Ιστορία και λιμπρέτα της όπερας

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙστορία και λιμπρέτα της όπερας / History and libretti of the opera
ΚωδικόςΙΠ2022
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018016

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 12
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής635
ΣύνθεσηΕπιλογής635

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙστορία και λιμπρέτα της όπερας
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600167773

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 9 (318)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 12:00 έως 15:00
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΙΠ1002 Ιστορία της μουσικής (17ος-19ος αιώνας)
  • ΙΠ1004 Εισαγωγή στις μουσικές σπουδές
  • ΓΝ2004 Αγγλικά ΙΙΙ
  • ΓΝ2012 Γερμανικά ΙΙΙ
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εστιάζει σε σημαντικούς σταθμούς της Ιστορίας της Όπερας και δίνει έμφαση στη θεματολογία και τα λιμπρέτα της εποχής. Εξετάζει τις σχέσεις του κάθε θέματος με τη λογοτεχνία, τη θεατρική δημιουργία, την ιστορία, τις τοπικές παραδόσεις, τις μουσικοαισθητικές τάσεις και τη δραματουργία της εποχής τους. Η εξέλιξη του λιμπρέτου από την εποχή του Μπαρόκ μέχρι και τις αρχές του 20ού αιώνα σε άμεση σύνδεση με την εξέλιξη της μουσικής δραματουργίας (17ο αι. - 20ό αι.) αποτελούν ένα κεντρικό σημείο των παραδόσεων. Επίσης, το μάθημα προσφέρει τις στοιχειώδεις γνώσεις σε ζητήματα οργάνωσης μιας οπερικής παραγωγής και σκηνικής της παρουσίασης. Για το σκοπό αυτό οι διαλέξεις και οι εργασίες των φοιτητών θα καλύπτουν ένα ιστορικό, διακαλλιτεχνικό και θεωρητικό μέρος με ταυτόχρονη ακρόαση και αναλυτική προσέγγιση σημαντικών έργων του οπερικού ρεπερτορίου (17ος αι. - 20ός αι.). Το μάθημα αξιολογείται με τον ακόλουθο τρόπο: 1. εξετάσεις με τεστ ερωτήσεων 2. παρουσίαση και παράδοση ενός σύντομου δοκιμίου (συνολική έκταση 5 σελίδων) με θέμα τη μουσική δραματουργία ενός επιλεγμένου έργου από τον προτεινόμενο κατάλογο
Λέξεις Κλειδιά
ΟΠΕΡΑ, ΛΙΜΠΡΕΤΟ, ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΑ, ΟΠΕΡΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ, ΔΙΑΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΤΗΤΑ,
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο
Εκπόνηση μελέτης (project)
Εξετάσεις
Σύνολο
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Το μάθημα "Ιστορία και λιμπρέτα της όπερας" αξιολογείται με τον ακόλουθο τρόπο: 1. εξετάσεις με τεστ ερωτήσεων 2. παρουσίαση και παράδοση ενός σύντομου δοκιμίου (συνολική έκταση 5 σελίδων) με θέμα τη μουσική δραματουργία ενός επιλεγμένου έργου από τον προτεινόμενο κατάλογο
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1.Εύη Νίκα-Σαμψών, κεφάλαιο «Όπερα» στο συλλογικό τόμο με τίτλο Μουσική, έκδ. Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 2007, σ. 107-153. 2.Felix Mendelssohn, Ο κόσμος της Όπερας. Εκατό Όπερες, έκδ. Στοχαστής, Αθήνα 2006.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1.Εύη Νίκα-Σαμψών, «Λιμπρέτο» λήμμα στην Εκπαιδευτική Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, τόμ. 6, Παγκόσμια Λογοτεχνία, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1997, σ. 288-290. 2.Brown, Howard Mayer, Ellen Rosand, Reinhard Strohm, Michel Noiray, Roger Parker, Arnold Whittall, Roger Savage, and Barry Millington. "Opera (i)." Grove Music Online. 2001; Accessed 21 Jan. 2020. https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0 001/omo-9781561592630-e-0000040726. 3. Σειρά Cambridge Opera Handbooks. http://www.cambridge.org/mx/academic/subjects/music/opera/series/cambridge-opera-handbooks. Cambridge Opera Handbooks. This is a series of studies of individual operas, written for the serious opera-goer or record-collector as well as the student or scholar. Each volume presents a history of the work and a detailed musical analysis. Some conflict of interpretation is an inevitable part of this account, and the editors of the handbooks reflect this by citing classic statements, by commissioning new essays, and by taking up their own critical position. A final section gives a select bibliography, a discography and guides to other sources. 5.The New Grove Dictionary of Opera, επιμ. έκδ.: Stanley Sadie (4 τόμοι), Νέα Υόρκη 1992.
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-03-2021