ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΙΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΙΙ / MORPHOLOGY II
Τίτλος στα ΙταλικάMORFOLOGIA II
Κωδικός11323
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600000748

Πρόγραμμα Σπουδών: Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 3
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Ιταλική Γλώσσα και ΦιλολογίαΚατ' Επιλογήν Υποχρεωτικά216

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΙΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Class ID
600170148
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. ΜΕΛΙΣΣΑΡΟΠΟΥΛΟΥ Α-ΜΔήμητρα Μελισσαροπούλου
2. ΛΕΟΝΤΑΡΙΔΗ Ν-ΩΕλένη Λεονταρίδη
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Οι φοιτητές που θα επιλέξουν το μάθημα Μορφολογία ΙΙ κρίνεται σημαντικό να έχουν παρακολουθήσει το μάθημα Μορφολογία Ι.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα: • κατανοούν σε βάθος βασικές έννοιες και εργαλεία μορφολογικής ανάλυσης • κατανοούν και αναγνωρίζουν τις βασικές μορφολογικές διαδικασίες, όπως είναι: η κλίση, η παραγωγή και η σύνθεση των λέξεων • συνειδητοποιήσουν τη μεταξύ τους αλληλεπίδραση • συνειδητοποιήσουν τον ρόλο των βασικών μορφολογικών διαδικασιών στη διαδικασία σχηματισμού λέξεων (word formation) • μπορούν να αξιοποιήσουν τη μορφολογική ανάλυση των λέξεων για τη τη δημιουργία ειδικών ασκήσεων ή δραστηριοτήτων για τη διδασκαλία της μορφολογίας της Ιταλικής και της Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν αρχικά οι φοιτητές με βασικές έννοιες και εργαλεία μορφολογικής ανάλυσης που υιοθετούνται στο επιστημονικό πεδίο της μορφολογίας, εμπεδώνοντας και επεκτείνοντας τις γνώσεις που θα έχουν κατακτήσει μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος Μορφολογία Ι. Στη συνέχεια, μετά από διεξοδική ανάλυση των μορφολογικών διαδικασιών που συμβάλλουν στον σχηματισμό των λέξεων, της κλίσης, δηλαδή, της παραγωγής και της σύνθεσης των λέξεων στην Ιταλική και στην Ελληνική γλώσσα, οι φοιτητές θα εμβαθύνουν μέσω ασκήσεων στις προαναφερθείσες μορφολογικές διαδικασίες. Mε την ολοκλήρωση του μαθήματος και μετά από τη στοχευμένη παρουσίαση από τη διδάσκουσα ασκήσεων και δραστηριοτήτων σχετικά με τη διδασκαλία της κλίσης, της παραγωγής και της σύνθεσης των λέξεων στα Ιταλικά και στα Ελληνικά, οι φοιτητές θα επιχειρήσουν και τελικά θα είναι σε θέση να σχεδιάσουν το δικό τους υλικό για τη διδασκαλία των βασικών μορφολογικών διαδικασιών που αφορούν τον σχηματισμό των λέξεων (word formation).
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
-Παρουσίαση διαλέξεων με χρήση αρχείων powerpoint, βίντεο και διαδικτυακών πηγών/ προγραμμάτων. -Ανάρτηση διδακτικού υλικού στο e-learning. -Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και e-learning.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις602,4
Εργαστηριακή Άσκηση301,2
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,2
Εξετάσεις301,2
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η παρουσία στο μάθημα και η συμμετοχή στις συζητήσεις, και την επίλυση ασκήσεων στην τάξη πριμοδοτείται με το 20% του τελικού βαθμού. Σε περίπτωση αδυναμίας φυσικής παρακολούθησης, προτείνεται η επίλυση ασκήσεων από τους φοιτητές και η αποστολή τους στη διδάσκουσα για την σταδιακή εμπλοκή και εμπέδωση της ύλης του μαθήματος. ΓΡΑΠΤΕΣ ΤΕΛΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ (η εξέταση καλύπτει όλη τη θεματολογία του μαθήματος). Οι φοιτητές πρέπει να απαντήσουν σε ασκήσεις (περί γλωσσολογικής θεωρίας αλλά και εφαρμογής γλωσσολογικής ανάλυσης) και ερωτήσεις ανάπτυξης θεωρίας. Για τις ασκήσεις τα κριτήρια αξιολόγησης είναι: 1. Ακρίβεια. 2. Ορθότητα. Για τις θεωρητικές ερωτήσεις τα κριτήρια αξιολόγησης είναι τα ακόλουθα: 1. Η ακρίβεια και η σαφήνεια. 2. Η αποφυγή πλεοναστικών πληροφοριών.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Εγχειρίδια μαθήματος: Thornton, Anna Maria. 2005. Morfologia. Carocci
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Crocco Galèas, G. 2007. Lezioni di morfologia I. Definizione ambiti e scopi, Salonicco: University Studio Press. Ράλλη, Α. 2012. Μορφολογία. Αθήνα: Πατάκης. Scalise, S, & Bisetto, A. 2008. La struttura delle parole. Bologna: Il Mulino. Ξυδόπουλος, Γ. 2008. Λεξικολογία, Αθήνα: Πατάκης. Aronoff, M. 1976. Word Formation in Generative Grammar. Cambridge, Mass: MIT Press. Aronoff, M. 1994. Morphology by Itself. Cambridge, Mass: MIT Press. Aronoff, M. & Fudem, K. 2010. What is Morphology?Second edition.Wiley-Blackwell. Bauer, L. 2003. Introducing Linguistic Morphology. Second edition. Edinburgh: Edinburgh University Press. Bauer, L. 2004. A Glossary of Morphology. Edinburgh: Edinburgh University Press. Booij, G. 2005. The Grammar of Words. Oxford: Oxford University Press. Bybee, J. 1985. Morphology. A Study of the Relation between Meaning and Form. Amsterdam: John Benjamins. Carstairs-McCarthy, A. 1992. Current Morphology. London: Routledge. Di Sciullo, A. M. & Williams, E. 1987. On the Definition of the Word. Cambridge, Mass: MIT Press. Grossmann, M. & Rainer, F. (ed.) 2004. La formazione delle parole in italiano. Berlin, Boston: Max Niemeyer Verlag. Haspelmath, M. & Sims, A. D. 2010. Understanding Morphology. Second edition. London: Hodder. Kiparsky, P. 1982. Lexical Phonology and Morphology. Seoul: Linguistics in the Morning Calm, Hanshin. Κρύσταλ, Ντ. 2003. Λεξικό γλωσσολογίας και φωνητικής. (Μτφρ. Γ. Ι. Ξυδόπουλος). Αθήνα: Πατάκης. Libben G., Gibson, Μ., Yoon,Υ. Β. & Sandra, D. 2003. Compound fracture: The role of semantic transparency and morphological headedness. Brain and language, vol 84 (1): 50-64. Lieber, R. 1980. On the Organization of the Lexicon. Ph.D. Diss., MIT. Lieber, R. 2010. Introducing Morphology. Cambridge: Cambridge University Press. Mohanan, K. P. 1986 . The Theory of Lexical Phonology. Studies in Natural Language and Linguistic Theory. Dordrecht: D. Reidel. Olsen, S. 2000. Composition. In G. Booij, C. Lehmann, J. Mugdan, W. Kesselheim and S. Skopeteas (eds.) Morphologie, vol 1: 897. Berlin: Walter de Gruyter. Πετρούνιας, Β. Ευ. 1993. Aρχές μορφολογικής ανάλυσης για λεξικογραφικούς σκοπούς. Αντί χγφ. Θεσσαλονίκη. Ralli, Α. 1988. Eléments de la Morphologie du Grec Moderne: La Structure du Verbe. Ph.D. Diss., University of Montreal. Ράλλη, Α. 2007. Η Σύνθεση Λέξεων. Διαγλωσσική Μορφολογική Προσέγγιση. Αθήνα : Eκδόσεις Πατάκη. Scalise, S. 1990. Morfologia e lessico: una prospecttiva generativista. Bologna: il Mulino. Scalise, S. 1992.Compounding in Italian. In Rivista di Linguistica 4/1: 175-200. Scalise, S. 1994. Μorfologia. Bologna: Il Mulino. Spencer, A. 1991. Morphological Theory. Oxford: Blackwell. Spencer, A. & Zwicky, M. A. (eds). 1998. The handbook of morphology. Oxford: Blackwell Publishers Ltd. Zwicky, A. 1990. Syntactic words and morphological words, simple and composite. In G. Booij & J. van Marle (eds.), Yearbook of Morphology, 3, 201-216. Dordrecht: Foris.
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-10-2020