Βυζαντινά κείμενα για την αρχαία φιλοσοφία

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΒυζαντινά κείμενα για την αρχαία φιλοσοφία / Byzantine Texts on Ancient Greek Philosophy
ΚωδικόςΦΚ286
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΓεώργιος Ζωγραφίδης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019655

Πρόγραμμα Σπουδών: ΜΕΡΙΚΗΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ 2011

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΚατ' Επιλογήν ΥποχρεωτικάΧειμερινό/Εαρινό-6

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 272
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΚατ' Επιλογήν ΥποχρεωτικάΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΒυζαντινά κείμενα για την αρχαία φιλοσοφία
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600167593
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η παράδοση έχει σκοπό να παρουσιάσει την πρόσληψη της αρχαίας φιλοσοφίας εν γένει και μερικών ιδεών και μοτίβων της από τη βυζαντινή γραμματεία, μέσα από μία ανθολογία σχετικών κειμένων. Η βυζαντινή σκέψη είχε ως μία κύρια πηγή της την αρχαία φιλοσοφία, αλλά δεν κράτησε απέναντί της ενιαία στάση: ανάλογα με τις περιστάσεις ήταν συνολικά καταδικαστική, ιδιαίτερη επιφυλακτική, μετριοπαθώς κριτική ή, σπανιότερα, υπερασπιστική. Στο μάθημα θα παρουσιαστούν και θα αναλυθούν: (α) κείμενα γενικότερα για τη σχέση της αρχαίας φιλοσοφίας με τον χριστιανισμό (Ιουστίνος, Κλήμης Αλεξανδρεύς) και την ωφέλεια από τη μελέτη των αρχαίων γραμμάτων και της φιλοσοφίας (Μ. Βασίλειος, Θεόδωρος Μετοχίτης) ή για τη φιλοσοφική ειρωνεία του Σωκράτη (Μετοχίτης), (β) κείμενα που εκθέτουν και ασκούν κριτική σε πτυχές της φιλοσοφίας του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη ή του Επίκουρου, σε αρχαιοελληνικές αντιλήψεις για τη δημιουργία του κόσμου (Μ. Βασίλειος) ή για την αθανασία της ψυχής (Γρηγόριος Νύσσης, Αινείας Γαζαίος), στη θεωρία των Ιδεών του Πλάτωνα (Μιχαήλ Ψελλός, Νικηφόρος Χούμνος) ή στους Σκεπτικούς (Νικόλαος Καβάσιλας), καθώς και (γ) κείμενα που ερίζουν για την ανωτερότητα του Πλάτωνα ή του Αριστοτέλη (η υστεροβυζαντινή διαμάχη μεταξύ του Γεώργιου Γεμιστού Πλήθωνα και του Γεωργίου Σχολαρίου/Γενναδίου Β΄).
Λέξεις Κλειδιά
Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία, Βυζαντινή Φιλοσοφία, πρόσληψη Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις45
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων45
Εξετάσεις60
Σύνολο150
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Πλήθων, Για τις αποκλίσεις του Αριστοτέλη από τον Πλάτωνα. Αθήνα: εκδόσεις Άτων, 2020. 2. Hynger, H., Βυζαντινή Λογοτεχνία, τόμος Α΄. Αθήνα: ΜΙΕΤ, 2012.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
(διατίθεται στην ιστοσελίδα του μαθήματος στο elearning)
Τελευταία Επικαιροποίηση
23-10-2020