ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΑ ΡΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΙΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΑ ΡΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΙΙ / DIRECTING TRENDS IN EUROPE II
ΚωδικόςΠΡ0302
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑναστασιος Αγγελοπουλος
Γνωστικό ΑντικείμενοΔΡΑΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ - ΠΑΡΑΣΤΑΣΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000493

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Δραματολογία-ΠαραστασιολογίαΕπιλογής Κατεύθυνσης845
ΥποκριτικήΕπιλογής Κατεύθυνσης845
Σκηνογραφία-ΕνδυματολογίαΕπιλογής Κατεύθυνσης845
ΣκηνοθεσίαΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης845

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΑ ΡΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΙΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600170203
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΠΡ0301 ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΑ ΡΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ Ι
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες: - θα έχουν γνωρίσει τα βασικότερα σκηνοθετικά ρεύματα και τους σημαντικότερους δημιουργούς από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο έως περίπου και την δεκαετία του ’80. - θα έχουν κατανοήσει την ιστορική ανάπτυξη της σκηνοθετικής τέχνης σε σχέση με τις ευρύτερες κοινωνικο-πολιτικές εξελίξεις, - θα είναι σε θέση να αναγνωρίσουν και καταδείξουν την επίδραση των μεγάλων δημιουργών στη σύγχρονη σκηνοθετική δημιουργία.
Γενικές Ικανότητες
  • Λήψη αποφάσεων
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Vsevolod Emilyevich Meyerhold (1874-1940): κονστρουκτιβισμός και βιομηχανική, 2. Yevgeny Vakhtangov (1883-1922), Nikolai Evreinov (1879-1953), Alexander Tairov (1885-1950): φανταστικός ρεαλισμός, commedia dell’ arte, στυλιζάρισμα, 3. Max Reinhardt (1873-1943): εκλεκτικισμός και πρωτοκαθεδρία του σκηνοθέτη, 4. Εξπρεσιονισμός και επικό θέατρο: Ich-Drama, Stationen-Drama, Erwin Piscator (1893-1966), 5. Jacques Copeau (1879-1949) και Καρτέλ: η πρωτοκαθεδρία του κειμένου και το πέρασμα στον ηθοποιό, 6. Φουτουρισμός. Σουρεαλισμός. Antonin Artaud (1896-1948): άλογο, μη πραγματικό θέατρο και θέατρο της σκληρότητας, 7. Giorgio Strehler (1921-1997): η commedia dell’ arte ως πολιτική παρέμβαση και η μαγεία επί σκηνής, 8. Jerzy Grotowski (1933-1999): το φτωχό θέατρο και ο άγιος ηθοποιός, 9. Peter Brook (1925-): η φαντασία του ηθοποιού, η σκηνοθεσία του Σαίξπηρ, 10. Eugenio Barba (1936-): ανθρωπολογία του θεάτρου και προ-εκφραστικότητα ηθοποιού, 11. Peter Stein (1937-): θέατρο της αστικής νοσταλγίας και καταστροφή ψευδαίσθησης επί σκηνής, 12. Tadeusz Kantor (1915-1990): τελετουργία και θέατρο του θανάτου, 13. Ariane Mnouchkine (1939-): συλλογική δημιουργία και ανθρωπιστική διάσταση της ιστορίας.
Λέξεις Κλειδιά
Σκηνοθεσία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Διαφάνειες
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων331,3
Εξετάσεις502
Σύνολο1224,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
1. ικανότητα εκφραστικού λόγου (10 %) 2. κατανόηση και διατύπωση εννοιών (40%) 3. κριτική ικανότητα (30%) 4. συνθετική ικανότητα (20%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Jomaron Jacqueline, Ιστορία σύγχρονης σκηνοθεσίας Αντονεν Αρτώ, Το θέατρο και το είδωλό του Eugenio Barba, ΘΕΑΤΡΟ, ΜΟΝΑΞΙΑ, ΔΕΞΙΟΤΕΧΝΙΑ, ΕΞΕΓΕΡΣΗ Brook Peter, Ο ΑΔΕΙΟΣ ΧΩΡΟΣ Brook Peter, Η ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΡΤΑ Brook Peter, ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΔΥΟ ΣΙΩΠΕΣ
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Artaud Antonin, Το θέατρο και το είδωλό του, μτφ. Παύλος Μάτεσις, Δωδώνη, Αθήνα-Γιάννινα 1992. A.S., “L illusion entre Corneille et Strehler”, Esprit, No. 99/3 (1985): 112-115. Bablet Denis (επιμ.), Les voies de la création théâtrale: Tadeusz Kantor, Vol. 11, CNRS, Paris 1999. Barba Eugenio, Θέατρο: Μοναξιά, δεξιοτεχνία, εξέγερση, μτφ. Κωνσταντίνος Αν. Θεμελής, Κοάν, Αθήνα 2001. Barba Eugenio, Η μυστική τέχνη του ηθοποιού. Αρχές θεατρικής ανθρωπολογίας, μτφ. Χατζηεμμανουήλ Μαρία, Κοάν, Αθήνα 2008. Barba Eugenio, Τα πλωτά νησιά. Κείμενα για το θέατρο Οντίν, μτφ. Κώστας Βάντζος, Ανδρομέδα, Αθήνα 1982. Barba Eugenio, “Theatre Laboratory 13 Rzedow”, Tulane Drama Review, Vol. 9/3 (1965): 153-165. Barba Eugenio & Ludwik Flaszen, “A Theatre of Magic and Sacrilege”, Tulane Drama Review, Vol. 9/3 (1965): 166-189. Betune Robert, “Le Théâtre du Soleil Les Atrides”, Asian Theatre Journal, Vol. 10/3 (1993): 179-190. Bentley Eric (επιμ.), The Theory of Modern Stage. An Introduction to Modern Theatre and Drama, Penguin, Harmondsworth 1968. Berghaus Günter, Theatre, Performance and the Historical Avant-Garde, Palgrave/Macmillan, NY 2005. Braun Edward, Meyerhold. A revolution in Theatre, Methuen, London 1988. Braun Edward, The Directors and the Stage. From Naturalism to Grotowski, Bloomsbury Methuen Drama, London 2007. Brook Peter, Ο άδειος χώρος, μτφ. Πασχαλίδου Μαρία, Κοάν, Αθήνα 2016. Brook Peter, Η ανοιχτή πόρτα. Σκέψεις πάνω στην τέχνη και την πρακτική του θεάτρου, μτφ. Μαρία Φραγκουλάκη, Κοάν, Αθήνα 1998. Brook Peter, Ένας άλλος κόσμος. Σαράντα χρόνια θεατρικής αναζήτησης 1947-1987, μτφ. Καραμπέτσου Ελένη, Εστία, Αθήνα 2009. Brook Peter, Νήματα χρόνου. Μια αυτοβιογραφία, μτφ. Νίκος Χατζόπουλος, Κοάν, Αθήνα 2007. Bryan-Bertail Sarah, “Gender, Empire and Body Politic as Mise en Scène: Mnouchkine’s Les Atrides”, Theatre Journal, Vol. 46/1 (1994): 1-30. Bugajski Jill, “3 Tadeusz Kantor’s Publics: Warsaw-New York”, στο Peter Romijn et all. (επιμ.), Divided Dreamworlds? The Cultural Cold War in East and West, Amsterdam University Press, Amsterdam 2012: 53-72. Burian M. Jarka, “K. H. Hillar and the early Twentieth-Century Czech Theatre”, Theatre Journal, 34/1 (1982): 55-76. Cole Toby & Helen Krich Chinoy (επιμ.), Directors on Directing; A Source Book of the Modern Theater, Macmillan Publishing Company, NY 1976. Deák František, «Antonin Artaud and Charles Dullin: Artaud's Apprenticeship in Theatre», Educational Theatre Journal, Vol. 29/3 (1977): 345-353. Donahue J. Thomas, “Mnouchkine, Vilar and Copeau: Popular Theatre and Paradox”, Modern Language Studies, Vol. 21/4 (1991): 31-42. Eruli Brunella, “Présence Et Absence : Kantor Sur La Scène”, στο Jean Klucinskas & Walter Moser (επιμ.), Esthétique Et Recyclages Culturels: Explorations De La Culture Contemporaine, University of Ottawa Press, Ottawa 2004: 97–110. Esleman Clayton (επιμ.), Works from the final period of Antonin Artaud, Exact Change, Boston 1995. Fauny-Anders France, Jacques Copeau et les Cartel des Quatre, A.G. Nizet, Paris 1959. Féral Josette, “Building up the muscle. An interview with Ariane Mnouchkine”, The Drama Review, Vol. 33/4 (1989): 88-97. Féral Josette, “Mnouchkine’s Workshop at the Soleil. A lesson in theatre”, The Drama Review, Vol. 33/4 (1989): 77-87. Fernadez Suzanne, «Tadeusz Kantor. Les faux souvenirs du spectateur», Revue internationale de Photolittérature n°2: http://phlit.org/press/?articlerevue=tadeusz-kantor-les-faux-souvenirs-du-spectateu (Ημ. Πρόσβασης: 4.8.2020). Grotowski Jerzy, Για ένα φτωχό θέατρο, μτφ. Κώστας Μηλτιάδης, Κορόντζης, Αθήνα 2010. Grotowski Jerzy, “Οι δέκα βασικές αρχές απαραίτητες για την ολοκληρωτική πράξη”, μτφ. Κατερίνα Θωμαδάκη, Θέατρο, τχ. 43 (1975): 25-27. Jacquot Jean, Les voies de la création théâtrale: J. Grotowski, E. Barba, Living Theatre, Open Theatre, V. Garcia et Arrabal, t. 1, CNRS, Paris 2003. Jomaron Jacqueline, Ιστορία σύγχρονης σκηνοθεσίας, 2ος τόμος: 1914-1940, μτφ. Δαμιανός Κωνσταντίνίδης, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2009. Jouvet Louis, Témoignages sur le théâtre, Flammarion, Paris 1952. Katz M. Albert, “Copeau as Régisseur: An analysis”, Educational Theatre Journal, Vol. 25/2 (1973): 160-172. Lackner Peter, “Stein’s Path to Shakespeare”, The Drama Review, Vol. 21/2 (1977): 79-102. Lazzari Arturo & Vincent Lina, «Brecht in Italy», The Drama Review, Vol. 12/1 (1967): 149-154. Leach Robert, Makers of Modern Theatre. An introduction, Routledge, London 2004. Ledger Adama, Odin Teatret. Theatre in a New Century, Palgrave MacMillan, Basingstoke, 2012. Malaev-Babel Andrei (ed.), The Vakhtangov Sourcebook, Routledge, London; N.Y., 2011. Mally Lynn, Revolutionary Acts: Amateur Theatre in the Soviet State 1917-1938, Cornell University Press, Ithaca NY, 2000. Marinetti Filippo Tomosso, Τα μανιφέστα του φουτουρισμού, μτφ. Μωυσίδης Βασίλης, Αιγόκερως, Αθήνα 1987. Meyerhold V.E., Κείμενα για το θέατρο, μτφ. Αντώνης Βογιάζος, Ιθάκη, Αθήνα 1982. Michaud Ginette, “Relief de Kantor”, στο Jean Klucinskas & Walter Moser (επιμ.), Esthétique Et Recyclages Culturels: Explorations De La Culture Contemporaine, University of Ottawa Press, Ottawa 2004: 111–124. Oppo, Andrea, “Theatre at the Limit: Jerzy Grotowski’s Apocalypsis Cum Figuris”, στο Andrea Oppo (επιμ.), Shapes of Apocalypse: Arts and Philosophy in Slavic Thought, Academic Studies Press, Brighton, MA, 2013: 225–243. Ouaknine Serge, “Δυο τεχνικές ηθοποιΐας. Υπερβατική φώτιση στον ‘Αλύγιστο πρίγκιπα’”, [χ.μτφ.], Θέατρο, τχ. 43 (1975): 33-34. Piscator Erwin, The political theatre, μτφ. Hugh Rorrison, Methuen Drama, London 1980. Romanska Magda, The Post-Traumatic Theatre of Grotowski and Kantor. History and Holocaust in Acropolis and The Dead Class, Anthem Press, London 2012. Rudnitsky Konstantin, Russian and Soviet Theatre; Tradition and the Avant-Garde, Thames & Hudson, London, 1988. Shomit Mitter & Shevtsova Maria, Fifty Key Directors, Routledge, Oxon 2005. Strehler Giorgio, “Notes on the Tempest”, μτφ. Thomas Simpson, PAJ: A Journal of Performance and Art, Vol. 24/3 (2002): 1-17. Strehler Giorgio & Paulo Grassi, “Sixteen Years of the Piccolo Teatro”, μτφ. Ruby Cohn & Michael Campo, Tulane Drama Review, Vol. 8/3 (1964): 27-49. Styan J. L., Max Reinhardt, Cambridge University Press, Cambridge; NY 1982. Temkine Raymonde, “Γκροτόφσκι και Στανισλάβσκι. Ο ερευνητής του εργαστηρίου και ο δάσκαλος”, μτφ. Μαρία Κλωνάρη, Θέατρο, τχ. 43 (1975): 35-37. Trousdell Richard, «Giorgio Strehler in Rehearsal», The Drama Review, Vol. 30/4 (1986): 65-83. Walter J. Adamson, “How Avant-Gardes End – and Begin: Italian Futurism in Historical Perspective”, New Literary History, Vol. 41/4 (2010): 855-874. Villar Jean, Γύρω από τη θεατρική παράδοση, μτφ. Λεία Χατζοπούλου-Καραβία, Κάλβος, Αθήνα 1981. Watson Ian, Towards a Third Theatre. Eugenio Barba and the Odin Theatre, Routledge, London 1993. Williams David, Collaborative Theatre. Le Théâtre du Soleil Sourcebook, Routledge, London & NY 1999.
Τελευταία Επικαιροποίηση
08-11-2020