Νεοελληνική μουσική

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΝεοελληνική μουσική / Greek art music
ΚωδικόςΙΠ1006
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΙΣΤΟΡΙΑ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013861

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 177
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΥποχρεωτικό424
ΣύνθεσηΥποχρεωτικό424

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΝεοελληνική μουσική
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600167748

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 8 (317)
ΗμερολόγιοΤρίτη 15:00 έως 18:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
O φοιτητής μαθαίνει να διακρίνει τη ζεύξη και τις αλληλοεξαρτήσεις της μουσικής με ρεύματα κοινωνικά, πολιτικά, οικονομικά, πολιτισμικά και εκπαιδευτικά που καθορίζουν εν γένει τη νεώτερη ελληνική ιστορία και ειδικότερα τη νεοελληνική μουσική ιστοριογραφία. Οι μέθοδοι που θα έχει την ικανότητα να το κάνει αυτό θα συμπεριλαμβάνουν γνώσεις για ρεπερτόριο από συνθέτες και έργα, γνώση για ζητήματα μουσικής θεωρίας και μουσικής υφής, γνώση για ιστορικές φάσεις και αισθητικά ρεύματα και γνώση για ζητήματα μουσικής ζωής και μουσικών θεσμών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εξετάζεται η πορεία της νεοελληνικής έντεχνης μουσικής από το 19ο αιώνα, δηλ. από σύστασης του νεοελληνικού κράτους, έως και τις μέρες μας. Δίνεται έμφαση στις σημαντικότερες φάσεις της, Επτανησιακή Σχολή, μετάβαση στην αθηναϊκή μουσική ζωή και την Εθνική Σχολή, νεωτεριστές συνθέτες πριν το Β΄ παγκόσμιο πόλεμο, άνοδος της μεταπολεμικής πρωτοπορίας (1950-1980), φαινόμενα του τέλους του 20ου αιώνα και των αρχών του 21ου. Η πραγμάτευση του αντικειμένου λαμβάνει υπόψη τη ζεύξη και τις αλληλοεξαρτήσεις της μουσικής με ρεύματα κοινωνικά, πολιτικά, οικονομικά, πολιτισμικά και εκπαιδευτικά που καθορίζουν εν γένει τη νεώτερη ελληνική ιστορία και ειδικότερα τη νεοελληνική μουσική ιστοριογραφία. Το περιεχόμενο αφορά σε συνθέτες και έργα, σε ιστορικές φάσεις και αισθητικά ρεύματα, σε ζητήματα μουσικής ζωής και μουσικών θεσμών. Οι παραδόσεις διανθίζονται από πλούσιο οπτικό υλικό, ντοκουμέντα, ακροάσεις και αναλύσεις έργων, ενώ οι φοιτητές έρχονται σε συνεχή επαφή με την συνεχώς εμπλουτιζόμενη βιβλιογραφία της νεοελληνικής μουσικής και εμβαθύνουν στη μεθοδολογία έρευνας επιμέρους ζητημάτων της. Στο πλαίσιο αυτό θα δοθεί κι ένας μικρός αριθμός εργασιών πάνω σε ειδικότερα ζητήματα ρεπερτορίου, πηγών, ιστορικών φαινομένων και αρχειακής έρευνας. Οι φοιτητές παρακολουθούν σεμιναριακές διαλέξεις προσκεκλημένων (συνθετών, ερμηνευτών, μουσικολόγων) που σχετίζονται με τη νεοελληνική μουσική (ως 8 ώρες), πραγματοποιούν εργασίες (ΦΕ ως 20 ώρες) ή παρουσιάζουν έργα νεοελληνικής μουσικής σε μια τελική συναυλία στο τέλος των μαθημάτων (ΦΕ ως 30 ώρες). Ο καθηγητής συνεργάζεται με τους φοιτητές σε μελέτη βιβλιογραφίας, εκπόνηση εργασιών ή μουσικές πρόβες, σε ώρες εκτός διαλέξεων.
Λέξεις Κλειδιά
Ελλάδα, έντεχνη μουσική, ιστορία, συνθέτες, έργα, ανάλυση, σχολές, ρεύματα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
1. Χρήση keynote (powerpoint) στη διδασκαλία 2. Επικοινωνία με e-mail με τους φοιτητές, μέσω της πλατφόρμας E-learning (Moodle)
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Σεμινάρια80,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,7
Συγγραφή εργασίας / εργασιών200,7
Καλλιτεχνική δημιουργία301
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η γραπτή εργασία υποκαθιστά τη γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου. Η καλλιτεχνική ερμηνεία δίνει bonus 1,5-2 βαθμούς στην τελική βαθμολογία
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Καίτη Ρωμανού, Έντεχνη ελληνική μουσική στους νεότερους χρόνους, Αθήνα: εκδ. Κουλτούρα, 2006. 2. Γιάννης Κολιόπουλος και Θάνος Βερέμης, Νεότερη Ελλάδα. Μια ιστορία από το 1821, Αθήνα: Πατάκης 2013.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αγγελικόπουλος, Βασίλης, «Κ. Γιαννίδης, ο συνθέτης με τα δύο πρόσωπα», εφ. Καθημερινή (ένθετο «Επτά Ημέρες», 7/12/1997): 45. Αγγελικόπουλος, Βασίλης, «Η μουσική και το τραγούδι επί σκηνής», εφ. Καθημερινή (ένθετο «Επτά Ημέρες» 5/4/1998): 28 – 30. Αγραφιώτη, Έφη, «Γιάννης Κωνσταντινίδης», εφ. Καθημερινή (ένθετο «Επτά Ημέρες», 12/8/2001): 14 – 15. Ανωγειανάκης, Φοίβος, «Η μουσική στη νεώτερη Ελλάδα», επίμετρο στο: Καρλ Νεφ, Ιστορία της μουσικής, Αθήνα 1958. Ανωγειανάκης, Φοίβος, Κατάλογος έργων Μανώλη Καλομοίρη, 1883 – 1962, Σύλλογος Μανώλη Καλομοίρη, Αθήνα 1964. Ανωγειανάκης, Φοίβος, «Πρόλογος», στο: Αιμίλιου Ριάδη, Τραγούδια για μια φωνή και πιάνο, Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρία «Τέχνη», Θεσσαλονίκη 1973. Ανωγειανάκης, Φοίβος, Ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα 1976. Γεωργουσόπουλος, Κώστας, «Γιαννουκάκης, Δημήτρης», Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1991. Γιάννου, Δημήτρης, Ελληνική Συμφωνική Μουσική, πανεπιστημιακές σημειώσεις, Θεσσαλονίκη 1993. Γιάννου, Δημήτρης, Στοιχεία οργανογνωσίας, πανεπιστημιακές σημειώσεις, Β΄ έκδοση (1992) με συμπλήρωμα (2001), Τμήμα Εκδόσεων Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 2002. Δημητρίου, Νικολέττα, Καταγραφή του μουσικού αρχείου του Αιμίλιου Ριάδη στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, διπλωματική εργασία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 2002. Δούνιας, Μίνως, Μουσικοκριτικά, Βιβλιοπωλείον της Εστίας, Αθήνα 1963. Δούνιας, Μ., «Γιάννη Κωνσταντινίδη: Τρεις Χοροί», εφ. Καθημερινή, 10/4/1952. Δούνιας, Μ., «Γιάννη Κωνσταντινίδη: 44 Παιδικά κομμάτια για πιάνο», εφ. Καθημερινή, 28/10/1952. Δούνιας, Μ., «Ο Γιώργος Χατζηνίκος σε έργα Ελλήνων συνθετών», εφ. Καθημερινή, 28/4/1956. Δραγούμης, Μάρκος, Η Παραδοσιακή μας μουσική, τόμος Ι, Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών, Αθήνα 2003. Θέμελης, Δημήτρης, Μουσικοποιητική Δομή στο Δημοτικό Τραγούδι, ανάτυπο από τη Λαογραφία, τόμος ΚΗ΄(XVIII), Αθήνα 1972. Θέμελης, Δημήτρης, Ειδικοί τομείς νεοελληνικής μουσικής – η ελληνική μουσική στις τάσεις και τεχνοτροπίες του 20ου αιώνα, πανεπιστημιακές σημειώσεις, Θεσσαλονίκη 1993. Ιωαννίδης, Γιάννης, «Στη μεταπολεμική Ελλάδα», εφ. Καθημερινή (ένθετο «Επτά Ημέρες, 13/1/2002): σ. 29 – 31. Καγγελάρη, Δηώ, «Της Κατοχής και του Θεάτρου», εφ. Καθημερινή (ένθετο «Επτά Ημέρες», 25/4/1999): 15 – 17. Καλομοίρης, Μανώλης, «Περί της εναρμονίσεως των δημοτικών τραγουδιών», ανακοίνωση στην Ακαδημία Αθηνών (18/11/1948), αναδημοσιευμένο στη Μουσικολογία 1 (1986): 34 – 42. Καλομοίρης, Μανώλης, Η ζωή μου και η τέχνη μου, Απομνημονεύματα 1883-1908, Νεφέλη, Αθήνα 1988. Καλομοίρης, Μανώλης, «Ο άγνωστος μουσουργός του δημοτικού μας τραγουδιού», Πρακτικά Ακαδημίας Αθηνών 21 (1946): 274 – 290. Καλομοίρης, Μανώλης, «Ζωή, γλώσσα, μουσική», Νουμάς (τ. 2.11.1908): 1 -3. Καλομοίρης, Μανώλης, «Το ελληνικό δημοτικό τραγούδι», Επιθεώρησις, Αύγουστος 1939, Ρώμη 1939 (ανάτυπο). Καλπακά, Σοφία, Η οπερέτα στην Ελλάδα. Παραστάσεις οπερέτας και έργα Ελλήνων συνθετών από τις αρχές του αιώνα ως το 1940, διπλωματική εργασία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 1998. Καλτάκη, Ματίνα, «Το διπλό πρόσωπο του Κώστα Γιαννίδη», εφ. Το Βήμα (7 – 8/2/1998). Καλυβιώτης, Αριστομένης, Σμύρνη. Η μουσική ζωή 1900 – 1922. Η διασκέδαση, τα μουσικά καταστήματα, οι ηχογραφήσεις δίσκων, εκδ. Music Corner & Τήνελλα, Αθήνα 2002. Κολιοδήμος, Δημήτρης, Λεξικό ελληνικών ταινιών από το 1914 μέχρι το 2000, εκδ. Γένους, Αθήνα 2001. Κολοβός, Χρήστος. Η., «Χρονολογικός κατάλογος έργων Κωνσταντίνου Κυδωνιάτη», Πολυφωνία 4 (2004): 129 – 158. Κωνσταντινίδης, Απόστολος, Γ., «Ζαγοριανά σύμμικτα: ο συνθέτης Κώστας Γιαννίδης», άρθρο σε άγνωστη εφημερίδα του Βόλου, 15/10/1961. Κώστιος, Απόστολος, Δημήτρης Μητρόπουλος - Κατάλογος έργων, Ορχήστρα των Χρωμάτων, Αθήνα 1996. Κώστιος, Απόστολος, Μουσικολογικά Ι, εκδ. Παπαγρηγορίου – Νάκα, Αθήνα 1999. Λαμπελέτ, Γεώργιος, Ο εθνικισμός εις την τέχνη και η ελληνική δημώδης μουσική, Αθήνα 1986. Λαμπελέτ, Γεώργιος, Η ελληνική δημώδης μουσική – 60 τραγούδια και χοροί (κριτική μελέτη, μεταγραφή και εναρμόνισις), Αθήνα 1933. Λαμπελέτ, Γεώργιος, «Η Εθνική Μουσική», Παναθήναια, τόμος Β΄, Αθήνα, τεύχ. 15/11/1901 και 30/11/1901. Λεωτσάκος, Γιώργος, «Αναφορά στη μουσική ζωή της Σμύρνης (Μια πρώτη έρευνα στους θεσμούς και τα πρόσωπα της), Επίλογος ’93 (1993): 370 – 382. Λεωτσάκος, Γιώργος, «Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903 – 1984). Κάποιες προσωπικές αναμνήσεις και δοκιμή κριτικής αποτίμησης», ανακοίνωση στο συμπόσιο Γιάννης Κωνσταντινίδης, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 17 – 19 Νοεμβρίου 1994. Λεωτσάκος, Γιώργος, «Γιάννης Κωνσταντινίδης ή το τέλος μιας εποχής», εφ. Ελεύθερη Γνώμη, 22/1/1984. Λεωτσάκος, Γιώργος, «Ο συνθέτης Γιάννης Κωνσταντινίδης, ήρως θεατρογραφήματος», Ο δεκαπενθήμερος Πολίτης 50 (1998): 37 – 38. Λεωτσάκος, Γιώργος, «Κάποιες προσωπικές αναμνήσεις και δοκιμή μιας κριτικής θεώρησης», διάλεξη στο συμπόσιο Γιάννης Κωνσταντινίδης, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 19/10/1994. Λεωτσάκος, Γιώργος, «Εγκώμιο στο Ραβέλ», Το Βήμα, 9/8/1975. Λιάβας, Λάμπρος, «Ένας συνθέτης ‘διπλός’ αλλ΄ όχι… διχασμένος», διάλεξη στο συμπόσιο Γιάννης Κωνσταντινίδης, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 19/10/1994. Λιάβας, Λάμπρος, «Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903 – 1984). Ο άνθρωπος και ο δημιουργός», εισαγωγικό κείμενο στο πρόγραμμα του αφιερώματος Αναζητώντας τον κύριο Κωνσταντινίδη – Γιαννίδη, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 17 – 19/10/2004. Λιάβας, Λάμπρος, «Γιάννης Κωνσταντινίδης – Βασίλης Τσιτσάνης. Τα του Καίσαρος…και τα του Χριστού…», Ήχος και Ηi-Fi 5 (1984): 9. Λιάβας, Λάμπρος, Γιάννης Κωνσταντινίδης – Τα Έργα για Ορχήστρα, ένθετο της δισκογραφικής έκδοσης των έργων σε δίσκο ακτίνας (CD), LYRA, Αθήνα 1995. Λιάβας, Λάμπρος, Γιάννης Κωνσταντινίδης – Τα Έργα για Πιάνο, ένθετο της δισκογραφικής έκδοσης των έργων σε βινύλιο, LYRA, Αθήνα 1985. Λιάβας, Λάμπρος, Γιάννης Κωνσταντινίδης, Από τα Δωδεκάνησα – 22 χοροί και τραγούδια για πιάνο, τεύχος Ι, εισαγωγικό σημείωμα της έκδοσης του έργου, Παπαγρηγορίου - Νάκας, Αθήνα 1993. Λιάβας, Λάμπρος, Γιάννης Κωνσταντινίδης - 6 Σπουδές πάνω σε ελληνικούς λαϊκούς ρυθμούς, εισαγωγικό σημείωμα της έκδοσης του έργου, Παπαγρηγορίου – Νάκας, Αθήνα 1993. Λιάβας, Λάμπρος, Τα τραγούδια του Κώστα Γιαννίδη, εισαγωγικά σχόλια στην έκδοση παρτιτούρας, Φίλιππος Νάκας, Αθήνα 1985. Μαζαράκη, Δέσποινα, Το λαϊκό κλαρίνο στην Ελλάδα, β΄ έκδοση, Κέδρος, Αθήνα 1984. Μαλιάρας, Νίκος, Το ελληνικό δημοτικό τραγούδι στη μουσική του Μανώλη Καλομοίρη, Παπαγρηγορίου – Νάκας, Αθήνα 2001. Μάντακας, Γιάννης, «Ο συνθέτης Γιάννης Κωνσταντινίδης και το δημοτικό τραγούδι», Παραδοσιακή και έντεχνη μουσική – οι καταγραφές των ελληνικών δημοτικών τραγουδιών και η χρήση του από επώνυμους δημιουργούς, πρακτικά κύκλου ομιλιών που οργάνωσε η έδρα της Λαογραφίας και και το Μουσικό Τμήμα της Πανεπιστημιακής Φοιτητικής Λέσχης του Α.Π.Θ. (28-30/1/1982), Επιστημονική επετηρίδα της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., αρ. παραρτήματος 44 (1984): 109 – 116. Μασούρα, Λήδα, «Τα έργα για πιάνο του Γιάννη Κωνσταντινίδη: ερεθίσματα, επιδιώξεις, επιτεύγματα», διάλεξη στο συμπόσιο Γιάννης Κωνσταντινίδης, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 19/10/1994. Μαυρής, Ν. Γ. / Παπαδόπουλος, Ε. Α., Δωδεκανησιακή λύρα Ι, Κασσιακή λύρα, ήτοι δημώδης ποίησις και μουσική της νήσου Κάσου, Πορτ Σάιδ, 1928. Μοτσενίγος, Σπύρος, Νεοελληνική Μουσική, Αθήνα 1958. Μπάρτοκ, Μπέλα «Η έρευνα της δημοτικής μουσικής και ο εθνικισμός» (μτφ. Μιρέλλας Σίμωτα – Φιδετζή), Μουσικολογία 2 (1985): 95 – 98. Μυλωνάς, Κώστας, Ιστορία του ελληνικού τραγουδιού (1824 – 1960), τόμ. Ι, Κέδρος, Αθήνα 1984. Μυλωνάς, Κώστας, Η μουσική στον ελληνικό κινηματογράφο, Κέδρος, Αθήνα 2001. Ντάνου, Ελευθερία, «Θέατρο Αμόρε – Έλενα Πέγκα: Βαλς Εξιτασιόν», εφ. Ελεύθερος (28/12/1997): 7. Παπαϊωάννου, Γιάννης Γ., Νίκος Σκαλκώτας 1904 – 1949. Μια προσπάθεια διείσδυσης στον μαγικό κόσμο της δημιουργίας του, εκδ. Παπαγρηγορίου – Νάκα, Αθήνα 2004. Παπαϊωάννου, Γιάννης Γ., «Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903 – 1984)», Χρονικό 1984, (1985): 187 – 189. Παπαϊωάννου, Γ. Γ., «Γεώργιος Πονηρίδης», εισαγωγικό σημείωμα στην έκδοση του έργου Πρελούδιο και Φούγκα για ορχήστρα εγχόρδων, εκδ. Ε.Ε.Μ., Αθήνα 1958. Παχτίκος, Γεώργιος Δ., 260 Δημώδη Άσματα, εκδ. Π. Δ. Σακελλαρίου, Βιβλιοθήκη Μαρασλή, Αθήνα 1905. Πέγκα, Έλενα, Βαλς Εξιτασιόν, εκδ. Νεφέλη, Αθήνα 1997. Περιστέρης Σπύρος, Δημοτικά τραγούδια Ηπείρου και Μωρηά, Αθήνα 1949, 2η εκδ. Τέρτιος, Κατερίνη 1994. Πετράς, Σώτος, «Οι συνθέτες της ελληνικής οπερέττας», Λυρικός Κόσμος 3 (1969): 38. Πλουμπίδης, Γιώργος, Επεξεργασίες δημοτικών τραγουδιών στο έργο του Γιάννη Κωνσταντινίδη, διπλωματική εργασία στο Κρατικό Κονσερβατόριο της Μόσχας, Μόσχα 1993. Πολίτης, Ν. Γ., Εκλογαί από τα τραγούδια του ελληνικού λαού, (1η έκδοση: Αθήνα 1932), 7η έκδοση, Βαγιονάκης, Αθήνα 1978. Ρεμαντάς, Α. – Ζαχαρίας, Π.Δ., Αρίων – Η μουσική των Ελλήνων ως διεσώθη από των αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι της σήμερον, Αθήνα 1917 (ανατύπωση, εκδ. Κουλτούρα, χ.χ.). Ρωμανού, Καίτη, Εθνικής Μουσικής Περιήγησις 1901 – 1912. Ελληνικά μουσικά περιοδικά ως πηγή έρευνας της Ιστορίας της Νεοελληνικής Μουσικής, εκδ. Κουλτούρα, Αθήνα 1996. Ρωμανού, Καίτη, Ιστορία της έντεχνης νεοελληνικής μουσικής, εκδ. Κουλτούρα, Αθήνα 2000. Σακαλλιέρος, Γιώργος, Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903 – 1984). Η ζωή και το έργο του. Αναλυτική προσέγγιση και παρουσίαη του συνθετικού του ύφους με άξονα τα έργα για ορχήστρα, Διδακτορική Διατριβή, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Αθηνών, Αθήνα 2005. Σακαλλιέρος Γιώργος, «Φύση, μεθοδολογία και τυπολογία της μουσικής ανάλυσης. Η αναλυτική σκέψη στο β΄ μισό του 20ου αι.», Πολυφωνία 3 (2003): 70 – 105. Σακαλλιέρος Γιώργος, ««Λόγιες εκφάνσεις δημοτικού μέλους στο πέρασμα των χρόνων: το νανούρισμα ‘Άιντε κοιμήσου κόρη μου…’ από τον Bourgault-Ducoudray στον Σκαλκώτα», Πολυφωνία 7 (2005): 7 – 30. Σακαλλιέρος, Γιώργος, Η Μικρασιατική Ραψωδία του Γιάννη Κωνσταντινίδη, ένα χαρακτηριστικό έργο ελληνικής συμφωνικής μουσικής με χρήση και επεξεργασία παραδοσιακού μουσικού υλικού, διπλωματική εργασία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 1996. Σβώλος, Γιάννης (επιμ.), ‘Αντίς για όνειρο’, Έργα Ελλήνων Συνθετών (19ος – 20ος αι.), [κείμενα των Π. Βλαγκόπουλου, Α. Γεωργοτά, Κ. Κακαβελάκη, Κ. Καρδάμη, Η. Κοτζιά, Γ. Λεωτσάκου, Ν. Μαλιάρα, Ι. Μπελώνη, Χ. Ξανθουδάκη, Γ. Σβώλου, Α. Σιώψη, και Μ. Τσέτσου], Πολιτιστική Ολυμπιάδα – Ε.Ε.Μ., Αθήνα 2003. Σηφάκης, Γ.Μ. / Lampert-Deák,, V., Μπέλα Μπάρτοκ και δημοτικό τραγούδι, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 1997. Σιδέρης, Γιάννης, «Η Ελληνική Οπερέτα», Θέατρο (1975): [χ.σ.] Σιδέρης, Γιάννης, Ιστορία του νέου Ελληνικού Θεάτρου 1794 – 1944, τομ. Α΄, Αθήνα 1990. Σιώψη, Αναστασία, Τρία δοκίμια για τον Μανώλη Καλομοίρη, Παπαγρηγορίου – Νάκας, Αθήνα 2003. Σπυριδάκης, Γεωργ. Κ. / Περιστέρης, Σπυριδ. Δ. Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια, Τόμος Γ΄, μουσική εκλογή, Συλλογή Ακαδημίας Αθηνών, Αθήνα 1968. Στρατηγοπούλου, Δανάη, «Αττίκ», Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1991. Σώκου, Ροζίτα (επιμ.), Ο κινηματογράφος, εκδ. Πάπυρος - Λαρούς, Αθήνα 1968. Ταμβάκος, Θωμάς, «Έλληνες δημιουργοί – Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903 – 1984», εφ. Νέοι Αγώνες Ηπείρου (8/11/1994): 6 – 7. Τσέτσος, Μάρκος. Εθνικισμός και λαϊκισμός στη νεοελληνική μουσική. Πολιτικές όψεις μιας πολιτισμικής απόκλισης. Ίδρυμα Σάκη Καράγιωργα, Αθήνα 2011. Τσούγκρας, Κώστας, Γενετική θεωρία της τονικής μουσικής και τροπικότητα – Έρευνα με βάση την ανάλυση του έργου ’44 Παιδικά κομμάτια πάνω σε ελληνικούς λαϊκούς σκοπούς’ του Γιάννη Κωνσταντινίδη, διδακτορική διατριβή στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ., (2002), Εκδόθηκε ως: Τα 44 Παιδικά κομμάτια του Γιάννη Κωνσταντινίδη – Ανάλυση με χρήση της γενετικής θεωρίας της τονικής μουσικής, University Studio Ρress, Θεσσαλονίκη 2003. Φιδετζής, Βύρων, «Τα έργα για ορχήστρα του Γ. Κωνσταντινίδη», διάλεξη στο συμπόσιο Γιάννης Κωνσταντινίδης, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 19/10/1994. Φιδετζής Βύρων, Γιάννης Κωνσταντινίδης – Τα Έργα για Ορχήστρα, ένθετο της δισκογραφικής έκδοσης των έργων σε δίσκο ακτίνας (CD), LYRA (1995): 2 – 19. Φράγκου-Ψυχοπαίδη, Ολυμπία, Η Εθνική Σχολή Μουσικής, Προβλήματα ιδεολογίας, Ίδρυμα Μεσογειακών Μελετών, Αθήνα 1990. Φράγκου – Ψυχοπαίδη, Ολυμπία, «Ο Γιάννης Κωνσταντινίδης και η ‘Εθνική Σχολή’», διάλεξη στο συμπόσιο Γιάννης Κωνσταντινίδης, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 19/10/1994. Χατζηπανταζής, Θόδ. / Μαράκα, Λίλα (επιμ.), Η Αθηναϊκή Επιθεώρηση, τομ. Α1, Νέα Ελληνική Βιβλιοθήκη, Αθήνα 1977. Χατζηπανταζής, Θόδωρος, «Η γέννεση της Αθηναϊκής Επιθεώρησης», εφ. Καθημερινή (ένθετο «Επτά Ημέρες», 5/4/1998): σ. 3 - 5. Ψάχος, Κωνσταντίνος (καταγραφή – επιμέλεια), 50 Δημώδη Άσματα Πελοποννήσου και Κρήτης, Συλλογή Ωδείου Αθηνών, Αθήνα 1930. Ψάχος, Κωνσταντίνος Α., «Η ελληνική μουσική. Γνώμαι ειδικών», εφ. Η Εσπερία (φ. 9/6/1916): 364 – 365. Ψάχος, Κ. Α., «Περί πεντάσημου ρυθμού», Φόρμιγξ, περ. Β΄, έτος Α΄ (11 – 12). Baud-Bovy, S., Τραγούδια των Δωδεκανήσων, εκδ. Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου, Αθήνα (Α΄ τόμος) 1935, (Β΄ τόμος) 1938. Baud-Bovy, Samuel, Δοκίμιο για το ελληνικό δημοτικό τραγούδι, Ναύπλιο: εκδόσεις Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος, 1984. Βekker, Paul, H ορχήστρα, μτφ. Μ. Γρηγορίου, Νεφέλη, Αθήνα 1989. Pernot, Ηubert / Le Flem, Paul, Ελληνικές δημοτικές μελωδίες της νήσου Χίου, μτφ. Κ. Χωρεάνθης, β΄ έκδοση, Χίος 1990 [τίτλος πρωτότυπου: Melodies populaires de l’ ile de Chio, Παρίσι 1903].
Τελευταία Επικαιροποίηση
04-03-2021