Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Θεωρία
1. Προσέγγιση και αδρή ανάλυση των διαφορετικών μορφών άσκησης μέσα από τη Ρυθμική Γυμναστική
2. Η ανάπτυξη ενός προγράμματος άσκησης Ρυθμικής Γυμναστικής μέσα από 6 εκπαιδευτικά στάδια
3. Η οργάνωση ενός μαθήματος με αντικείμενο τη ρυθμική γυμναστική (προγραμματισμός ενότητας, αξιολόγηση, οργάνωση)
4. Αντίληψη του χώρου.
5. Ρυθμός & κίνηση: Ο ρόλος και η επίδραση του ρυθμού στη διδακτική της ρυθμικής γυμναστικής. Στοιχεία κλασσικού χορού με ευρεία εφαρμογή στο χώρο του αθλητισμού.
6. Μεθοδική της διδασκαλίας των δεξιοτήτων μετακίνησης και αλμάτων
7. Μεθοδική της διδασκαλίας των δεξιοτήτων ισορροπίας
8. Μεθοδική της διδασκαλίας των δεξιοτήτων στροφών και γυρισμάτων
9. Μεθοδική της διδασκαλίας των δεξιοτήτων χειρισμού με την μπάλα
10. Μεθοδική της διδασκαλίας των δεξιοτήτων χειρισμού με το σχοινάκι
11. Μεθοδική της διδασκαλίας των δεξιοτήτων χειρισμού εναλλακτικών φορητών οργάνων (σημαίες, μαντήλια)
12. Αρχιτεκτονική της σύνθεσης ενός προγράμματος-χορογραφία με ή και χωρίς μουσική που να περιλαμβάνει στοιχεία ρυθμικής γυμναστικής με στόχο το χώρο και το χρόνο.
13. Ιστορικά στοιχεία και στοιχεία κανονισμών το αθλήματος ρυθμικής γυμναστικής. Βασικά στοιχεία της λειτουργίας του αθλήματος κατά την διάρκεια των αγώνων με βάση τον Διεθνή Κώδικα Βαθμολογίας και την οργάνωση του αθλήματος από την Ελληνική Γυμναστική Ομοσπονδία.
Πράξη
1η εβδομάδα. Εισαγωγή στο μάθημα της Διδακτικής της Ρυθμικής γυμναστικής. Δραστηριότητες γνωριμίας με τα φορητά όργανα με και χωρίς μουσική συνοδεία. Διδασκαλία ασκήσεων προθέρμανσης. Ανάπτυξη του τρόπου διδασκαλίας των δεξιοτήτων: από το «εγώ» στο «εμείς» και από το «μόνος» στο «μαζί». Ανάπτυξη της διδακτικής αλληλουχίας.
2η εβδομάδα. Διδασκαλία με αναπτυξιακή αλληλουχία μέσα από το παιχνίδι των δεξιοτήτων χειρισμού με εναλλακτικά φορητά όργανα (σημαίες και μαντήλια). Ανάπτυξη της φαντασίας, της ομαδικότητας και της συνεργασίας, σε ατομικό επίπεδο και σε μικρές και μεγάλες ομάδες. Διαφορετικοί τρόποι εκτέλεσης των δεξιοτήτων και αντίληψη χώρου με ή χωρίς όργανα, με μουσική συνοδεία. Διδασκαλία, ανάλυση και εφαρμογή των στοιχείων κλασσικού χορού στη διδακτική της ρυθμικής γυμναστικής.
3η εβδομάδα. Κινητική και ρυθμική αγωγή, χρησιμοποιώντας δεξιότητες ρυθμικής γυμναστική με ή χωρίς φορητά όργανα, τυπικά ή εναλλακτικά. Τρόποι σύνθετης ανάπτυξης της ικανότητας του προσανατολισμού στο χώρο με τα τυπικά και εναλλακτικά φορητά όργανα.
4η εβδομάδα. Διαχωρισμός και διδακτική μεθοδολογία απλών δεξιοτήτων μετακίνησης και απλών αλμάτων (πχ, απλοί βηματισμοί, προπαρασκευαστικά βήματα αλμάτων, απλά άλματα με διαφορετικούς τρόπους ώθησης και προσγείωσης). Προσέγγιση της διδασκαλίας ατομικά, σε ζευγάρια, σε ομάδες. Συνδυασμοί απλών αλμάτων με διαφορετικούς τρόπους ώθησης και προσγείωσης, σε σειρές. Διδασκαλία σύνθετων ασκήσεων προθέρμανσης και ανάπτυξης ευλυγισίας για συγκεκριμένες αρθρώσεις και μυϊκές ομάδες.
5η εβδομάδα. Διδασκαλία ασκήσεων ανάπτυξης ευλυγισίας για συγκεκριμένες αρθρώσεις (ωμική ζώνη, άρθρωση ισχίων, ποδοκνημική άρθρωση) και μυϊκές ομάδες. Παιχνίδια με σχοινάκι και μπάλα για ανάπτυξη της ικανότητας της ισορροπίας. Διδασκαλία της διδακτικής αλληλουχίας δεξιοτήτων ισορροπιών σε διαφορετικές επιφάνειες και επίπεδα. Συνδυασμός δεξιοτήτων ισορροπίας. Συνδυασμοί δεξιοτήτων άλματος και ισορροπιών. Εκμάθηση δεξιοτήτων χειρισμού με μπάλα (λαβές, μεταβιβάσεις, αιωρήσεις, ταλαντώσεις, κύκλοι, συνδυασμοί αυτών), στατικά και με μετακίνηση στο χώρο. Δεξιότητες σώματος και δεξιότητες χειρισμών σε απλές συνδέσεις.
6η εβδομάδα. Διδασκαλία της διδακτικής αλληλουχίας απλών περιστροφικών κινήσεων του σώματος στα δύο πόδια, δεξιοτήτων απλών γυρισμάτων. Μπάλα: οχτάρια, απλά κυλίσματα στο έδαφος και στο σώμα, χτυπήματα απλά-ρυθμικά). Συνδυασμός δεξιοτήτων σώματος (άλματα- ισορροπίες-στροφές-γυρίσματα, συνδετικά στοιχεία) με δεξιότητες χειρισμών.
7η εβδομάδα. Διδασκαλία της διδακτικής αλληλουχίας δεξιοτήτων στροφών (μετωπιαίων και ραχιαίων). Μπάλα: απλού τύπου πετάγματα και επαναφορές, συνδυασμός δεξιοτήτων χειρισμού με μπάλα με δεξιότητες σώματος. Διδακτική μεθοδολογία απλών δεξιοτήτων του οργάνου με προ-ακροβατικά.
8η εβδομάδα. Συνδυασμοί των ασκήσεων του σώματος με το όργανο, πετάγματα της μπάλας πάνω σε άλματα. Διδακτική μεθοδολογία κυλισμάτων του οργάνου σε μεγάλες επιφάνειες του σώματος σε διάφορα επίπεδα χώρου (χαμηλό- μεσαίο) στατικά και με μετακινήσεις. Υποδοχές σε διαφορετικά σημεία του σώματος.
9η εβδομάδα. Ενημέρωση για τα σημαντικά σημεία προσοχής σε μια ομαδική ή ατομική σύνθεση με μουσική. Μικρές συνδέσεις-συνθέσεις με μουσική συνοδεία. Συνεργασίες και παιγνίδια με την μπάλα. Αυτοσχεδιασμοί. Χρήση δεξιοτήτων χειρισμού με την μπάλα για ανάπτυξη φυσικών ικανοτήτων (ατομικά, σε ζευγάρια, σε ομάδες).
10η εβδομάδα. Παιχνίδια γνωριμίας με τις δεξιότητες του σχοινιού με παραγωγικές μεθόδους διδασκαλίας. Διδακτική αλληλουχία χειρισμών με το σχοινάκι: λαβές, αιωρήσεις, μεταβιβάσεις, ταλαντώσεις, τυλίγματα σε διαφορετικά μέρη του σώματος και με διαφορετική φορά, στατικά και με μετακινήσεις στο χώρο, με δεξιότητες σώματος. Περιστροφές του σχοινιού σε διαφορετικά επίπεδα. Συνδυασμός των δεξιοτήτων σε σύνδεση με μουσική συνοδεία.
11η εβδομάδα. Εκμάθηση ασκήσεων σε χαμηλό επίπεδο, συνδυασμοί απλών προ-ακροβατικών στοιχείων και ασκήσεων στο πάτωμα. Διδακτική μεθοδολογία των αναπηδήσεων μέσα από το σχοινάκι με διαφορετικό ρυθμό ή/και διαφορετική φορά. Περάσματα με απλές ασκήσεις σώματος.
12η εβδομάδα. Διδασκαλία διαφορετικών (σύνθετων) αναπηδήσεων μέσα από το σχοινάκι (ατομικά και ομαδικά). Διδακτική μεθοδολογία εκτινάξεων, σπιράλ, μικρών πεταγμάτων του σχοινιού με ή/και χωρίς δεξιότητες σώματος μικρά πετάγματα του οργάνου και ποικιλία τρόπων υποδοχής. Τρόποι ανάπτυξης της αμφιδεξιότητας με ταυτόχρονο χειρισμό διαφορετικών φορητών οργάνων (πχ. μπάλα+σχοινάκι, μπάλα+μαντήλι).
13η εβδομάδα. Συνθέσεις με μουσική συνοδεία χωρίς όργανα προσαρμοσμένες στις αναπτυξιακές ηλικίες. Επανάληψη των δεξιοτήτων με την μπάλα και το σχοινάκι. Συνεργασίες χρησιμοποιώντας και τα δύο όργανα. Πρακτική διδασκαλία των φοιτητριών και των φοιτητών σε μικρο-ομάδες, σε θέμα ελεύθερης επιλογής τους.