ΟΙΚΟΤΟΞΙΚΟΛΟΓΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΟΙΚΟΤΟΞΙΚΟΛΟΓΙΑ / ECOTOXICOLOGY
ΚωδικόςGM.MGB.8.1
ΣχολήΘετικών Επιστημών
ΤμήμαΒιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΜηνάς Γιάγκου
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΜαθήματα Τμήματος
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID40001180

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Βιολογίας (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 67
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής845

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΟΙΚΟΤΟΞΙΚΟΛΟΓΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία5
Class ID
600167964

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΒιολογίας
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ Ι2 (208)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 10:00 έως 12:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος οι φοιτητές θα: α) γνωρίζουν τα βιολογικά χαρακτηριστικά των κυριότερων περιβαλλοντικών ρύπων καθώς και τους βασικούς μηχανισμούς που ενεργοποιούνται στον οργανισμό για την αντιμετώπιση των υψηλών συγκεντρώσεων ρύπων στο περιβάλλον, β) έχουν την ικανότητα να περιγράψουν και να συνδυάσουν τις επιπτώσεις των κυριότερων βιολογικών ρύπων στην υγεία των ζωντανών οργανισμών σε διαφορετικά επίπεδα οργάνωσης της ζωής (μορίων, βιοχημικών μονοπατιών, κυττάρων, ιστών, οργανισμών, πληθυσμών και οικοσυστημάτων), γ) επιλέγουν και εφαρμόζουν τεχνικές που χρησιμοποιούνται για την έγκαιρη πρόληψη της ρύπανσης στα οικοσυστήματα, την βιοπαρακολούθηση και την εκτίμηση του επιπέδου της ρύπανσης σε βιοχημικό, κυτταρικό και πληθυσμιακό επίπεδο με διάφορους ενδείκτες, βιοτικούς δείκτες και βιομάρτυρες ρύπανσης ή άλλων περιβαλλοντικών πιέσεων, δ) έχουν ευαισθητοποιηθεί σχετικά με τις απειλές προς το περιβάλλον, και ε) έχουν αποκτήσει εργαστηριακές δεξιότητες αξιολόγησης και παραμετροποίησης των λειτουργιών του οργανισμού και ανάλυσης πρωτογενών και βιβλιογραφικών δεδομένων.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Κύρια είδη ρύπων - Τρόποι εισαγωγής των ρύπων στα οικοσυστήματα - Μονοπάτια ρύπων σε οργανισμούς και οικοσυστήματα - Μοριακά-βιοχημικά αποτελέσματα ρύπων – Αποκρίσεις στη φυσιολογία των οργανισμών - Αποκρίσεις σε κύτταρα και ιστούς - Αποτελέσματα ρύπων σε ολόκληρους οργανισμούς -Τοξικότητα: αρχές και αξιολόγηση- Βασικές αρχές της βιολογικής παρακολούθησης της ρύπανσης- Βιοπαρακολούθηση της ρύπανσης στο πεδίο- Αλλαγές στη δυναμική πληθυσμών. Αλλαγές σε Βιοκοινωνίες και οικοσυστήματα.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Η παρουσίαση των διαλέξεων γίνεται σε Power point δια ζώσης ή ηλεκτρονικά και το ηλεκτρονικό υλικό είναι διαθέσιμο στους φοιτητές μέσω του προγράμματος e learning της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του ΑΠΘ. Επιπλέον, στο e learning εχουν αναρτηθεί απλοποιημένα επιστημονικά άρθρα σχετικά με το αντικείμενο της Οικοτοξικολογίας και την τρέχουσα επικαιρότητα, καθώς και φυλλάδια με τις οδηγίες για τις ασκήσεις των εργαστηρίων. Η επικοινωνία με τους φοιτητές, ανακοινώσεις για το μάθημα, και ενημέρωση για τις διάφορες δραστηριότητες γίνεται μέσω του e learning.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις301,2
Εργαστηριακή Άσκηση150,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων753
Συγγραφή εργασίας / εργασιών180,7
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1415,6
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
1. Γραπτή εξέταση στην ύλη του μαθήματος. H εξέταση γίνεται με ερωτήσεις σύντομης απάντησης ή με ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων. 2.Προυπόθεση για την έκδοση βαθμού είναι η παραλαβή γραπτής εργαστηριακής άσκησης απο την ομάδα των φοιτητών που ασκήθηκαν.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Σημειώσεις από τις παραδόσεις των διδασκόντων που αναρτώνται στην πλατφορμα eLearning του ΑΠΘ
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Principles of Ecotoxicology (Walker, Hopkins, Sibly and Peakall). Taylor and Francis
Τελευταία Επικαιροποίηση
19-01-2021