Πειραματική μουσική: Ιστορικές και σύγχρονες προσεγγίσεις

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠειραματική μουσική: Ιστορικές και σύγχρονες προσεγγίσεις / Experimental music: Historical and contemporary perspectives
ΚωδικόςΙΠ2013
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013874

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 40
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής635
ΣύνθεσηΕπιλογής635

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠειραματική μουσική: Ιστορικές και σύγχρονες προσεγγίσεις
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600167777

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
Όροφος-
ΑίθουσαΑίθουσα 11 (1023)
ΗμερολόγιοΤρίτη 15:00 έως 18:00
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Mέσα από το μάθημα, οι φοιτητές αναμένεται να: • ερθουν σε επαφή με το ευρύτερο πεδίο της πειραματικής μουσικής και τους ορισμούς του στα πλαίσια της διεθνούς επιστημονικής βιβλιογραφίας αλλά και των διαφορετικών εκφάνσεων της πολιτιστικής βιομηχανίας. • διαμορφώσουν / διευρύνουν μεθοδολογικά εργαλεία και πρακτικές δεξιότητες, για την κατανόηση και τη μελέτη της μουσικής όχι μόνο ως αντικείμενο, αλλά και ως διαδικασία. • αναπτύξουν κριτική, προσωπική προσέγγιση σε είδη και τομείς της μουσικής που δεν καλύπτονται απαραίτητα από τα συστήματα καταγραφής, αξιολόγησης και διάδοσης που εφαρμόζονται στη δυτική λόγια μουσική. • διαμορφώσουν και καλλιεργήσουν συλλογικών πρακτικών στα πλαίσια μιας μαθησιακής κοινότητας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Με αφετηρία τον ορισμό της πειραματικής μουσικής από τον John Cage κατά τη δεκαετία του 1950, το μάθημα διερευνά τον μουσικό πειραματισμό τόσο ως ιστορικό είδος όσο και ως σύγχρονη, ζωντανή και μεταβαλλόμενη πρακτική. Συγκεκριμένα, θα εστιάσουμε: - στα επιμέρους ρεύματα και μουσικά είδη που συνέβαλαν στην εξέλιξη της πειραματικής αισθητικής (ηλεκτρονική μουσική, μινιμαλισμός, ελεύθερος αυτοσχεδιασμός κ.α.), - στα σημεία σύγκλισης και απόκλισης της πειραματικής μουσικής με την ευρωπαϊκή μουσική πρωτοπορία, τη free jazz, τη δημοφιλή ηλεκτρονική μουσική κ.α., - στη σχέση της πειραματικής μουσικής με τη μουσική βιομηχανία, τους πολιτιστικούς θεσμούς και τα ακαδημαϊκά ιδρύματα από το 1950 μέχρι και σήμερα Η καλή γνώση αγγλικών θα είναι πολύ χρήσιμη, καθώς ένα μεγάλο μέρος της υπάρχουσας έντυπης και διαδικτυακά διαθέσιμης βιβλιογραφίας δεν έχει εκδοθεί στα ελληνικά. Θα δοθούν εισαγωγικές πληροφορίες και συνοπτική αρχική βιβλιογραφία κατά την έναρξη των μαθημάτων, βάσει των οποίων θα πρέπει να συγκροτήσετε τις δικές σας βιβλιογραφικές σημειώσεις Οι παρουσίες στα μαθήματα είναι υποχρεωτικές. ΜΕΡΟΣ Α’: Τι είναι η πειραματική μουσική; 1. Oρισμοί, ιστοριογραφία, και κοινωνικο-πολιτικές διαστάσεις των πειραματικών τάσεων στη μουσική 2. Γύρω από τον John Cage (απροσδιοριστία, διευρυμένες τεχνικές, εναλλακτικές μορφές σημειογραφίας, εμπρόθετη ακρόαση, οπτικο-ηχητικά περιβάλλοντα…) 3. Ηλεκτρονικά συστήματα 4. Μινιμαλισμός και ριζοσπαστική ποπ 5. Συλλογικότητα και αυτοσχεδιασμός Στα μαθήματα του μέρους Α’ θα συμπεριληφθούν ολιγόλεπτες ομαδικές παρουσιάσεις, βασισμένες σε αποσπάσματα της εισαγωγικής βιβλιογραφίας, με καθοδήγηση από τη διδάσκουσα. Κάθε ομάδα θα παραδώσει ένα γραπτό κείμενο / περίληψη του αποσπάσματος με το οποίο ασχολήθηκε στην παρουσίαση της. Τα κείμενα θα έχουν έκταση το πολύ 1000 λέξεις και θα παραδοθούν κατά την έναρξη του Μέρους Β’. ΜΕΡΟΣ Β’: Σύγχρονες προσεγγίσεις στο μουσικό πειραματισμό Στο 2ο μέρος του μαθήματος θα επικεντρωθούμε σε παραδείγματα σύγχρονων και πρόσφατων πειραματικών τάσεων και προσεγγίσεων, εστιάζοντας σε ατομικές επιλογές παραδειγμάτων από κάθε φοιτητή, και συζητώντας τις ομαδικά. Θα συμπεριληφθούν επίσης workshops με προσκεκλημένους μουσικούς που δραστηριοποιούνται στο χώρο της πειραματικής μουσικής.Η τελική ατομική εργασία, έκτασης 2000 λέξεων, θα αφορά στο παράδειγμα που έχει επιλέξει ο κάθε φοιτητής, και θα συνοδεύεται από προφορική ή πρακτική παρουσίαση.
Λέξεις Κλειδιά
σύγχρονη μουσική, πειραματική μουσική, ιστορία της μουσικής
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων391,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών240,8
Καλλιτεχνική δημιουργία180,6
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι μέθοδοι αξιολόγησης αναφέρονται στην περιγραφή μαθήματος. Για αναλυτικά κριτήρια δίνονται στον οδηγό μαθήματος (διαθέσιμο στο elearning).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βιβλίο [4742]: ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ, MICHAEL ΝΥΜΑΝ Βιβλίο [94642898]: Θόρυβοι και Καπιταλισμός, Anthony Iles, Csaba Toth, Howard Slater, Matthieu Saladin, Matthew Hyland, Bruce Russell, Eddie Prévost, Mattin, Nina Power, Ray Brassier, Ben Watson
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Saunders, James (ed.). The Ashgate research companion to experimental music. Ashgate, 2009. Cox, Christoph (ed.). Audio culture: readings in modern music. Continuum, 2004. Mattin and Anthony Iles (eds). Noise and Capitalism. Donostia - San Sebastián: Arteleku Audiolab, 2009. [διαθέσιμο δωρεάν στο διαδίκτυο σε μορφή PDF, βλ. http://www.arteleku.net/noise_capitalism/] Holmes, Thomas B. Electronic and experimental music: Pioneers in technology and composition. Routledge, 2002. Nicholls, David. The Cambridge history of American music. Cambridge University Press, 1998. Prevost, Eddie. Minute particulars: meanings in music-making in the wake of hierachical realignments and other essays. Copula, 2004. Prevost, Eddie. No sound is innocent: AMM and the practice of self-invention, meta-musical narratives, essays. Copula, 1995. Cardew, Cornelius. Cornelius Cardew: a reader. Copula, 2006.
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-04-2022