Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Mέσα από το μάθημα, οι φοιτητές αναμένεται να:
• ερθουν σε επαφή με το ευρύτερο πεδίο της πειραματικής μουσικής και τους ορισμούς του στα πλαίσια της διεθνούς επιστημονικής βιβλιογραφίας αλλά και των διαφορετικών εκφάνσεων της πολιτιστικής βιομηχανίας.
• διαμορφώσουν / διευρύνουν μεθοδολογικά εργαλεία και πρακτικές δεξιότητες, για την κατανόηση και τη μελέτη της μουσικής όχι μόνο ως αντικείμενο, αλλά και ως διαδικασία.
• αναπτύξουν κριτική, προσωπική προσέγγιση σε είδη και τομείς της μουσικής που δεν καλύπτονται απαραίτητα από τα συστήματα καταγραφής, αξιολόγησης και διάδοσης που εφαρμόζονται στη δυτική λόγια μουσική.
• διαμορφώσουν και καλλιεργήσουν συλλογικών πρακτικών στα πλαίσια μιας μαθησιακής κοινότητας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Με αφετηρία τον ορισμό της πειραματικής μουσικής από τον John Cage κατά τη δεκαετία του 1950, το μάθημα διερευνά τον μουσικό πειραματισμό τόσο ως ιστορικό είδος όσο και ως σύγχρονη, ζωντανή και μεταβαλλόμενη πρακτική. Συγκεκριμένα, θα εστιάσουμε:
- στα επιμέρους ρεύματα και μουσικά είδη που συνέβαλαν στην εξέλιξη της πειραματικής αισθητικής (ηλεκτρονική μουσική, μινιμαλισμός, ελεύθερος αυτοσχεδιασμός κ.α.),
- στα σημεία σύγκλισης και απόκλισης της πειραματικής μουσικής με την ευρωπαϊκή μουσική πρωτοπορία, τη free jazz, τη δημοφιλή ηλεκτρονική μουσική κ.α.,
- στη σχέση της πειραματικής μουσικής με τη μουσική βιομηχανία, τους πολιτιστικούς θεσμούς και τα ακαδημαϊκά ιδρύματα από το 1950 μέχρι και σήμερα
Η καλή γνώση αγγλικών θα είναι πολύ χρήσιμη, καθώς ένα μεγάλο μέρος της υπάρχουσας έντυπης και διαδικτυακά διαθέσιμης βιβλιογραφίας δεν έχει εκδοθεί στα ελληνικά. Θα δοθούν εισαγωγικές πληροφορίες και συνοπτική αρχική βιβλιογραφία κατά την έναρξη των μαθημάτων, βάσει των οποίων θα πρέπει να συγκροτήσετε τις δικές σας βιβλιογραφικές σημειώσεις
Οι παρουσίες στα μαθήματα είναι υποχρεωτικές.
ΜΕΡΟΣ Α’: Τι είναι η πειραματική μουσική;
1. Oρισμοί, ιστοριογραφία, και κοινωνικο-πολιτικές διαστάσεις των πειραματικών τάσεων στη μουσική
2. Γύρω από τον John Cage (απροσδιοριστία, διευρυμένες τεχνικές, εναλλακτικές μορφές σημειογραφίας, εμπρόθετη ακρόαση, οπτικο-ηχητικά περιβάλλοντα…)
3. Ηλεκτρονικά συστήματα
4. Μινιμαλισμός και ριζοσπαστική ποπ
5. Συλλογικότητα και αυτοσχεδιασμός
Στα μαθήματα του μέρους Α’ θα συμπεριληφθούν ολιγόλεπτες ομαδικές παρουσιάσεις, βασισμένες σε αποσπάσματα της εισαγωγικής βιβλιογραφίας, με καθοδήγηση από τη διδάσκουσα. Κάθε ομάδα θα παραδώσει ένα γραπτό κείμενο / περίληψη του αποσπάσματος με το οποίο ασχολήθηκε στην παρουσίαση της. Τα κείμενα θα έχουν έκταση το πολύ 1000 λέξεις και θα παραδοθούν κατά την έναρξη του Μέρους Β’.
ΜΕΡΟΣ Β’: Σύγχρονες προσεγγίσεις στο μουσικό πειραματισμό
Στο 2ο μέρος του μαθήματος θα επικεντρωθούμε σε παραδείγματα σύγχρονων και πρόσφατων πειραματικών τάσεων και προσεγγίσεων, εστιάζοντας σε ατομικές επιλογές παραδειγμάτων από κάθε φοιτητή, και συζητώντας τις ομαδικά. Θα συμπεριληφθούν επίσης workshops με προσκεκλημένους μουσικούς που δραστηριοποιούνται στο χώρο της πειραματικής μουσικής.Η τελική ατομική εργασία, έκτασης 2000 λέξεων, θα αφορά στο παράδειγμα που έχει επιλέξει ο κάθε φοιτητής, και θα συνοδεύεται από προφορική ή πρακτική παρουσίαση.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βιβλίο [4742]: ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ, MICHAEL ΝΥΜΑΝ
Βιβλίο [94642898]: Θόρυβοι και Καπιταλισμός, Anthony Iles, Csaba Toth, Howard Slater, Matthieu Saladin, Matthew Hyland, Bruce Russell, Eddie Prévost, Mattin, Nina Power, Ray Brassier, Ben Watson
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Saunders, James (ed.). The Ashgate research companion to experimental music. Ashgate, 2009.
Cox, Christoph (ed.). Audio culture: readings in modern music. Continuum, 2004.
Mattin and Anthony Iles (eds). Noise and Capitalism. Donostia - San Sebastián: Arteleku Audiolab, 2009. [διαθέσιμο δωρεάν στο διαδίκτυο σε μορφή PDF, βλ. http://www.arteleku.net/noise_capitalism/]
Holmes, Thomas B. Electronic and experimental music: Pioneers in technology and composition. Routledge, 2002.
Nicholls, David. The Cambridge history of American music. Cambridge University Press, 1998.
Prevost, Eddie. Minute particulars: meanings in music-making in the wake of hierachical realignments and other essays. Copula, 2004.
Prevost, Eddie. No sound is innocent: AMM and the practice of self-invention, meta-musical narratives, essays. Copula, 1995.
Cardew, Cornelius. Cornelius Cardew: a reader. Copula, 2006.