Οι λατρείες στη Θεσσαλονίκη κατά τους ελληνιστικούς και ρωμαϊκούς χρόνους

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΟι λατρείες στη Θεσσαλονίκη κατά τους ελληνιστικούς και ρωμαϊκούς χρόνους / Cults of Hellenistic and Roman Thessaloniki
ΚωδικόςΧ326
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΑπόστολος Κραλίδης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018258

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού(2013-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 9
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινή-4

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΟι λατρείες στη Θεσσαλονίκη κατά τους ελληνιστικούς και ρωμαϊκούς χρόνους
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600167434
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα • γνωρίσουν τις σημαντικότερες λατρείες και δοξασίες στην Θεσσαλονίκη, το περιεχόμενο και τη διδασκαλία τους και ταυτόχρονα να κατανοήσουν τους άξονες της Ιστορίας των Θρησκειών. • συνδέσουν θεωρία με πράξη για την ερμηνεία της κάθε λατρείας ως πολιτιστικού φαινομένου. • εξοικειωθούν με την οργάνωση και παρουσίαση των μεθόδων κατάταξης και διάκρισης των λατρειών. • μάθουν διάφορους τρόπους συλλογής δεδομένων για την κατανόηση του θρησκευτικού φαινομένου στις τοπικές κοινωνίες. • εξασκηθούν στην ανάλυση και ερμηνεία ποιοτικών δεδομένων για τις λατρείες.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Η ίδρυση της Θεσσαλονίκης στα τέλη του 4ου αι. π.Χ. και η εξέλιξή της. 2. Οι μαρτυρίες των πηγών για την ανάπτυξη της πόλης. Η μετοίκηση ξένων. 3. Οι λατρείες θεών του ελληνικού πανθέου. Εισαγωγικά-πηγές. Ανάθεση εργασιών. 4. Η λατρεία ανδρικών θεών του ελληνικού πανθέου στη Θεσσαλονίκη. 5. Η λατρεία γυναικείων θεοτήτων του ελληνικού πανθέου στη Θεσσαλονίκη. 6. Η λατρεία θεών από την Θράκη. 7. Η λατρεία θεών από τη Μ. Ασία. 8. Η λατρεία αιγυπτίων θεών στη Θεσσαλονίκη. 9. Η λατρεία ρωμαϊκών θεών στη Θεσσαλονίκη από τον 1ο αι. π.Χ. 10. Η ανάπτυξη της αυτοκρατορικής λατρείας (1ος-4ος αι. μ.Χ.). 11. Η λατρεία άλλων θεοτήτων στη Θεσσαλονίκη (Ασία-Ευρώπη). 12. Η παρουσία και ανάπτυξη Ιουδαϊκής κοινότητας στη Θεσσαλονίκη. 13. Γενική επισκόπηση. Συμπεράσματα. Παρουσίαση εργασιών
Λέξεις Κλειδιά
Θεσσαλονίκη, ελληνική θρησκεία, ρωμαϊκή θρησκεία, λατρείες, δοξασίες, θίασοι, θεότητες, αιγυπτιακές λατρείες, Μ. Ασία, Θράκη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Η χρήση των ΤΠΕ γίνονται στο αμφιθέατρο κατά την ώρα της διδασκαλίας με χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή (προβολή κειμένου, ήχου, κινούμενης εικόνας) σε περιβάλλον PowerPoint και με παράλληλη χρήση πολυμέσων μέσω συνδέσμων (links) από το Διαδύκτιο. Παρέχεται όλη η απαιτούμενη υποδομή από το Πανεπιστήμιο και υπάρχουν τα σχετικά πολυμέσα στις αίθουσες διδασκαλίας. Ακόμη υπάρχει η δυνατότητα για πρόσβαση σε βάσεις δεδομένων και τράπεζες πληροφοριών μέσω της ψηφιακής Βιβλιοθήκης και των ενεργών ψηφιακών συνδρομών του ΑΠΘ. Τέλος, οι φοιτητές μπορούν να επικοινωνούν, να ζητούν πληροφορίες και να παραδίδουν εργασίες μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (e-mail).
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις371,5
Άσκηση Πεδίου150,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων150,6
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων80,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών251
Σύνολο1004
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Προφορική εξέταση στην ύλη που καλύφθηκε κατά τη διάρκεια του εξαμήνου ή γραπτή εργασία σε θέμα που σχετίζεται με την ύλη του μαθήματος (90%). Προσμετράται και η ενεργός συμμετοχή στο μάθημα (10%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Σημειώσεις
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Beaujeu, J., La religion romaine à lʹapogée de lʹempire, Paris 1955. Berrens, S., Sonnenkult und Kaisertum von den Severern bis zu Constantin I. (193–337 n.Chr.), Historia, Einzelschriften 185, Stuttgart 2004. Burrell, B., Neokoroi: Greek Cities of the Roman East, Ph.D. diss., Harvard University 1980 Campbell, J.B., The Emperor and the Roman Army 31 BC to AD 235, Routledge, New York 1984. Fowden, G., Empire and Commonwealth: Consequences of Monotheism in Late Antiquity, Princeton 1993. Fowler, W.W., The Religious Experience of the Roman People, New York 19712. Fox, R.L., Pagans and Christians, New York & London 1988. Gradel, Ι., Emperor Worship and Roman Religion, Clarendon Press, Oxford 2002. Halsberghe, G., The cult of Sol Invictus, EPRO 23, Leiden 1972. King, A., Henig, M., (ἔκδ.), The Roman West in the Third Century. Oxford: British Archaeological Reports S109, 2 τόμ., 1981. Liebeschuetz, J.H.W.G., Continuity and Change in Roman Religion, Oxford University Press, Oxford 1979. MacMullen, R., Paganism in the Roman empire, London 1982. Rives, J.B., Religion and Authority in Roman Carthage from Augustus to Constantine, Clarendon Press, Oxford 1995. Southern; P., The Roman Empire from Severus to Constantine, Routledge, London and New York 2001.
Τελευταία Επικαιροποίηση
18-11-2020