ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ / PHYCHOLOGY OF EDUCATION
ΚωδικόςEC.ENB.7.14
ΣχολήΘετικών Επιστημών
ΤμήμαΒιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΕυφημία Παπαθεοδώρου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600014949

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Βιολογίας (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 66
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μοριακή Βιολογία, Γενετική και ΒιοτεχνολογίαΕπιλογής745
Περιβαλλοντική ΒιολογίαΕπιλογής745
ΓενικήΕπιλογής535

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600167925

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΒιολογίας
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ Ι3 (206)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 15:00 έως 18:00
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται ότι α) θα αποκτήσουν βασικές γνώσεις σχετικά με την ανάπτυξη διεργασιών και ικανοτήτων που εμπλέκονται στη μάθηση, β) θα κατανοήσουν θεωρίες μάθησης και ανάπτυξης κινήτρων για μάθηση, γ) θα αποκτήσουν γνώσεις για τους ενδογενείς και εξωγενείς παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση, δ) θα εξοικειωθούν με μεθόδους που μπορεί να υιοθετήσει ο εκπαιδευτικός προκειμένου να ενισχύσει τη μάθηση γνωστικών αντικειμένων όσο και βελτίωση της κοινωνικής συμπεριφοράς.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ορισμός και αντικείμενο της εκπαιδευτικής ψυχολογίας. Σχολική ψυχολογία και εξελικτική ψυχολογία. Ωρίμανση και μάθηση. Ετοιμότητα για μάθηση. Γνωστική ανάπτυξη. Η θεωρία του Piaget. Νοημοσύνη και μάθηση και παράγοντες που επιδρούν στην ανάπτυξη νοημοσύνης. Συναισθηματική νοημοσύνη και η ανάπτυξή της στο σχολικό πλαίσιο. Θεωρίες Μάθησης. Κλασική εξαρτημένη μάθηση, Μάθηση με δοκιμή και πλάνη-Συντελεστική μάθηση, Μάθησης λύσης προβλημάτων-Ενορατική μάθηση, Μάθηση με παρατήρηση και μίμηση-κοινωνική μάθηση. Εφαρμογές των θεωριών μάθησης, σύγκριση και κριτική. Μνήμη, παράγοντες που την επηρεάζουν και μοντέλα επεξεργασίας των πληροφοριών. Κίνητρα: Θεωρητικές προσεγγίσεις, κίνητρα επίδοσης και κίνητρα μάθησης. Επιδίωξη/αποφυγή επιτυχίας. Ο ρόλος της οικογένειας και του σχολείου στην ανάπτυξη των κινήτρων. Φροντιστήρια-Εργαστήρια: ΣΟρισμός και αντικείμενο της εκπαιδευτικής ψυχολογίας. Σχολική ψυχολογία και εξελικτική ψυχολογία. Ωρίμανση και μάθηση. Ετοιμότητα για μάθηση. Γνωστική ανάπτυξη. Η θεωρία του Piaget. Νοημοσύνη και μάθηση και παράγοντες που επιδρούν στην ανάπτυξη νοημοσύνης. Συναισθηματική νοημοσύνη και η ανάπτυξή της στο σχολικό πλαίσιο. Θεωρίες Μάθησης. Κλασική εξαρτημένη μάθηση, Μάθηση με δοκιμή και πλάνη-Συντελεστική μάθηση, Μάθησης λύσης προβλημάτων-Ενορατική μάθηση, Μάθηση με παρατήρηση και μίμηση-κοινωνική μάθηση. Εφαρμογές των θεωριών μάθησης, σύγκριση και κριτική. Μνήμη, παράγοντες που την επηρεάζουν και μοντέλα επεξεργασίας των πληροφοριών. Κίνητρα: Θεωρητικές προσεγγίσεις, κίνητρα επίδοσης και κίνητρα μάθησης. Επιδίωξη/αποφυγή επιτυχίας. Ο ρόλος της οικογένειας και του σχολείου στην ανάπτυξη των κινήτρων. Φροντιστήρια-Εργαστήρια: Συνεντεύξεις από εκπαιδευτικούς και μαθητές σχετικά με τη διαχείριση της σχολικής τάξης. Ανάλυση περιπτώσεων στις ακόλουθες θεματικές: διαχείριση προβλημάτων, γνωστικές θεωρίες μάθησης, γλωσσική, κοινωνική,γνωστική και ψυχολογική ανάπτυξη, συμπεριφορικές και κοινωνικές θεωρίες μάθησης, κίνητρα μάθησης, οικογένεια και μάθηση, αποτελεσματική διδασκαλία, νοημοσύνη.
Λέξεις Κλειδιά
νοημοσύνη, μάθηση, μνήμη, κίνητρα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις241,0
Εργαστηριακή Άσκηση80,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,2
Φροντιστήριο70,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών100,4
Εξετάσεις30,1
Μελέτη και προετοιμασία για εξετάσεις431,7
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
- Slavin R. (2007). Εκπαιδευτική ψυχολογία: θεωρία και πράξη. Αθήνα: Μεταίχμιο - Elliott S., Kratochwill T, Littlefield-Cook J., Travers, J.F. (2008). Εκπαιδευτική Ψυχολογία: Αποτελεσματική διδασκαλία-αποτελεσματική μάθηση. Αθήνα: Gutenberg
Τελευταία Επικαιροποίηση
30-08-2021