακή νευροεπιστήμη στην ψυχοπαιδαγωγική σκέψη του Ιωάννου του Χρυσοστόμου. 12. Η γνωσιακή νευροεπιστήμη στην ψυχοπαιδαγωγική σκέψη του Γρηγορίου του Θεολόγου και του Γρηγορίου Νύσσης. 13. Η γνωσιακή νευροεπιστήμη στην ψυχοπαιδαγωγική σκέψη των νεότερων πατέρων της Ορθοδοξίας: Παϊσίου, Αγιορείτου, Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου, Σωφρονίου Έσσεξ, Αιμιλιανού Σιμωνοπετρίτου, Ιουστίνου Πόποβιτς, Νικολάου Βελιμίροβιτς.
Λέξεις Κλειδιά
γνωσιακή νευροεπιστήμη, παιδαγωγικά αξιώματα, διδακτική προσέγγιση, νουθεσία, συμπεριφορά, συναισθηματική νοημοσύνη της καρδιάς
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
H ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου μαθήματος καθιστά αναγκαία τη χρήση των ΤΠΕ power point και προσομοίωσης τόσο για τη δομή όσο και για τη λειτουργία μερών του εγκεφάλου καθώς και για την οργάνωση σε εννοιολογικό χάρτη των παιδαγωγικών αξιωμάτων της γνωσιακής νευροεπιστήμης και σε χάρτη σχήματος Τ για την αντιπαράθεσή τους με τις παιδαγωγικές απόψεις των τριών Ιεραρχών και σύγχρονων πατέρων της Εκκλησίας. Η επικοινωνία με τους φοιτητές πραγματοποιείται με τη χρησιμοποίηση της πλατφόρμας ZOOM στο:https://authgr.zoom.us/j/93383196584 και έχει ως σκοπό να και την επίλυση των αποριών και να αισθανθεί ο φοιτητής ότι ο διδάσκαλός του βρίσκεται δίπλα του ως συνταξιδιώτης του. Στη αξιολόγηση δίδεται φύλλο εργασίας στο οποίο περιέχονται ασκήσεις συμπλήρωσης κενών, επειδή αυτές είναι πιο λειτουργικές για τον εγκέφαλο
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών351,4
Εξετάσεις251
Σύνολο994,0
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος εφαρμόζεται η διαμορφωτική αξιολόγηση και με τη λήξη των μαθημάτων η συμπερασματική. Στις ενότητες 1 έως 5 εφαρμόζεται η διαμορφωτική αξιολόγηση με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και για τις ενότητες 6-13 με ερωτήσεις σύντομης απάντησης. Με τον τρόπο αυτόν υπάρχει διαρκής ανατροφοδότηση μεταξύ φοιτητών και διδασκάλου. Η εργασία που έχει αναλάβει να εκπονήσει ο/η φοιτητής/τρια σε ένα κείμενο ενός πατέρα της Εκκλησίας συγκρίνει τις θέσεις του με αυτές της νευροεπιστήμης παρουσιάζεται δημόσια. Με τη λήξη των μαθημάτων ο φοιτητής/τρια εξετάζεται προφορικά προκειμένου να διακριβωθεί η προσπάθεια του φοιτητή και η μαθησιακή του πορεία. Η πρώτη αξιολόγηση αφορά το 10%, η δεύτερη το 10%, η τρίτη 30% και η τέταρτη το 50% της συνολικής αξιολόγησης.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ατομικές Διαφορές, Μεγάλες Αποκλίσεις, αποκωδικοποιώντας τα μυστικά του εγκεφάλου, Θέματα-1, περιοδικό Scientific American, 2008, Αθήνα, Κάτοπτρο Βαλάκος, Σ. (2002): Νόηση. Η λειτουργία του εγκεφάλου, Αθήνα, Έκδοση περιοδικού RAM Ζαρκαδάκης, Γιώργος, (2001): Το Μυστήριο του Νου, Β΄ Έκδοση, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα Ζαφρανάς, Α., & Ζαφρανά-Κάτσιου, Μ., (2000): Από τον Εγκέφαλο στη Νόηση, Γ΄ Έκδοση, Θεσσαλονίκη, Αφοί Κυριακίδη Ζαφρανάς, Α., & Ζαφρανά-Κάτσιου, Μ., (2001): Ύλη και Εγκέφαλος, Γ΄Έκδοση, Θεσσαλονίκη, Αφοί Κυριακίδη Ζαφρανά-Κάτσιου, Μαρία, (2001): Εγκέφαλος και Εκπαίδευση, Θεσσαλονίκη, Αφοί Κυριακίδη Καραπέτσας, Αργύρης (1988): Νευροψυχολογία του Αναπτυσσόμενου Ανθρώπου, Αθήνα: Σμυρνιωτάκης. Καραντζής, Ιωάννης, (2007): Εφαρμογές βασικών αρχών της μάθησης στην εκπαίδευση, Αθήνα, Gutenberg Κολιάδη Ε., (2002): Γνωστική Ψυχολογία, Γνωστική Νευροεπιστήμη και Εκπαιδευτική Πράξη, Αθήνα Εκδ. ιδίου. Κουτζαμάνης, Αριστείδης, (1997): Νοητική Ανάπτυξη, Ευφυΐα, και Δημιουργική Σκέψη, Μυτιλήνη Κώδικες του Εγκεφάλου, Πώς λειτουργεί ο νους, περιοδικό Scientific Κωσταρίδου-Ευκλείδη Αναστασία, (1997): Ψυχολογία της σκέψης, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα Λυμπεράκης, Στάθης, (): Εγκέφαλος και Ψυχολογία, Εισαγωγή στη Νευροψυχολογία, Β΄Έκδοση, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα Μουτζούρη-Μανούσου, Ειρήνη & Πρόσκολλη, Αργυρώ (2005): Τα μονοπάτια της μάθησης – Εφαρμογές στην εκπαιδευτική πράξη- Πατάκη, Αθήνα Μπαμπινιώτης, Γεώργιος, & Νανόπουλος, Δημήτριος, (2010): Από την κοσμογονία στη γλωσσογονία, 4η Έκδοση, Αθήνα, Καστανιώτη Μπαμπλέκου, Ζωή, (2003): Η ανάπτυξη της μνήμης, Γνωστική διαδρομή στην παιδική ηλικία, Αθήνα, Τυπωθήτω Ντινόπουλος, Αθανάσιος, (2007): Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο. Μια νευροβιολογική ανάγνωση. Αθήνα, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Παρισιάνου ΑΕ Παλιά ερωτήματα της Ψυχολογίας, Νέες απαντήσεις της νευροεπιστήμης, Θέματα-6, περιοδιικό Scientific American, 2008, Αθήνα, Κάτοπτρο Πούρκος, Μάριος, (): Ο ρόλος του πλαισίου στην ανθρώπινη επικοινωνία, την εκπαίδευση και κοινωνικοηθική μάθηση, Αθήνα, Gutenberg Τσακπίνη, Κυράνα, Μάθηση, Γλώσσα, Γνώση, Πρόγραμμα Ορίζοντες της Νευροψυχολογίας, Οκτώβριος 2004-Φεβρουάριος 2005, Θεσσαλονίκη Φλουρής, Γεώργιος, Εγκέφαλος, Μάθηση, Νοημοσύνη και Εκπαίδευση, περιοδικό Επιστήμες της Αγωγής, τεύχ. 2/2005 Armstrong, Thomas, (1995): Multiple Intelligences, in the classroom, Virginia, ASCD Bazan, Τony,(2003): Χρησιμοποίησε τη Μνήμη σου, Αθήνα, Αλκυών Bazan, Τony,(2003): Χρησιμοποίησε το Μυαλό σου, Αθήνα, Αλκυών Bazan, Τony, (2011): Οδηγός Μελέτης, Νοητικοί χάρτες, γρήγορο διάβασμα, τεχνικές βελτίωσης της μνήμης, Αθήνα, Πατάκη Bradway, Lauren & Hill, Barbara, (1994): Δυναμώνοντας την ικανότητα του παιδιού για μάθηση, τομ. Α΄και Β΄, Αθήνα, Αναστασιάδη Bruer, John, (1994): Schools For Thought, A Science of Learning in the classroom, Massachusetts, MIT Press Caine, Renate, & Caine, Geoffrey, (1994): Making Connections, Teaching and the Human Brain, California, Addison-Wesley Carter, Philip, &, Ken, Russel,(2006): Ο γρίφος του μυαλού μας και τα μυστικά του, Αθήνα, Κέδρος. Carper, Jean, (2009): Τροφές για δυνατό Εγκέφαλο, Αθήνα, Μοντέρνοι Καιροί Chageux, Jean, & Connew, Alain, (1995): Τα Μαθηματικά και ο Εγκέφαλος, Αθήνα, Κάτοπτρο Changeux, Jean- Pierre, (1983): Ο Νευρωνικός Άνθρωπος, Πώς λειτουργεί ο ανθρώπινος εγκέφαλος; Αθήνα, Ράππα Chomsky, Noam, (2008): Γλώσσα και Νους, Γ΄ Έκδοση, Αθήνα, Πολύτροπον Crone, John, (2005): Πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος, Αθήνα, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ Dineen, Jacqueline, (1982): Η μνήμη και η καλλιέργειά της, Αθήνα, Θυμάρι Donaldson, Margaret, (1991): Η σκέψη των παιδιών, Αθήνα, Gutenberg Egan, Kieran, (2005): Ο Πεπαιδευμένος Νους, Πώς τα νοητικά εργαλεία διαμορφώνουν την κατανόησή μας, Αθήνα, Ατραπός Gardner, Howard, (2006): Πώς το παιδί αντιλαμβάνεται τον κόσμο, Μέθοδοι διδασκαλίας σε αρμονία με τους τρόπους σκέψης του παιδιού, Αθήνα, Ατραπός Gardner, Howard, (1983): Frames of Mind, The theory of Multiple Intelligences, 2nd Edition, Massachusetts, Fontana Press Gazzaniga, Michael, (2009): Άνθρωπος, Η επιστήμη πίσω από όσα μας κάνουν μοναδικούς, Αθήνα, Κάτοπτρο Gellatly, A., & Zarate, O., (2011): Νους και Εγκέφαλος, Εικονογραφημένος Οδηγός, , Αθήνα, ΤΑ ΝΕΑ Glasser, William, (1998): The Quality School, Managing Students without Coersion, NY, HarperPerennial Goleman, Daniel, (1988): Η συναισθηματική Νοημοσύνη, Ζ΄ Έκδοση, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα Harsiman, Mariale,(2003) Connecting Brain Research with Effective Teaching, The Brain-Targeted Teaching Model, N. York, Rowman & Littlefield Education Healy, Jane, (1996): Μυαλά που χάνονται, Γιατί τα παιδιά μας δεν Σκέφτονται, Αθήνα, Λύχνος Hüther, Gerald, (2007): Οδηγίες χρήσης ενός ανθρώπινου μυαλού, Αθήνα, Πούτροπον Jacquard, Albert, (1999): Είμαι αρκετά έξυπνος; Αθήνα, Κάτοπτρο Hunziker, E., & Mazzola,G., (1995): Η Νευρωνική Ζούγκλα, Αθήνα, Π. Τραυλός- Ε. Κωσταράκη Jensen, Eric, (2008) Teaching with the brain in mind, ASCD, Virginia, USA Jensen, Eric, (2009): Super Teaching, 4th Edition, California, Corwin Press Jensen, Eric,(2001): Arts with the brain in mind, ASCD, Virginia, USA Joycer, B., Weil, M., Calhoun, E., (2009): Διδακτική Μεθοδολογία, Διδακτικά Μοντέλα, Αθήνα, Έλλην Kalat, James. (2003). Βιολογική Ψυχολογία, τόμ Α΄και Β΄, 5η Έκδοση. Αθήνα: Έλλην. Kandel, E., Schwartz, J., Jessell,T., (1997): Νευροεπιστήμη και συμπεριφορά, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Lazothes, Guy, (1991): Εγκέφαλος και Πνεύμα, πολυπλοκότητα και Πλαστικότητα, Αθήνα, Γκοβόστη Lipman, Matthew, (2003): Thinking in Education, Cambridge University Press, Cambridge. Luria, Α., (1995): Γνωστική Ανάπτυξη, Β΄ Έκδοση, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Luria, Α., (1998): Η λειτουργία του Εγκεφάλου, Εισαγωγή στη Νευροψυχολογία, Αθήνα: Καστανιώτη Luria, Α., (2002): Ο άνθρωπος με το Θρυμματισμένο κόσμο, Η ιστορία ενός εγκεφαλικού τραύματος,, Αθήνα: Καστανιώτη βιολογικές ρίζες της ανθρώπινης νόησης, Αθήνα, Κάτοπτρο Mercer, Neil, (2000): Η Συγκρότηση της Γνώσης, Αθήνα, Μεταίχμιο Maturana, Humberto, & Varela, Francisco, (1992): Το Δέντρο της Γνώσης, Οι Merényi, A., Szabó, V., Takács A., Επιμέλεια, (2010); 101 Ιδέες για πρωτοπόρους Εκπαιδευτικούς, Microsoft Ουγγαρίας, Αθήνα, Καλειδοσκόπιο. National Research Counsil, (2000) How People Learn (Brain, Mind, Experience and School, National Academy Press, Washington Laniado, Nessia, (2007): Πώς να κινητοποιήσετε την ευφυΐα των παιδιών σας, Αθήνα, Lector Piaget, Jean, (1986): Η Ψυχολογία της νοημοσύνης, Αθήνα,, Καστανιώτη Penrose, Roger, (1999): Το μεγάλο, το μικρό και η ανθρώπινη νόηση, Αθήνα, Κάτοπτρο Simonnet, Dominique, (2000): Αχ, αυτά τα μωρά πόσα ξέρουν, 4η Έκδοση, Αθήνα, Θυμάρι Squire, L., & Kandel, E. (Βραβείο Νόμπελ Ιατρικής) (2012). Μνήμη, από τον νου στα μόρια. Αθήνα: Κάτοπτρο. Sternberg, Robert, (2001): Psychology, In search of the human mind, Philadelphia, Harcourt college Publishers Stillings, Neil, & Weisler,S., &Chase, Chr., Feinstein, M., &Garfield, jay, &Rissland, Ed., (2002): Εισαγωγή στη Γνωσιοεπιστήμη, Αθήνα, Μορφωτική Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης Vecchi, Gérard, (2003): Διδάσκοντας μαζί, Μαθαίνοντας μαζί, Αθήνα, Σαββάλας Verykouki, Eleni, (2008): Stochastic Models of Memory, ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη Vitale, Barbara, (1994): Οι Μονόκεροι Υπάρχουν, το δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου και η συμβολή του στη μάθηση, Β΄ έκδοση, Αθήνα, Θυμάρι Wolf, Maryanne, (2007: Ο Προυστ και το καλαμάρι, Πώς ο εγκέφαλος έμαθε να διαβάζει. Αθήνα, Πατάκη Young, John, Ο εγκέφαλος και οι Φιλόσοφοι, από τους νευρώνες στη συνείδηση: Ένα γοητευτικό ταξίδι στο σύμπαν των νευροεπιστημών, Αθήνα, Κάτοπτρο Πατρολογία Migne Greace Ιωάννου Χρυσοστόμου, Περί κενοδοξίας όπως δει τους γονέας ανατρέφει τα τέκνα Μεγάλου Βασιλείου,Προς τους νέους, όπως αν εξ Ελληνικών ωφελοίντο λόγων, Μεγάλου Βασιλείου, Ομιλία Εις την αρχήν των Παροιμιών Μεγάλου Βασιλείου, Όροι κατά πλάτος.
Τελευταία Επικαιροποίηση
29-03-2021