Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό εισάγει τους φοιτητές σε έννοιες απαραίτητες για την κατανόηση ζητημάτων μουσικής παιδαγωγικής και εκπαιδευτικής/αναπτυξιακής ψυχολογίας. Η μουσική παιδαγωγική αποτελεί εξειδίκευση της παιδαγωγικής και αφορά ζητήματα που προκύπτουν κατά τη διδασκαλία μουσικής. Η αναπτυξιακή ψυχολογία, που περιλαμβάνει και την εκπαιδευτική ψυχολογία, είναι η επιστημονική μελέτη του πώς και γιατί τα ανθρώπινα όντα αλλάζουν κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Αφορά τόσο βρέφη και παιδιά, όσο και την εφηβεία, την ανάπτυξη των ενηλίκων, τη γήρανση και το σύνολο της ζωής. Εξετάζει την αλλαγή σε σωματική ανάπτυξη, γνωστική ανάπτυξη και την κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη. Στο πλαίσιο αυτών των τριών διαστάσεων εντάσσονται κινητικές δεξιότητες, εκτελεστικές λειτουργίες, ηθική κατανόηση, γλωσσική απόκτηση, κοινωνική αλλαγή, προσωπικότητα , συναισθηματική ανάπτυξη, αυτο-αντίληψη και διαμόρφωση ταυτότητας. Η αναπτυξιακή ψυχολογία περιλαμβάνει μια σειρά τομέων, όπως η εκπαιδευτική ψυχολογία, η ψυχοπαθολογία των παιδιών, η εγκληματολογική αναπτυξιακή ψυχολογία, η παιδική ανάπτυξη, η γνωσιακή ψυχολογία, η οικολογική ψυχολογία και η πολιτισμική ψυχολογία. Σημαντικοί ψυχολόγοι του χώρου περιλαμβάνουν τους Urie Bronfenbrenner, Erik Erikson, Sigmund Freud, Jean Piaget, Barbara Rogoff, Esther Thelen και Lev Vygotsky.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Elliott, S., Kratochwill, T., LittlefieldCook, J., Travers, J., (2008). Εκπαιδευτική Ψυχολογία: Αποτελεσματική Διδασκαλία, Αποτελεσματική Μάθηση. Μ. Σόλμαν, Φ. Καλύβα (μετάφρ.), Αθήνα:Gutenberg.
D. J. Hargreaves (2004). Η αναπτυξιακή ψυχολογία της μουσικής. Mετάφραση: Έφη Μακροπούλου. Fagotto, 2004
Slavin, R.E.,(2007).Εκπαιδευτική Ψυχολογία : Θεωρία και πράξη. Αθήνα: Μεταίχμιο
Small, C. (1977). Music, Society, Education. Wesleyan University Press, Hanover, NH, USA
Swanwick, K. (1979). A basis for music education. Routledge,London