Θέματα μεθοδολογίας και επιστημονικής θεωρίας στη Θρησκειολογία.

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘέματα μεθοδολογίας και επιστημονικής θεωρίας στη Θρησκειολογία. / Methodological and theoretical issues in Religious Studies.
ΚωδικόςΘΡ12
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΑπόστολος Κραλίδης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015707

Πρόγραμμα Σπουδών: Ορθόδοξη Θεολογία και Χριστιανικός Πολιτισμός

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 5
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Βιβλικών, Πατερικών, Αγιολογικών και Θρησκειολογικών ΣπουδώνΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης1110
Ιστορίας, Δόγματος, Φιλοσοφίας και ΑρχαιολογίαςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν1110
Εφαρμοσμένης ΘεολογίαςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν1110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘέματα μεθοδολογίας και επιστημονικής θεωρίας στη Θρησκειολογία.
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600170194
Τύπος Προσφοράς
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα • κατανοήσουν τους θεωρητικούς άξονες της Θρησκειολογίας ως επιστήμης και τις ιδιαιτερότητες προσέγγισής της. • συνδέσουν θεωρία με πράξη για την ερμηνεία της θρησκείας ως πολιτιστικού φαινομένου. • εξοικειωθούν με την οργάνωση και παρουσίαση των μεθόδων κατάταξης και διάκρισης των θρησκειών. • μάθουν διάφορους τρόπους συλλογής δεδομένων για την κατανόηση του θρησκευτικού φαινομένου στις τοπικές κοινωνίες. • εξασκηθούν στην ανάλυση και ερμηνεία ποιοτικών δεδομένων για τις θρησκείες.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα περιλαμβάνει α) διεξοδική παρουσίαση όλων των μεθοδολογικών ζητημάτων που αφορούν στην επιστήμη της Θρησκειολογίας β)τις επιμέρους ενότητες της επιστημονικής θεωρίας της θρησκείας γ) πρακτική εφαρμογή και άσκηση από την πλευρά των φοιτητών. 1. Εισαγωγή. Η Θρησκειολογία ως επιστήμη. Σύγχρονες τάσεις και πρακτικές. 2. Ι. Θέματα Μεθοδολογίας. α. Η επιστημονική μελέτη της θρησκείας. Βασικές αρχές και κανόνες. 3. Ι. Θέματα Μεθοδολογίας. β. Η επιστημονική/ερευνητική προσέγγιση της κάθε θρησκευτικής παράδοσης. Συγκέντρωση και αξιολόγηση των πρώτων στοιχείων. 4. Ι. Θέματα Μεθοδολογίας. γ. Τεχνικές οδηγίες προσέγγισης των πηγών και της βιβλιογραφίας. Εξοικείωση με τις Βιβλιοθήκες και τις Ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων σε ΑΕΙ και Ινστιτούτα του εσωτερικού και εξωτερικού. 5. Ι. Θέματα Μεθοδολογίας. δ. Τεχνικές οδηγίες για την διαχείρηση, κατάταξη και επεξεργασία του πρωτογενούς/πρωτότυπου υλικού. Άσκηση. 6. Ι. Θέματα Μεθοδολογίας. ε. Τεχνική κατάρτιση με υποδείγματα. Σύνταξη μικρών δοκιμίων. Προφορική παρουσίαση. Σχολιασμός και παρατηρήσεις. 7. ΙΙ. Θέματα Επιστημονικής θεωρίας. α. Οι απαρχές της θρησκείας. Γενικές παρατηρήσεις και σχόλια. Ανάθεση εργασιών προόδου. 8. ΙΙ. Θέματα Επιστημονικής θεωρίας. β. Η επιστημονική μελέτη της θρησκείας και οι γνωσιακές επιστήμες. Νεότερες εκτιμήσεις. Σχόλια και υποδείξεις στις εργασίες προόδου. 9. ΙΙ. Θέματα Επιστημονικής θεωρίας. γ. Η χρήση των προτύπων και οι θρησκευτικές έννοιες. Ιστορική προσέγγιση. Ανάθεση κύριας φροντιστηριακής εργασίας. 10. ΙΙ. Θέματα Επιστημονικής θεωρίας. ε. Θρησκεία και ηθική, θρησκεία και δόγμα, θρησκεία και πίστη στις κοινωνίες του χθές και του σήμερα (κοινωνική/ταξική διαστρωμάτωση, νομοθεσία, ήθη, έθιμα, παραδόσεις). Διευκρινήσεις σε θέματα που αφορούν τις εργασίες των μεταπτ. φοιτητών. 11. ΙΙ. Θέματα Επιστημονικής θεωρίας. στ. Θρησκεία και θάνατος, θρησκεία και θεολογία, θρησκεία και εσχατολογία. Διευκρινήσεις σε θέματα που αφορούν τις εργασίες των μεταπτ. φοιτητών. 12. ΙΙ. Θέματα Επιστημονικής θεωρίας. ζ. Θρησκεία και τελετουργία. Σύνοψη. Συζήτηση. Προφορική παρουσίαση εργασιών. Σχόλια, απορίες, διευκρινήσεις. 13. Προφορική παρουσίαση εργασιών. Σχόλια, απορίες, διευκρινήσεις. Γενικές παρατηρήσεις.
Λέξεις Κλειδιά
Θρησκειολογία, μελέτη της θρησκείας, κλάδοι της Θρησκειολογίας, Ιστορία θρησκειών, Συγκριτική Θρησκειολογία, Φαινομενολογία της θρησκείας, ορισμός της θρησκείας, ταξινόμιση-τύποι θρησκειών, θάνατος, πίστη, ηθική, τελετουργία, ιερό.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Η χρήση των ΤΠΕ γίνονται στο αμφιθέατρο κατά την ώρα της διδασκαλίας με χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή (προβολή κειμένου, ήχου, κινούμενης εικόνας) σε περιβάλλον PowerPoint και με παράλληλη χρήση πολυμέσων μέσω συνδέσμων (links) από το Διαδύκτιο. Παρέχεται όλη η απαιτούμενη υποδομή από το Πανεπιστήμιο και υπάρχουν τα σχετικά πολυμέσα στις αίθουσες διδασκαλίας. Ακόμη υπάρχει η δυνατότητα για πρόσβαση σε βάσεις δεδομένων και τράπεζες πληροφοριών μέσω της ψηφιακής Βιβλιοθήκης και των ενεργών ψηφιακών συνδρομών του ΑΠΘ. Τέλος, οι φοιτητές μπορούν να επικοινωνούν, να ζητούν πληροφορίες και να παραδίδουν εργασίες μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (e-mail).
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις110
Σεμινάρια25
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων30
Εκπόνηση μελέτης (project)50
Συγγραφή εργασίας / εργασιών30
Σύνολο245
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Εργασίες εξαμήνου (70%). Προφορική εξέταση στην εργασία (30%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Braun W., McCutcheon R., Εγχειρίδιο Θρησκειολογίας, Εκδόσεις Βάνια, Θεσσαλονίκη 2003. Καρυώτογλου Α., Σπουδή στη Θρησκειολογία, Εκδόσεις Γρηγόρης, Αθήνα 2006. Sharpe, E.J., Συγκρητική Θρησκειολογία: Ιστορική Εισαγωγή, Εκδόσεις Άρτος Ζωής, Αθήνα 2008.Antes, P.- Geertz, A. W.- Warne, R. R. (eds.), New Approaches to the Study of Religion, vols I-II, Berlin-New york:Walter de Gruyter, 2004 Caillois, R., Man and the Sacred. Glencoe IL: Free Press, 1959. Campbell, J., The Power Of Myth. New York: Doubleday, 1988. Capps, W. H., Ways of Understanding Religion. New York: Macmillan, . 1972. De Vries, J., The Study of Religion: A Historical Approach. New York: Harcourt, 1967. Devine, G., ed., New Dimensions in Religious Experience. Staten Island: Alba, 1971. Dubuisson, D., The Western Construction of Religion: Myths, Knowledge and Ideology. Baltimore and London: Johns Hopkins, 2003. Ellwood, R. S., Introducing Religion: From Inside and Outside. Englewood Cliffs NJ: Prentice-Hall, 1978. Fitzgerald, T., The Ideology of Religious Studies. New York and Oxford: Oxford University Press, 2000. Hayes, V. C., (ed.), Religious Experience in World Religions. Bedford Park SA: AASR, 1980. Hinnells, J. R. (ed.), The Routledge Companion to the Study of Religion, London-New York:Routledge, 2005. Masuzawa, T., The Invention of World Religions, or How European Universalism was Preserved in the Language of Pluralism. Chicago and London: University of Chicago Press, 2005. Monk, R. C. et al., Exploring Religious Meaning. Englewood Cliffs NJ: Prentice-Hall, 1974. Noss, J. B., Man's Religion. London: Collier Macmillan, 1974. Preus, J. S., Explaining Religion: Criticism and Theory from Bodin to Freud. Atlanta: Scholars Press, 1996. Smart, N., The Phenomenon of Religion. London: Macmillan (Seabury), 1973. Smart, N., The Religious Experience of Mankind. London: Collins, 1971. Smart, N., The Science of Religion and the Sociology of Knowledge. Princeton NJ: Princeton Univ. Press, 1974. Smith, J. Z., Realting Religion. Essays in the Study of Religion, Chicago-London: The University of Chicago Press, 2004. Streng, F. J., and et al., Ways of Being Religious. Englewood Cliffs NJ: Prentice-Hall, 1973. Taylor, M. C., (ed.), Critical Terms for Religious Studies, Chicago-London:The University of Chicago Press, 1998. Van der Leeuw, G., Religion in Essence and Manifestation: A Study in Phenomenology. 2 Vols. Torchbooks. New York: Harper & Row, 1963. Waardenburg, J., Classical Approaches to the Study of Religion. 2 vols. The Hague: Mouton, 1973. Wach, J., Types of Religious Experience: Christian and Non-Christian. Chicago: Univ. of Chicago Press, 1972. Zaehner, R. C., Sacred and Profane Mysticism. London: OUP, 1961.
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-12-2023