ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΕΝΟΡΓΑΝΗ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ Ι

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΕΝΟΡΓΑΝΗ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ Ι / SPECIALTY OF GYMNASTICS I
ΚωδικόςE03-449
ΣχολήΕπιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
ΤμήμαΕπιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, με έδρα τη Θεσσαλονίκη
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΘεοφάνης Σιάτρας
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID400000349

Πρόγραμμα Σπουδών: Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών ΤΕΦΑΑ 2024-25

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΚύρια Ειδικότητα7416

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΕΝΟΡΓΑΝΗ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία9
Class ID
600168736
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • 220 ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΕΝΟΡΓΑΝΗΣ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗΣ Ι
  • 270 ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΕΝΟΡΓΑΝΗΣ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗΣ ΙΙ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να κατανοούν την τεχνική-μηχανική των ασκήσεων της ενόργανης γυμναστικής και να δύνανται να εφαρμόσουν τις διάφορες μεθόδους διδασκαλίας για την εκμάθησή τους, στα διάφορα όργανα των ανδρών και των γυναικών. Επίσης, οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί να εφαρμόσουν τους τρόπους βοήθειας και ασφάλειας κατά την εκτέλεση των ασκήσεων και να εκτελούν πρακτικά ορισμένες από αυτές (ασκήσεις ή προασκήσεις).
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Θεωρία: 1. Χαρακτηριστικά της σύγχρονης ενόργανης γυμναστικής. 2. Στοιχεία για την ιστορική εξέλιξη της ενόργανης γυμναστικής. 3. Άξονες, επίπεδα και κινήσεις των αρθρώσεων του ανθρώπινου σώματος με έμφαση στην ενόργανη γυμναστική. 4. Δομή επιστημονικής εργασίας στην ενόργανη γυμναστική (εισαγωγή στη βιβλιογραφική έρευνα). 5. Βασικές αρχές της μηχανικής με εφαρμογή στην ενόργανη γυμναστική. 6. Η σωματική ανάπτυξη του παιδιού και η επίδραση της άσκησης. 7. Οι φυσικές ικανότητες των αθλητών/-τριών της ενόργανης γυμναστικής. 8. Η ανάπτυξη της δύναμης και της ταχύτητας κατά την παιδική και εφηβική ηλικία. 9. Βασικές αρχές της διδακτικής και της ψυχολογίας στην ενόργανη γυμναστική. 10. Η διατροφή στην ενόργανη γυμναστική. 11. Ανάλυση στατικών ασκήσεων στην ενόργανη γυμναστική. 12. Aνθρωπομετρικά χαρακτηριστικά των αθλητών της ενόργανης γυμναστικής. 13. Δοκιμασίες πεδίου στην ενόργανη γυμναστική. Πρακτική εφαρμογή: Οι ασκήσεις στο έδαφος, τη δοκό ισορροπίας, τον ίππο με λαβές, τους κρίκους, το άλμα ίππου, το δίζυγο, τους ασύμμετρους ζυγούς και το μονόζυγο διδάσκονται κατά ομάδες, έτσι ώστε να έχουν προοπτική εξέλιξης. Συγκεκριμένα, το πρακτικό μέρος περιλαμβάνει την εκμάθηση ασκήσεων που ανήκουν στις παρακάτω ομάδες: 1. Στατικές ασκήσεις. 2. Ασκήσεις κύλισης. 3. Ασκήσεις στήριξης. 4. Ασκήσεις με ώθηση και πτήση. 5. Ασκήσεις με περιστροφή. 6. Ασκήσεις με πτήση και περιστροφή. 7. Ασκήσεις αιώρησης. 8. Ασκήσεις ανατροπής. 9. Άλματα με χειροκυβίστηση. 10. Άλματα με τροχοστροφή. 11. Είσοδοι απλής μορφής. 12. Έξοδοι απλής μορφής. 13. Ειδική χορογραφία και προγράμματα ασκήσεων.
Λέξεις Κλειδιά
Ενόργανη γυμναστική, Αγωνιστική ενόργανη γυμναστική, Μηχανική των ασκήσεων, Ασκήσεις εδάφους, Δοκός ισορροπίας, Ίππος με λαβές, Κρίκοι, Άλμα ίππου, Δίζυγο, Μονόζυγο, Ασύμμετροι ζυγοί
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
  • Eπιστημονικά άρθρα
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις75
Άσκηση Πεδίου25
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων25
Φροντιστήριο75
Πρακτική (Τοποθέτηση)75
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο25
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων25
Συγγραφή εργασίας / εργασιών75
Σύνολο400
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι τελικές εξετάσεις του εξαμήνου περιλαμβάνουν την αξιολόγηση των φοιτητών και των φοιτητριών σε τέσσερα μέρη: α) Εκτέλεση ασκήσεων, β) Διδακτική ασκήσεων, γ) Θεωρία, και δ) Εργασία. Κάθε φοιτητής/τρια αξιολογείται με άριστα το 10, ενώ ο τελικός βαθμός που προέρχεται από τα τέσσερα μέρη είναι ενιαίος. Αναλυτικά: α) Το πρακτικό μέρος της εξέτασης πραγματοποιείται με την εκτέλεση ασκήσεων ή προασκήσεων σε όλα τα όργανα, που διδάχθηκαν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. β) Επίσης, αξιολογείται η ικανότητά των φοιτητών/-τριών στη διδακτική των ασκήσεων και συνεκτιμώνται οι τρόποι βοήθειας και ασφάλειας που εφαρμόζουν. γ) Η αξιολόγηση του επιπέδου των θεωρητικών γνώσεων πραγματοποιείται γραπτώς ή προφορικώς, με ερωτήσεις που περιλαμβάνονται στην ύλη του εξαμήνου. δ) Τέλος, αξιολογούνται γραπτές εργασίες σε διάφορα επιστημονικά θέματα με αντικείμενο από την ενόργανη γυμναστική, που εκπονούνται σε συνεργασία με διδάσκοντες του Τμήματος.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1) Θεοφάνης Σιάτρας (2016). Ενόργανη γυμναστική (Μηχανική, Τεχνική, Προασκήσεις, Βοήθεια, Λάθη, Επιστημονικές έρευνες στην ενόργανη γυμναστική). (Κωδικός στο σύστημα ΕΥΔΟΞΟΣ: 59364502). Εκδόσεις University Studio Press (Αναθεωρημένη έκδοση), Θεσσαλονίκη. 2) Μιλτιάδης Πρώιος (2011). Διδακτική της Ενόργανης Γυμναστικής (Κωδικός στο σύστημα ΕΥΔΟΞΟΣ: 12867613) ΤΣΙΑΡΤΣΙΑΝΗΣ ΑΘ. & ΣΙΑ Ο.Ε., Θεσσαλονίκη. 3) Βασίλειος Καϊμακάμης (2003). Ενόργανη γυμναστική Η΄ (Κωδικός στο σύστημα ΕΥΔΟΞΟΣ: 89399). Βασίλειος Καϊμακάμης, Θεσσαλονίκη. 4) Πασχάλης Κυριαλάνης, Ιωάννης Σατρατζέμης (2010). Ενόργανη γυμναστική (Κωδικός στο σύστημα ΕΥΔΟΞΟΣ: 12846166) Εκδότης: Ιωάννης Σατρατζέμης, Αθήνα.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1) Caine D.J., Russell K., Lim L. (2013). Handbook of sports medicine and science Gymnastics. Wiley-Blackwell. Oxford. 2) Jemni M. (2011). The science of gymnastics. Routledge, New York. 3)Prassas S.G. Kwon Y.-H., Sands W.A. (2006). Biomechanical Research in Artistic Gymnastics: A Review. Sports Biomechanics, 5(2): 261-291. 4) Sands B. (2011). Biomechanics for gymnastics. In: M. Jemni (Ed.), The science of gymnastics. Routledge, New York. p. 55. 5) Siatras Th. (2011). Computer-assisted image analysis for measuring body segmental angles during a static strength element on parallel bars: validity and reliability. Sports Biomechanics, 10(2): 135-145. 6) Webb B., Rettig L. (2008). Gymnastic wrist injuries. Current Sports Medicine Reports, 7: 289-295. 7) Siatras Th., Papadopoulos G., Mameletzi D., Gerodimos V., Kellis S. (2003). Static and dynamic acute stretching effect on gymnasts’ speed in vaulting. Pediatric Exercise Science, 15(4): 383-391. 8) Σιάτρας Θ. (2009). Κακώσεις στις επιφύσεις των οστών των αθλητών και αθλητριών της ενόργανης γυμναστικής και επιπτώσεις στην ανάπτυξή τους. Ελληνική Ιατρική, 75(3): 204-214. 9) Σιάτρας Θ. (2010). Επίδραση της ενόργανης γυμναστικής στην οστική πυκνότητα των νεαρών αθλητών. Ελληνική Ιατρική, 76(1): 19-27. 10) Siatras Th. (2011). Computer-assisted image analysis for measuring body segmental angles during a static strength element on parallel bars: validity and reliability. Sports Biomechanics, 10(2): 135-145. 11) Siatras Th., Mameletzi D. (2014). The female athlete triad in gymnastics. Science of Gymnastics Journal, 6(1): 5-22. 12) Siatras Th. (2014). Synergist and antagonist muscles static stretching acute effect during a V-sit position on parallel bars. Science of Gymnastics Journal, 6(3): 49-59.
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-03-2021