Μουσικοθεραπεία -Ειδική αγωγή

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜουσικοθεραπεία -Ειδική αγωγή / Music therapy -Special education
ΚωδικόςΕΘ1004
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013881

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 125
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΥποχρεωτικό634
ΣύνθεσηΥποχρεωτικό634

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜουσικοθεραπεία -Ειδική αγωγή
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600167739

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοMusic Studies (Thermi)
ΌροφοςGroundfloor
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 8 (317)
ΗμερολόγιοWednesday 12:00 to 15:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι να δώσει τη δυνατότητα στον φοιτητή να κατανοήσει τη θεραπευτική ιδιότητα της μουσικής και την ιδιαίτερη χρήση και λειτουργία της στη μουσικοθεραπεία, σε θέματα που αφορούν στην βελτίωση της ψυχοσωματικής κατάστασης του ανθρώπου. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον τομέα της ειδικής αγωγής.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Επίδραση δόνησης, ήχου, μουσικής στον άνθρωπο και στη φύση. 2. Μουσική και Ιατρική: Ιστορική αναδρομή. 3. Μουσική και εγκέφαλος: επίδραση της μουσικής σε νευρικό, ενδοκρινικό, ανοσοποιητικό σύστημα. 4. Μουσική και φαντασία. 5. Μουσική και Ηχοθεραπευτική: κλινική έμφαση στην αποκατάσταση αρμονίας του σώματος. 6. Ουμανιστική-μουσικοκεντρική προσέγγιση μουσικοθεραπείας, επίπεδα μουσικοθεραπείας, περιοχές εξειδίκευσης, κλινικά πλαίσια. 7. Αναφορά σε άλλες προσεγγίσεις μουσικοθεραπείας. 8. Μουσικοθεραπεία στην Ιατρική: κλινική έμφαση σε σωματικά συμπτώματα (ανακούφιση πόνου, ρύθμιση αρτηριακής πίεσης, αναισθησία, χειρουργείο, κλπ) 9. Μουσικοθεραπεία στην Ειδική Αγωγή: κλινική έμφαση στην κάλυψη στόχων για μαθησιακές ανάγκες (κινητικής, αισθητηριακής αντιληπτικότητας, βελτίωση στον λόγο, στην κίνηση, στη μνήμη κ.α.) 10. Θέματα ψυχοπαθολογίας ατόμων με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές και θεραπευτικές ανάγκες. 11. Οικολογική-Κοινωνική μουσικοθεραπεία: κλινική έμφαση στο περιβάλλον που ζει ο άνθρωπος. 12. Εκπαίδευση του μουσικοθεραπευτή.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Παρουσίαση περιπτώσεων και διδακτικού υλικού με οπτικοακουστικό υλικό
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Σεμινάρια130,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων451,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών200,7
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Εξέταση προόδου (60%) Τελικές εξετάσεις (40%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΒΙΒΛΛΙΟΥ* 36 ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΕΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ (ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ) ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ* ΚΕΦΑΛΑΣ ΜΙΧΑΛΗΣ ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ* Χ. ΝΑΚΑΣ, Κ. ΠΑΠΑΓΡΗΟΡΙΟΥ ΟΕ ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ* 2010 ΤΟΠΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ* ΑΘΗΝΑ ISBN* 979-0-69151-252-4 ΚΩΔΙΚΟΣ ΒΙΒΛΙΟΥ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΥΔΟΞΟΣ* 12490687
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ψαλτοπούλου, Ν., (1992) Έρευνα των Τεχνικών Φωνητικής στη Μουσικοθεραπεία με Ενηλίκους», στο Περιοδικό: «Μουσικοτροπίες», αριθμός τεύχους: 2, σ. 46-48. Ψαλτοπούλου, Ν.,(1992), «Έρευνα των Τεχνικών Φωνητικής στη Μουσικοθεραπεία με Ενηλίκους», στο Περιοδικό: «Μουσικοτροπίες», αριθμός τεύχους: 3, σ. 50-54. Ψαλτοπούλου, Ν (1998): «Μουσικοθεραπεία. Καλλιτεχνική Δημιουργία: Επικοινωνία Μεταμόρφωση», Περιοδική Έκδοση της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση, σ. 169-178 Ψαλτοπούλου, Ν., (2005), Η μουσική δημιουργική έκφραση ως θεραπευτικό μέσο σε παιδιά με συναισθηματικές διαταραχές. Αδημοσίευτη διατριβή, ΑΠΘ Ψαλτοπούλου, Ν. (2005). Η Μουσική Δημιουργική Έκφραση ως Θεραπευτικό Μέσο στα Παιδιά με Συναισθηματικές Διαταραχές, στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Μουσικής Αγωγής για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση με θέμα: «Η Αναγκαιότητα της Συστηματικής Διδασκαλίας της Μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Μεθοδολογικές και Βιωματικές Προσεγγίσεις από την Α’ έως και την ΣΤ’ Τάξη Δημοτικού Σχολείου», Πειραιάς, Πρακτικά υπό δημοσίευση Ψαλτοπούλου, Ν. (2006 α). Μουσικοθεραπεία: Πολυφωνική σχέση σε διαδικασία αυτοπραγμάτωσης, στο Μουσική Παιδαγωγική-Μουσική Εκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή-Μουσικοθεραπεία,σ.98-114, Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας Ψαλτοπούλου, Ν., (2006) Μουσικοθεραπεία: Αναπηρία και Ψυχοσωματική Αναδιαμόρφωση, στο: Μουσικοθεραπεία και Άλλες Μουσικές Προσεγγίσεις για Παιδιά και Νέους με Αναπηρίες, σ. 90-102, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Αθήνα, Εκδόσεις Orpheus. Ψαλτοπούλου, Ν. (2011). Χρόνιες παθήσεις ως ταυτότητα, ως τρόπος ζωής ή ως μήνυμα για αναμόρφωση εαυτού. (Η ουσιαστική συμβολή της Μουσικής Ιατρικής και της Μουσικοθεραπείας), στο Διεπιστημονική φροντίδα υγείας. http://www.inhealthcare.gr/article/el/oi-xronies-pathiseis-os-tautotita-os-tropos-zois-i-os-minuma-gia-anadiamorfosi-eautou-meleti-periptosis-i-ousiastiki-sumvoli-tis-mousikis-iatrikis-kai-tis-mousikotherapeias May, R.: Υπαρξιστική ψυχολογία. (1979). Εκδ. Επίκουρος (1969) Boxill, E. H.: Music Therapy for the Developmentally Disabled. (1985). Rockville, MD: Aspen Systems Corporation. Bruscia, K. E. (1987), Improvisational models of music therapy. Springfield, IL: Charles C. Thomas. Bruscia, K. E. (1995), Differences between Quantitative and Qualitative Research Paradigms: Implications for Music Therapy. In Wheeler L. Barbara (Ed.) Music Therapy Research: Qualitative and Quantitative Perspectives (pp. 65-76). Barcelona Publishers, PA Bruscia, K.: Professional Identity Issues In Music Therapy Education. (1987). In C. D. Maranto & K. Bruscia, (Eds.), Perspective in Music Therapy Education and Training.(pp. 17-29). Philadelphia: Temple University, Esther Boyer College of Music. Campbell, P. (2010). Songs in their heads: Music and its meaning in children's lives: Oxford Univ Pr on Demand.Kim, J., Wigram, T., & Gold, C. (2008). The effects of improvisational music therapy on joint attention behaviors in autistic children: a randomized controlled study. Journal of Autism and Developmental Disorders, 38(9), 1758-1766. Le Roux, F.-Bouic, P.-Bester, M. (2007). The effect of Bach’s magnificat on emotions, immune, and endocrine parameters during physiotherapy treatment of patients with infectious lung conditions. in Journal of Music Therapy, vol. XLIV.2. p.156-168 Manners, G.: Cymatics. (1986). Unpublished manuscriptz Maslow, A.: Lessons from the Peak Experience. (1962). Journal of Humanistic Psychology, 2, 9-18.May, R.: The courage to create. (1975). NY, Bantam Books. Milson, R. (1992). ‘A Sonic Birth’, in D. Campbell (Ed.), Music and Miracles, Wheaton, IL: Quest Books, 89–97. Moses, P. J. (1954). The Voice of Neurosis, New York: Grune and Stratton. Nordoff, P. & Robbins, C. (2007). Creative Music Therapy: A Guide to Fostering Clinical Musicianship. New Braunfels TX: Barcelona Publishers. Nordoff, P.& Robbins, C. (1965). Music Therapy for Handicapped Children. Lebanon, PA: Somers Printing Co.Psaltopoulou, D. (2013), Music therapy improvisation as a core family: The potentially unlimited in inspiration leads to self anamorphosis. The Changing Face of Music and Art Education (CFMAE). ISSN 2228-0715, www.tlu.ee/CFMAE, Vol. 5/1, 9-20 Psaltopoulou, D., Psiliteli, M.,Panagiotidou, E., Hatzinasiou, M.,Vaiouli, P., Evangelou, P.,Malouta, A.(2011). Designing a new music therapy training program in Greece. Round table held at World congress of Music Therapy. Seoul, Korea. Published in Proceedings http://www.musictherapytoday.wfmt.info/Music_Therapy_Today/MTT__Special_Issue_files/MTT_Congress%20Proceedings_Rev.7-31-2011.pdf Psaltopoulou, D. (2012), Community music therapy interchange: New paths for personal and environmental changes. Spoken paper presented at ISME Commission on Music in Special Education, Music Therapy and Music Medicine Congress. Thessaloniki, Greece Published in Proceedings of the 18th International Seminar of the Commission on Music in Special Education, Music Therapy, and Music Medicine. (Ed.). Lyn E. Psaltopoulou, D. (2012). Music Therapy in Children with Special Needs: A Complete Therapy. Proceedings of the 18th International Seminar of the Commission on Music in Special Education, Music Therapy, and Music Medicine. Lyn E. Schraer-Joiner (Ed.), ISBN: 9780987351166 (ebook), Nedlands, W.A.: International Society for Music Education, 224-232 [http://issuu.com/official_isme/docs/2012_specialed_proceedings]. Psaltopoulou, D. & Micheli, M. & Kavardinas, N. (2012b). Music Therapy Enhances Perceptive and Cognitive Development in People with Disabilities. A Quantitative Research, in Music Cognition: 12th International Conference on Music Perception and Cognition (ICMPC) / 8th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM), 23.–28.07.2012, Thessaloniki (Greece), Emilios Cambouropoulos, Costas Tsougras, Panayotis Mavromatis, Konstantinos Pastiadis (Eds.). Thessaloniki: Aristotle University of Thessaloniki, 824–833 [http://icmpc-escom2012.web.auth.gr/sites/default/files/papers/824_Proc.pdf]. Rogers, C.: A Way of Being. (1980). Boston: Houghton Mifflin. Steiner, R. (1987): The Inner Nature of Music and the Experience of Tone. Anthroposophic Press, New York.Stern,D. (1985): The interpersonal world of the infant. London: Academic press Storr, A. (1992). Music and Mind. New York, The Free Press.
Τελευταία Επικαιροποίηση
09-02-2020