Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του εξαμήνου, ο φοιτητής:
1. θα γνωρίζει την προϊστορία της επιστημονικής έρευνας της λειτουργικής παράδοσης της Ορθοδόξου Εκκλησίας και το έργο των πρώιμων ερευνητών του βυζαντινού λειτουργικού τύπου.
2. θα είναι σε θέσει να αξιοποιήσει τα κλασικά έργα των σημαντικοτέρων Ελλήνων και ξένων λειτουργιολόγων.
3. θα κατανοεί τη βασικότερη, σύγχρονη μεθοδολογική προσέγγιση της Λειτουργικής επιστήμης («συγκριτική μέθοδο») και το πώς έχει επηρεάσει την ανάπτυξη και παραγωγή Λειτουργικών μελετών.
4. θα μπορεί να εφαρμόσει τη συγκριτική μέθοδο σε ιστορικά προβλήματα της ιστορίας της θείας λατρείας.
5. θα γνωρίζει στοιχεία της σύγχρονης λειτουργικής κίνησης και των θεμάτων που αφορούν στις λειτουργικές έριδες μεταξύ Ανατολής και Δύσης.
6. θα είναι σε θέσει να συντάξει βιβλιοπαρουσίαση με αντικείμενο μια εισαγωγική μελέτη περί της ιστορίας και της πράξεως της Ορθοδόξου λατρείας και να προβεί στη γραπτή και προφορική παρουσίαση ενός ειδικού θέματος της Λειτουργικής επιστήμης.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι ο φοιτητής: (α) να μάθει για την ιστορική πορεία της λειτουργιολογικής έρευνας, με έμφαση την βυζαντινή παράδοση, από τους πρόδρομους μελετητές έως τις μέρες μας, (β) να ανακαλύψει το εύρος των λεπτομερειακών ζητημάτων πού καλείται να θεραπεύσει σήμερα ο κλάδος της Λειτουργικής, (γ) να γνωρίζει τους κλάδους της λειτουργικής επιστήμης και των εφαρμοστέων μεθοδολογικών αρχών αυτής και (δ) να έχει μεγαλύτερη εξοικείωση με την εφαρμογή των αρχών αυτών σε ιστορικά ζητήματα και στη σύγχρονη λατρευτική πράξη της Ορθοδόξου και της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.
Έξι (6) ενότητες διδασκαλίας (διάρκεια ενότητας: 2 εβδομάδες). Μία ενότητα για τις παρουσιάσεις των φοιτητών (διάρκεια: 1 εβδομάδα). Σύνολο 13 εβδομάδες διδασκαλίας.
1. Επιστημονική τεχνογραφία
a. Ηλεκτρονικές πηγές – βάσεις δεδομένων
b. Βιβλιογραφική έρευνα
2. Εισαγωγή στη λειτουργιολογία
a. Οι κλάδοι της λειτουργικής επιστήμης
b. Κέντρα μελέτης της Ορθόδοξης λατρείας
3. Πρόδρομοι μελετητές της βυζαντινής λειτουργικής παράδοσης
a. Από τη Σύνοδο Φεράρας-Φλωρεντίας μέχρι τη Σύνοδο του Τριδέντου
b. Μετά τη Σύνοδο του Τριδέντου
4. Λειτουργιολόγοι του 19ου-20ου αιώνα
a. Το λειτουργικό κίνημα
b. Ο Anton Baumstark και η «Συγκριτική μέθοδος της λειτουργιολογικής έρευνας»
c. Ορθόδοξοι ερευνητές. Έλληνες και Ρώσσοι
d. Ετερόδοξοι επιστήμονες
5. Διορθόδοξα λειτουργικά θέματα
a. Λατρεία στη Ρωσική παράδοση
b. Η θεία λατρεία στη θεματολογία της Αγία και Μεγάλη Συνόδου
i. Το ημερολογιακό ζήτημα
ii. Η Διόρθωση των λειτουργικών βιβλίων
iii. Το Σύστημα ανάγνωσης της Αγίας Γραφής
6. Σύγχρονα λειτουργικά ζητήματα
a. Οι Λειτουργικές μεταρρυθμίσεις της Β΄ Βατικανής Συνόδου
b. Λειτουργική αναγέννηση και μεταρρύθμιση στην Ορθόδοξη Εκκλησία
c. Λατρεία, ΜΜΕ και σύγχρονη τεχνολογία
d. Θεία λατρεία: πολιτισμική πρόσληψη και ενσωμάτωση
7. Παρουσιάσεις Φοιτητών
Λέξεις Κλειδιά
Λειτουργική, Συγκριτική μέθοδος, Διορθόδοξα λειτουργικά θέματα, σύγχρονα λειτουργικά θέματα, η λειτουργική κίνηση, Β΄ Βατικανή Σύνοδος,
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Επιλογή α΄: Ἰωάννου Φουντούλη, Λειτουργική Α΄, Εἰσαγωγή στή Θεία Λατρεία, Θεσσαλονίκη 2000.
• Επιλογή β΄: Δημητρίου Βακάρου (πρωτοπρ.), Τό Βυζαντινό τυπικό. Δύο κείμενα ἱστορικῆς προσέγγισης ἀπό τούς Robert Taft καί Miguel Arranz, μετάφραση - σχόλια, Θεσσαλονίκη 2003.
• Επιλογή γ΄: π. Ἀλεξάνδρου Σμέμαν, Ἡ Ἐκκλησία προσευχομένη. Εἰσαγωγή στή Λειτουργική Θεολογία (ἀπόδοση ἀπό τά ἀγγλικά, π. Δημήτριος Β. Τζέρπος), Ἀθήνα 2003.