Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται ότι α) θα αποκτήσουν βασικές γνώσεις σχετικά με την ανάπτυξη διεργασιών και ικανοτήτων που εμπλέκονται στη μάθηση, β) θα κατανοήσουν θεωρίες μάθησης και ανάπτυξης κινήτρων για μάθηση, γ) θα αποκτήσουν γνώσεις για τους ενδογενείς και εξωγενείς παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση, δ) θα εξοικειωθούν με μεθόδους που μπορεί να υιοθετήσει ο εκπαιδευτικός προκειμένου να ενισχύσει τη μάθηση γνωστικών αντικειμένων όσο και βελτίωση της κοινωνικής συμπεριφοράς.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ορισμός και αντικείμενο της εκπαιδευτικής ψυχολογίας. Σχολική ψυχολογία και εξελικτική ψυχολογία. Ωρίμανση και μάθηση. Ετοιμότητα για μάθηση. Γνωστική ανάπτυξη. Η θεωρία του Piaget. Νοημοσύνη και μάθηση και παράγοντες που επιδρούν στην ανάπτυξη νοημοσύνης. Συναισθηματική νοημοσύνη και η ανάπτυξή της στο σχολικό πλαίσιο. Θεωρίες Μάθησης. Κλασική εξαρτημένη μάθηση, Μάθηση με δοκιμή και πλάνη-Συντελεστική μάθηση, Μάθησης λύσης προβλημάτων-Ενορατική μάθηση, Μάθηση με παρατήρηση και μίμηση-κοινωνική μάθηση. Εφαρμογές των θεωριών μάθησης, σύγκριση και κριτική. Μνήμη, παράγοντες που την επηρεάζουν και μοντέλα επεξεργασίας των πληροφοριών. Κίνητρα: Θεωρητικές προσεγγίσεις, κίνητρα επίδοσης και κίνητρα μάθησης. Επιδίωξη/αποφυγή επιτυχίας. Ο ρόλος της οικογένειας και του σχολείου στην ανάπτυξη των κινήτρων.
Φροντιστήρια-Εργαστήρια: ΣΟρισμός και αντικείμενο της εκπαιδευτικής ψυχολογίας. Σχολική ψυχολογία και εξελικτική ψυχολογία. Ωρίμανση και μάθηση. Ετοιμότητα για μάθηση. Γνωστική ανάπτυξη. Η θεωρία του Piaget. Νοημοσύνη και μάθηση και παράγοντες που επιδρούν στην ανάπτυξη νοημοσύνης. Συναισθηματική νοημοσύνη και η ανάπτυξή της στο σχολικό πλαίσιο. Θεωρίες Μάθησης. Κλασική εξαρτημένη μάθηση, Μάθηση με δοκιμή και πλάνη-Συντελεστική μάθηση, Μάθησης λύσης προβλημάτων-Ενορατική μάθηση, Μάθηση με παρατήρηση και μίμηση-κοινωνική μάθηση. Εφαρμογές των θεωριών μάθησης, σύγκριση και κριτική. Μνήμη, παράγοντες που την επηρεάζουν και μοντέλα επεξεργασίας των πληροφοριών. Κίνητρα: Θεωρητικές προσεγγίσεις, κίνητρα επίδοσης και κίνητρα μάθησης. Επιδίωξη/αποφυγή επιτυχίας. Ο ρόλος της οικογένειας και του σχολείου στην ανάπτυξη των κινήτρων.
Φροντιστήρια-Εργαστήρια: Συνεντεύξεις από εκπαιδευτικούς και μαθητές σχετικά με τη διαχείριση της σχολικής τάξης. Ανάλυση περιπτώσεων στις ακόλουθες θεματικές: διαχείριση προβλημάτων, γνωστικές θεωρίες μάθησης, γλωσσική, κοινωνική,γνωστική και ψυχολογική ανάπτυξη, συμπεριφορικές και κοινωνικές θεωρίες μάθησης, κίνητρα μάθησης, οικογένεια και μάθηση, αποτελεσματική διδασκαλία, νοημοσύνη.