ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΗ ΚΑΙ ΣΕΝΑΡΙΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΗ ΚΑΙ ΣΕΝΑΡΙΟ / FILM GENRES AND THE SCREENWRITER
Κωδικός5ΣΕ2
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΚινηματογράφου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΙωάννης Μαρούδας
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019754

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Κινηματογράφου (2009-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 82
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογής Υποχρεωτικό535

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΗ ΚΑΙ ΣΕΝΑΡΙΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600170177
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Βασικές γνώσεις σεναριακής γραφής και κινηματογραφικής ανάλυσης.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση: α) να αντιληφθούν τη μορφή συγκεκριμένων κινηματογραφικών ειδών και να αναγνωρίσουν αντίστοιχες ταινίες και μοτίβα, αλλά και να δουν διαφορετικές στάσεις των δημιουργών απέναντί τους β) να αναλύσουν σενάρια ταινιών μέσα στο πλαίσιο των ειδών (συγκλίσεις, αποκλίσεις, διασταυρώσεις κ.ο.κ.) γ) να μπορούν να αξιοποιήσουν τους κανόνες και τα χαρακτηριστικά επιμέρους ειδών στη σεναριακή τους γραφή είτε σε αμιγώς καλλιτεχνικό είτε σε επαγγελματικό εμπορικό επίπεδο δ) να εντάξουν το καλλιτεχνικό τους έργο σε ευρύτερες οικογένειες ταινιών και παραδόσεων, καλλιεργώντας έτσι τον διακειμενικό διάλογο αλλά και αξιοποιώντας συνειδητά ό,τι χρήσιμο προσφέρουν συγκεκριμένοι ειδολογικοί τρόποι και κώδικες.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα είναι σεναριακό και έχει θεωρητικό και πρακτικό χαρακτήρα. Στόχος του είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές με τα κινηματογραφικά είδη (film genres) ως σχηματισμούς δυναμικούς και πολύπλευρους και , ταυτόχρονα, να αναζητήσει δρόμους για τη δημιουργική – καλλιτεχνική τους αξιοποίηση. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται συγκεκριμένα είδη (ή υπο-είδη) και αντιπροσωπευτικές ταινίες / σενάρια ως case studies καθώς και ιδιαίτερες προσεγγίσεις δημιουργών. Οι φοιτητές καλούνται να αναλύσουν, κατανοήσουν αλλά και να ασκηθούν δημιουργικά γράφοντας μέσα στο δοσμένο κάθε φορά ειδολογικό πλαίσιο, δοκιμάζοντας τα όρια αλλά και τις δυνατότητές του. Μεταξύ των ειδών που εξετάζονται, ενδεικτικά, είναι το film noir, το οικογενειακό δράμα, το road movie, το θρίλερ, οι περιπέτειες αναζήτησης, η ιστορική ταινία – πορτρέτο (biopic), ταινίες ωρίμανσης/ενηλικίωσης (coming-of-age) κ.ά.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • κινηματογραφικές ταινίες - αποσπάσματα
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις301
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,7
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο250,8
Συγγραφή εργασίας / εργασιών752,5
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται βάσει της ενεργού συμμετοχής τους έτσι όπως προκύπτει μέσα από εργασίες και ασκήσεις ανάλυσης και σεναριακής γραφής με σημείο εκκίνησης τα είδη. Η τελική εξέταση έχει τη μορφή εργασίας στο παραπάνω πλαίσιο (π.χ. ανάλυση ταινίας / είδους, αξιοποίηση του είδους για τη δημιουργία μιας ιστορίας κι ενός κόσμου, κ.ο.κ.). Αναλυτικότερα, η τελική αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με τους παρακάτω παράγοντες : 1. Συστηματική παρακολούθηση και ενεργή συμμετοχή στα μαθήματα: 20% 2. Ανταπόκριση στις ασκήσεις σεναριακής γραφής και ανάλυσης κατά τη διάρκεια του εξαμήνου: 40%, 3. Η εργασία εξαμήνου: 40%
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
α) Schatz, G. Thomas, "Τα είδη ταινιών του Χόλιγουντ". University Studio Press, 2013. β) Σκοπετέας, Ιωάννης, "Η δημιουργία της μυθοπλαστικής αφήγησης και τα είδη των κινηματογραφικών ταινιών". Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα - Αποθετήριο "Κάλλιπος". γ) Κακλαμανίδου, Δέσποινα, "Εισαγωγή στη χολιγουντιανή ρομαντική κομεντί". Αιγόκερως - Βενιανάκη, Θ., 2007. δ) Πατσαλίδης Σ., Νικολοπούλου Α., "Μελόδραμα". University Studio Press, 2001.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Bordwell, D. & K. Thompson, "Eισαγωγή στην τέχνη του Κινηματογράφου". ΜΙΕΤ, 2006 (σ.76-88). Dancyger, K. & J. Rush, "Alternative Scriptwriting; beyond the Hollywood formula". Focal Press, 2013 (5th ed.) p.91-214. Friedman, L., Desser, D., Kozloff S., Nochimson, M. & S. Prince, "An Introduction to Film Genres". Norton, 2014. Kolker, R., "Film, Form & Culture". Routledge, 2016 (4th ed.) p.213-291. Monaco, J., "Πώς διαβάζουμε μια ταινία". Gutenberg, 2019 (4η εκδ.) σ.340-350. Selbo, J., "Film Genre for the Screenwriter". Routledge, 2015. Stam, R., "Εισαγωγή στη θεωρία του Κινηματογράφου". Πατάκης 2006 (2000), σ.164-172. Thanouli, E., "History and Film; a tale of two disciplines". Bloomsbury 2019. Voytilla, S., "Myth and the Movies". Michael Wiese Productions, 1999.
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-10-2020