Κοινωνική και συναισθηματική μάθηση και εκπαίδευση

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚοινωνική και συναισθηματική μάθηση και εκπαίδευση / Social and emotional learning in education
ΚωδικόςΠ3029
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜαρία Δόικου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019652

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 27
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΦιλοσοφίαΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρ. Κατ΄ Επιλογήν ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚοινωνική και συναισθηματική μάθηση και εκπαίδευση
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600167623
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στο πλαίσιο του μαθήματος θα -αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με τη κοινωνική και συναισθηματική μάθηση και τη σχέση της με τη συναισθηματική νοημοσύνη -είναι σε θέση να γνωρίζουν τις επιμέρους κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες και να αντιλαμβάνονται τις διαφοροποιήσεις που υπάρχουν μεταξύ τους -αποκτήσουν επαρκείς γνώσεις για τους τρόπους διδασκαλίας των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των μαθητών -κατανοήσουν τους στόχους, τη μεθοδολογία και τα αποτελέσματα των προγραμμάτων κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης που εφαρμόζονται σε διάφορες χώρες στον χώρο του σχολείου -αναπτύξουν βασικές δεξιότητες για τον σχεδιασμό δραστηριοτήτων που μπορούν να προωθήσουν την κοινωνική και συναισθηματική μάθηση στην τάξη
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Εισαγωγή: Πρόληψη ψυχοκοινωνικών δυσκολιών και προαγωγή της ψυχικής υγείας των μαθητών στο σχολείο - Ορισμός της κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης 2. Θεωρητική αφετηρία: Ψυχική ανθεκτικότητα 3. Συναισθηματική νοημοσύνη και κοινωνική και συναισθηματική μάθηση 4. Οι συνιστώσες της κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης. Κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες και υποστηρικτικό περιβάλλον 5. Μέθοδοι και τεχνικές διδασκαλίας κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων 6. Η σημασία της κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης για την εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία και των μαθητών με διαφορετική πολιτισμική προέλευση 7. Προγράμματα κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης: Στόχοι, μορφές και χαρακτηριστικά των προγραμμάτων, παράγοντες που επηρεάζουν τα αποτελέσματά τους 8. Αποτελέσματα καθολικών προγραμμάτων κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης 9. Αποτελέσματα εστιασμένων προγραμμάτων κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης. Οφέλη για τους μαθητές με αναπηρία ή με διαφορετική πολιτισμική προέλευση 10. Παρουσίαση ορισμένων προγραμμάτων κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης (στόχοι, δραστηριότητες, αποτελεσματικότητα) 11. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην εφαρμογή προγραμμάτων κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης 12. Η αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων – Η αξιολόγηση των προγραμμάτων 13. Προϋποθέσεις για την εφαρμογή των προγραμμάτων κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης -Αποτίμηση του μαθήματος
Λέξεις Κλειδιά
Κοινωνική και συναισθηματική μάθηση, κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες, προγράμματα κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης, συναισθηματική νοημοσύνη, πρόληψη, εκπαιδευτικός, σχολείο
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
- παρουσίαση περιεχομένου μαθήματος, διαλέξεων της διδάσκουσας και των εργασιών των φοιτητών/φοιτητριών με Power point - αναζήτηση βιβλιογραφίας από τους φοιτητές/τις φοιτήτριες σε επιστημονικά περιοδικά και σχετικές ιστοσελίδες - ανάρτηση εργασιών και παρουσιάσεων της διδάsκουσας στο elearning - ανάρτηση ανακοινώσεων στο elearning - επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω elearning Και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις150,6
Σεμινάρια241,0
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών401,6
Εξετάσεις30,1
αυτοτελής μελέτη και προετοιμασία για τις εξετάσεις 381,5
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών βασίζεται στα εξής κριτήρια (ανακοινώνονται στο μάθημα και στο elearning) : - εκπόνηση και παρουσίαση εργασίας/εργασιών –συμμετοχή στο μάθημα (40% της τελικής βαθμολογίας) - εξετάσεις (60% της τελικής βαθμολογίας)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Δόικου-Αυλίδου, Μ. (2020). Κοινωνική και συναισθηματική μάθηση. Αθήνα: Gutenberg Πλατσίδου, Μ. (2010). Η συναισθηματική νοημοσύνη: Θεωρητικά μοντέλα, τρόποι μέτρησης και εφαρμογές στην εκπαίδευση και την εργασία. Αθήνα: Gutenberg
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ελληνόγλωσση Δόικου-Αυλίδου, Μ. (2015). Η ενίσχυση της κοινωνικής αποδοχής μέσα από την εφαρμογή ενός προγράμματος κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης, σύντομης διάρκειας. Στο Α. Montgomery & Δ. Καραγιάννη (Επιμ.), Ας ξαναφανταστούμε το σχολείο: Συλλογή κεφαλαίων βασισμένα στο 1ο Διεθνές Συνέδριο…για να ξαναφανταστούμε το σχολείο» (σσ. 138-154). Θεσσαλονίκη: Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Goleman, D (1998). Η συναισθηματική νοημοσύνη : γιατί το "EQ" είναι πιο σημαντικό από το "IQ". Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Κουρμούση, N., & Κούτρας, Β. (2011). Βήματα για τη ζωή. Πρόγραμμα ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων για το νηπιαγωγείο: Εγχειρίδιο εκπαιδευτικού και πρόγραμμα μαθημάτων. Αθήνα: Εκδ. Παπαζήση. Νεοφύτου, Λ., & Κουτσελίνη, Μ. (2006). Συναισθηματική νοημοσύνη: Επιστημολογικές αμφισβητήσεις και περιορισμοί. Στο Ε. Φτιάκα, Α. Γαγάτσης, Ι. Ηλία, & Μ. Μοδέστου, Η Σύγχρονη Εκπαιδευτική Έρευνα στην Κύπρο, Πρακτικά 9ου Συνεδρίου Παιδαγωγικής Εταιρείας Κύπρου (σσ. 1021-1026). Λευκωσία: Πανεπιστήμιο Κύπρου. Πλωμαρίτου, Μ. (2004). Πρόγραμμα Ανάπτυξης Συναισθηματικής Νοημοσύνης. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη. Πούλου, Μ. (2008). Κοινωνική και συναισθηματική μάθηση: Μια προσέγγιση πρόληψης και αντιμετώπισης των συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών των μαθητών στο σχολείο. Στο Δ. Νικολόπουλος (Επιμ.). Σχολική ψυχολογία: Εφαρμογές στο σχολικό περιβάλλον (σσ. 237-281). Αθήνα: Εκδ. Τόπος. Πούλου, Μ. Σ. (2015). Κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες εκπαιδευτικών, σχέσεις εκπαιδευτικών-μαθητών, και μαθητική συμπεριφορά: Αντιλήψεις εκπαιδευτικών. Hellenic Journal of Psychology, 12, 129-155. Τριλίβα, Σ., & Chimienti, G. (1998). Πρόγραμμα Ελέγχου των Συγκρούσεων: Εγχειρίδιο για ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς λειτουργούς που θέλουν να ενισχύσουν τη συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Τριλίβα, Σ., & Chimienti, G. (2000). Ανακάλυψη, Αυτογνωσία, Αυτοκυριαρχία, Αυτοεκτίμηση. Συναισθηματική και Κοινωνική Επιδεξιότητα: Ένα εγχειρίδιο τεχνικών. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη. Χατζηχρήστου, Χ. (Επιμ) (2004β). Πρόγραμμα προαγωγής της ψυχικής υγείας και της μάθησης: Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο (Εκπαιδευτικό υλικό για εκπαιδευτικούς και μαθητές της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης). Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών. Αθήνα: Τυπωθήτω. Χατζηχρήστου, Χ. (Επιμ) (2004γ). Πρόγραμμα προαγωγής της ψυχικής υγείας και της μάθησης: Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο (Εκπαιδευτικό υλικό για εκπαιδευτικούς και μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης). Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών. Αθήνα: Τυπωθήτω. Χατζηχρήστου, Χ. (Επιμ) (2008). Πρόγραμμα προαγωγής της ψυχικής υγείας και της μάθησης: Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο (Εκπαιδευτικό υλικό για εκπαιδευτικούς και μαθητές της προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας). Αθήνα: Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών. Αθήνα: Τυπωθήτω. Χατζηχρήστου, Χ. (Επιμ) (2011α). Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο: Πρόγραμμα για την προαγωγή της ψυχικής υγείας και της μάθησης στη σχολική κοινότητα. Εκπαιδευτικό υλικό Ι: Πρωτοβάθμια εκπαίδευση (προσχολική ηλικία και Τάξεις Α΄, Β΄ Δημοτικού). Αθήνα: Τυπωθήτω. Χατζηχρήστου, Χ. (Επιμ) (2011β). Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο: Πρόγραμμα για την προαγωγή της ψυχικής υγείας και της μάθησης στη σχολική κοινότητα. Εκπαιδευτικό υλικό ΙΙ: Πρωτοβάθμια εκπαίδευση (Τάξεις Γ΄, Δ΄, Ε΄, Στ΄ Δημοτικού). Αθήνα: Τυπωθήτω. Χατζηχρήστου, Χ. (Επιμ) (2011γ). Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο: Πρόγραμμα για την προαγωγή της ψυχικής υγείας και της μάθησης στη σχολική κοινότητα. Εκπαιδευτικό υλικό ΙΙΙ: Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: Τυπωθήτω. Χατζηχρήστου, Χ., Δημητροπούλου, Π., Λυκιτσάκου, Κ., & Λαμπροπούλου, Α. (2009). Προαγωγή της ψυχικής ευεξίας στη σχολική κοινότητα: Εφαρμογή παρεμβατικού προγράμματος σε επίπεδο συστήματος. Ψυχολογία, 16(3), 379-399. Ξενόγλωσση Cefai, C., Bartolo P. A., Cavioni. V., & Downes, P. (2018). Strengthening Social and Emotional Education as a core curricular area across the EU. A review of the international evidence, NESET II report, Luxembourg: Publications Office of the European Union. doi: 10.2766/664439 Ciarrochi, J., Forgas, J. P. & Mayer, J. D. (Eds.) (2001), Emotional intelligence in everyday life: A scientific inquiry. New York: Psychology Press. Doikou-Avlidou, M., & Dadatsi, K. (2013). Enhancing social integration of immigrant pupils at risk for social, emotional and/or behavioural difficulties: The outcomes of a small-scale social-emotional learning programme, Emotional and Behavioural Difficulties, 18(1), 3-23. Elias, M. J., Zins, J. E., Weissberg, R. P., Fery, K. S., Greenberg, M.T., Haynes, N.M., Kessler, R., Schwab-Stone, M.E. & Shriver, T. P. (1997). Promoting social and emotional learning: Guidelines for educators. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. Fundaciόn Botίn Report (2011). Social and emotional education: An international analysis. Santander: Fundaciόn Bottίn. Fundaciόn Botίn Report (2013). Social and emotional education: An international analysis. Santander: Fundaciόn Bottίn. Fundaciόn Botίn Report (2015). Social and emotional education: An international analysis. Santander: Fundaciόn Bottίn. Guide, C.A.S.E.L. (2013). Effective social and emotional learning programs. Preschool and Elementary School Edition (9/12). http://casel.org/wp-content/uploads/2016/01/2013-casel-guide-1.pdf Guide, C.A.S.E.L. (2015). Effective Social and Emotional Learning Programs. Middle and High School edition. https://casel.org/middle-and-high-school-edition-casel-guide Merrell, K. W., & Gueldner, B. A. (2010). Social and emotional learning in the classroom: Promoting mental health and academic success. New York: The Guilford Press
Τελευταία Επικαιροποίηση
27-11-2020