Τα "Μετά τα φυσικά" του Αριστοτέλη στην αραβική και στη σχολαστική φιλοσοφία

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΤα "Μετά τα φυσικά" του Αριστοτέλη στην αραβική και στη σχολαστική φιλοσοφία / Aristotle’s Metaphysics in Arabic and Scholastic Philosophy
ΚωδικόςΦ450
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΠαντελής Γκολίτσης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019661

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 27
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΦιλοσοφίαΥποχρ. Κατ΄ Επιλογήν ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΤα "Μετά τα φυσικά" του Αριστοτέλη στην αραβική και στη σχολαστική φιλοσοφία
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600167598
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
  • Ιταλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα: - εισαχθούν στην αραβική και στη σχολαστική φιλοσοφία· - εξοικειωθούν με την αριστοτελική μεταφυσική και τη μεσαιωνική πρόσληψή της· - κατανοήσουν τις βασικές διαφορές μεταξύ αρχαίας, μεσαιωνικής και νεωτερικής μεταφυσικής.
Γενικές Ικανότητες
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η πραγματεία Μετά τα φυσικά του Αριστοτέλη υπήρξε καθοριστική για το περιεχόμενο και το νόημα που έλαβε η μεταφυσική ως υπέρτατος κλάδος της φιλοσοφίας κατά τον μεσαίωνα και τη νεότερη (προκαντιανή) εποχή. Παρότι αραβόφωνοι και λατινόφωνοι εξηγητές, όπως οι Αλ-Φαράμπι, Αβικέννας, Αβερρόης, Θωμάς Ακινάτης, Ιωάννης Ντουνς Σκότους και Ζαν Μπουριντάν, συμφωνούν ως προς τον αδιάσπαστο χαρακτήρα των Μετά τα φυσικά — στοιχείο που τους διαφοροποιεί από τη «διασπαστική» προσέγγιση των αριστοτελιστών του 19ου και του 20ου αιώνα —, ερμηνεύουν με διαφορετικό τρόπο την αριστοτελική πραγματεία. Θεμελιώδης για τους μεσαιωνικούς φιλοσόφους είναι η διάκριση μεταξύ του «υποκειμένου» (αραβικά: mawḍū) της πραγματείας, δηλαδή του αντικειμένου που εξηγεί ο Αριστοτέλης, και του «ζητουμένου» (αραβικά: maṭlūb) της πραγματείας, δηλαδή αυτού που ο Αριστοτέλης επιχειρεί να βρει διερευνώντας τις αιτίες του αντικειμένου, καθώς και η διάκριση μεταξύ του όντος ως όντος (τὸ ὂν ᾗ ὄν· λατινικά: ens inquantum ens) και των «υπερβατολογικών» χαρακτηριστικών του όντος (transcendentalia· ελληνικά: τὰ ὑπάρχοντα καθ᾽ αὑτό). Στο μάθημα θα εξηγηθούν τόσο το κοινό έδαφος όσο και οι διαφοροποιήσεις των ανωτέρω μεσαιωνικών εξηγητών των Μετά τα φυσικά.
Λέξεις Κλειδιά
Αριστοτέλης, Αραβική φιλοσοφία, Μεσαιωνική φιλοσοφία, Μεταφυσική, Αβικέννας, Αβερρόης, Θωμάς Ακινάτης
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων1084,3
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1) Franco Alessio, Ιστορία της μεσαιωνικής φιλοσοφίας, Αθήνα: Τραυλός, 2007. 2) De Lacy O’Leary, Πώς πέρασε η ελληνική γνώση στους Άραβες, Αθήνα: Εκάτη, 2010. 3) Christof Rapp, Εισαγωγή στον Αριστοτέλη, Αθήνα: Εκδόσεις Οκτώ, 2012.
Τελευταία Επικαιροποίηση
06-09-2020