Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται: α) να γνωρίζουν και να κατανούν το πεδίο, το αντικείμενο, τις μεθόδους και τα θεωρητικά ερείσματα των επιστημών της αγωγής και β) να γνωρίζουν και να κατανοούν τα μείζονα παραδείγματα με βάση τα οποία σχεδιάζονται εκπαιδευτικά προγράμματα, παράγονται μέσα διδασκαλίας και αξιολογείται η εκπαιδευτική διαδικασία, γ) θα είναι ικανοί να αναπτύσσουν σχέδια διδασκαλίας και διδακτικά σενάρια, δ) θα αποκτήσουν ικανότητα για ανάπτυξη δραστηριοτήτων αξιολόγησης των μαθητών.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Πεδίο, κλάδοι και βασικές έννοιες των επιστημών της αγωγής (αγωγή, παιδεία, μόρφωση, κοινωνικοποίηση, διδασκαλία, μάθηση). Αντικείμενο και μέθοδοι της παιδαγωγικής έρευνας. Ιστορική, αναλυτική και συνθετική έρευνα. Θεωρίες της Παιδαγωγικής και σχέση θεωρίας με πράξη. Εκπαίδευση, κατάρτιση και ιδεολογία. Ιδεώδη, σκοπός, στόχοι, λειτουργία και μέλλον της εκπαίδευσης. Ομάδες αναφοράς: παιδί, έφηβος/η, ενήλικος/η, μαθητής/τρια, εκπαιδευτικός, εκπαιδευτής ενηλίκων. Θεσμοί και δομές που παρέχουν αγωγή και εκπαίδευση. Τα ‘παραδείγματα’ της σχολικής εκπαίδευσης: το παραδοσιακό σχολικό παράδειγμα, το συμπεριφοριστικό παράδειγμα, το εποικοδομητικό παράδειγμα, το κριτικό παράδειγμα - γνωρίσματα, κριτική. Πηγές και μέσα μάθησης, προγράμματα σπουδών, μέσα διδασκαλίας, εκπαιδευτική διαδικασία και σύγχρονα παγκόσμια προβλήματα.
Φροντιστήρια-Εργαστήρια: Μελέτη κειμένων παιδαγωγών. Μελέτη θεσμικών κειμένων. Διατύπωση σκοπών και στόχων. Δημιουργία σχεδίων διδασκαλίας. Δημιουργία εργαλείων καταγραφής αναγκών και προφίλ των μαθητών. Δημιουργία δραστηριοτήτων αξιολόγησης των μαθητών. Κοινωνιόγραμμα. Μελέτες περίπτωσης. Δημιουργία διδακτικών σεναρίων. Εκπόνηση μικρής κλίμακας ερευνών σε σχολεία.