Εφαρμογές της Ποιμαντικής.

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕφαρμογές της Ποιμαντικής. / Applications of Pastoral Ministry.
ΚωδικόςΠΜ18
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΑθανάσιος Γκίκας
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015779

Πρόγραμμα Σπουδών: Ορθόδοξη Θεολογία και Χριστιανικός Πολιτισμός

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 11
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Βιβλικών, Πατερικών, Αγιολογικών και Θρησκειολογικών ΣπουδώνΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν3210
Ιστορίας, Δόγματος, Φιλοσοφίας και ΑρχαιολογίαςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν3210
Εφαρμοσμένης ΘεολογίαςΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης3210

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕφαρμογές της Ποιμαντικής.
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600170235
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Πτυχίο Θεολογίας και ό,τι απαιτεί ο κανονισμός του ΠΜΣ του Τμήματος.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα: συνδέσουν θεωρία με πράξη μέσω βιωματικής συμμετοχής σε επισκέψεις σε χώρους ποιμαντικής διακονίας πληροφορηθούν τις παραμέτρους που υποστηρίζουν την παροχή συμβουλευτικής δράσης εξασκηθούν στην κατάρτιση της αντιμετώπισης της εξατομίκευσης σε κάθε ποιμαντική δραστηριότητα ευαισθητοποιηθούν στην προσέγγιση ιδιαίτερων ομάδων με προβλήματα
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1) Προσωπικότητα. Παράγοντες ανάπτυξης της προσωπικότητας. Παθολογική προσωπικότητα. 2) Εφηβική κρίση και προσωπική ταυτότητα. 3) Ο ποιμένας ως ερευνητής ψυχολόγος και πνευματικός καθοδηγητής. 4) Ορθόδοξη ψυχοθεραπεία και η σχέση της με την πατερική θεραπευτική πράξη. 5) Η πνευματική ζωή και η ψυχική υγεία. 6) Ποιμαντική ψυχολογία και ασθένεια (ανιάτως νοσούντες, καρκινοπαθείς στο τελικό στάδιο. 7) Η συνεργασία του ποιμαντικοψυχολόγου με τους λειτουργούς της υγείας (γιατροί, νοσηλευτές, υπάλληλοι νοσοκομείων και καταστημάτων υγείας). 8) Το φαινόμενο της επαγγελματικής κόπωσης" στο πρόσωπο του ποιμένα. 9) Ποιμαντική ψυχολογία και η ψυχολογία του ξέονου. 10) Ποιμαντική ψυχολογία και θρησκευτικός τουρισμός (προσκυνήματα ιεραποδημίες). 11) Ποιμαντική ψυχολογία και ΑΜΕΑ (Άτομα με ειδικές ανάγκες και το περιβάλλον τους, οικογενειακό και κοινωνικό). 12 Ποιμαντική ψυχολογία και διαφυλικές σχέσεις. 13) Ποιμαντική Ψυχολογία και σεξουαλική αγωγή.
Λέξεις Κλειδιά
Ποιμαντική φροντίδα, ψυχοθεραπεία, λειτουργοί υγείας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ, ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ, ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Παρουσιάσεις, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τηλεδιασκέψεις
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Σεμινάρια40
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων40
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων30
Συγγραφή εργασίας / εργασιών50
Εξετάσεις1
Σύνολο200
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Απαιτείται παρουσία των φοιτητών. Για όσους δεν θα παρακολουθούν είναι υποχρεωμένοι να εκπονήσουν εργασία με ιδιαίτερες απαιτήσεις σε συνεργασία με τον καθηγητή. Στο τέλος θα συνεκτιμηθεί η εργασία και η προφορική εξέταση επί της διδαχθείσας ύλης.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Δεν δίδεται συγκεκριμένο σύγγραμμα αλλά δίδεται ενημερωμένος βιβλιογραφικός κατάλογος σχετικός με το περιεχόμενο του μαθήματος
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Μοναχού Αβραάμ Αγιορείτου, (2005). Περί Ισότητος των δύο φύλων. Η καταπίεση των γυναικών. Αθήνα: Ποιμενικός Αυλός. Αγουρίδη Σάββα, (1978). Ψυχολογία και Θρησκευτική Ζωή. Θεσσαλονίκη: Πουρναρά. Αλεξίου Ιερομονάχου Καρακαλινού, (χ.χ.). Θεραπεία της Ψυχής. Πατέρες και ψυχολόγοι σε διάλογο. Αθήνα: Αρμός. Αλεξίου Λίνας, ΖουμπουλάκηΣτ., Καραποστόλη Β., Λιόπιβατς Θ., (1994). Ρατσιστές δεν είναι μόνο οι άλλοι. Αθήνα: Εκπαιδευτήρια Κωστέα Γείτονα. Αργυρόπουλος Ανδρέας, (2019). Ο Θεός, οι Νέοι και άλλες Rock ‘nRoll ιστορίες. Αθήνα: Αρμός. π. Αυγουστίδης Αδαμάντιος, (2008). Παραμυθητική Θεολογία. Αθήνα: Δομή. π. Αυγουστίδης Αδαμάντιος, (1998). Εν ασθενείας Καύχησις. Αθήνα: Αρμός. π. Αυγουστίδης Αδαμάντιος, (1999). Η ανθρώπινη Επιθετικότητα, Ποιμαντική και ψυχολογική προσέγγιση στην Κλίμακα του Αγίου Ιωάννου του Σιναΐτου. Αθήνα: Ακρίτας. π. Αυγουστίδης Αδαμάντιος, (2011). Ποιμένας Θεραπευτής. Ζητήματα ποιμαντικής ψυχολογίας και ποιμαντικής πρακτικής. Αθήνα: Ακρίτας. Βοσνιάδου, Στέλλα, (1998): Γνωσιακή Ψυχολογία, Αθήνα, Gutenberg BalthazartJacques, (2016). Η Βιολογία της ομοφυλοφιλίας. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης. Βάντσος Χρήστος, (1990). Θέματα Ποιμαντικής Ψυχολογίας. Θεσσαλονίκη. Βαρριάς Αριστείδης, (). Η Ποιμαντική του «Περιθωρίου. Περιθωριακότητα και Εκκλησία. Θεσσαλονίκη: Πουρναρά. BloomAnthony, (2008). Το μυστήριο της ίασης. Αθήνα: Εν πλω. BloomAnthony, (2012).Ο θάνατος ως κέρδος. Αθήνα: Εν πλω. Chabris, Chr., Simons, Daniel, (2011): Ο Αόρατος Γορίλας ή Πώς αλλιώς μάς ξεγελάει η διαίσθησή μας, Αθήνα, Αρμός Changeux, Jean- Pierre, (1983): Ο Νευρωνικός Άνθρωπος, Πώς λειτουργεί ο ανθρώπινος εγκέφαλος; Αθήνα, Ράππα Cole, Michael, &Cole, Sheila, (2001): Η ανάπτυξη των παιδιών, τόμ. Β΄ Αθήνα, Τυπωθήτω Craig, Grace&Baucum, Don, (): Η ανάπτυξη του Ανθρώπου, τόμ. Α΄ Αθήνα, Παπαζήση Crick, Francis (Νόμπελ Ιατρικής) (1997): Μια εκπληκτική Υπόθεση, Η επιστημονική αναζήτηση της ψυχής, Αθήνα, Κάτοπτρο Γιαννακοπούλου Βαρβάρα, (2010). Η Πνευματική καθοδήγηση στην συνοπτική φιλοκαλία του οσίου Πέτρου του Δαμασκηνού. Αθήνα. Γιαννακοπούλου Βαρβάρα, (2004). Ποιμαντική κατά την Θεολογία και Π΄ραξη των Αγίων Αθήνα: Γκέλμπεσης. Γιαννακοπούλου Βαρβάρα, (2005). Συμβουλευτική Ποιμαντική. Αθήνα. π. Γκίκας Αθανάσιος, (2007). Χρύσανθου Ιεροσολύμων: Διδασκαλία ωφέλιμος περί μετανοίας και εξομολογήσεως, Θεσσαλονίκη. π. Γκίκας Αθανάσιος, (2016). Ομοφυλοφιλία, Μια σύγχρονη ποιμαντική πρόκληση. Θεσσαλονίκη: Μυγδονία. π. Γκίκας Αθανάσιος, (2005). Ο πνευματικός και το μυστήριο της μετανοίας. Θεσσαλονίκη: Μυγδονία. π. Γκίκας Αθανάσιος, (2005). Μαθήματα Ποιμαντικής. Θεσσαλονίκη: Μυγδονία. π. Γκίκας Αθανάσιος, (2002). Ο Πνευματικός και το Μυστήριον της Μετανοίας. Θεσσαλονίκη. Γκοτζαμάνης Βασίλειος, (1992).Η πολυεδρικότητα του Είναι. Θεσσαλονίκη: Πουρναράς. Αρχιμ. Γρινιεζάκης Μακάριος, (2010). Η Δύναμη της συγγνώμης. Κένωση και φιλανθρωπία στις ανθρώπινες σχέσεις. Αθήνα: Εν πλω. Δήμου, Γεώργιος, (2008): Εκπαιδευτική Ψυχολογία, τόμος Ι, Θεωρίες Μάθησης, τόμος II, Μαθησιακές Δυσκολίες, Αθήνα Gutenberg DworkinRonald (2013). Η επικράτεια της ζωής, Αμβλώσεις, ευθανασία και ατομική ελευθερία. Αθήνα: Αρσενίδη. EvdokimovP. (1967). Μυστήριον της Αγάπης. Το συζυγικό μυστήριο υπό το φως της ορθοδόξου παραδόσεως. Αθήνα. Elliott, S., Kratochwill, Th., Littlefield, J., Travers, J. (). Εκπαιδευτική Ψυχολογία, Αποτελεσματική Διδασκαλία, Αποτελεσματική Μάθηση, Αθήνα, Gutenberg Eysenck, Michael, (2006): Βασικές Αρχές Γνωστικής Ψυχολογίας, Aθήνα, Gutenberg Feldman, Robert, (2009): Εξελικτική Ψυχολογία, Διά Βίου Ανάπτυξη, τόμ. Α΄Αθήνα, Gutenberg Foulin, Jean, &Mouchon, Serge, (2001): ΕκπαιδευτικήΨυχολογία, Αθήνα, Μεταίχμιο. Gaonach, D., Golder, C., (2003): Εγχειρίδιο Ψυχολογίας για την Εκπαίδευση, τόμ. Β΄, Αθήνα, Πατάκη. Gardner, Howard, (2006): Πώς το παιδί αντιλαμβάνεται τον κόσμο, Μέθοδοι διδασκαλίας σε αρμονία με τους τρόπους σκέψης του παιδιού, Αθήνα, Ατραπός Gardner, Howard, (1983): Frames of Mind, The theory of Multiple Intelligences, 2nd Edition, Massachusetts, Fontana Press Gazzaniga, Michael, (2009): Άνθρωπος, Η επιστήμη πίσω από όσα μας κάνουν μοναδικούς, Αθήνα, Κάτοπτρο Goleman, Daniel, (1988): Η συναισθηματική Νοημοσύνη, Ζ΄ Έκδοση, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα Höger, Diether, (1978): Einführung in die pädagogische Psychology, DritteAuflage, Stuttgart, Kohlhammer Αρχιμ. Παπαδόπουλος Ιωάννης, (1958). Ποιμαντική. Αθήνα. Φιλιππίδης Τηλέμαχος, (1990). Ποιμαντική Κοινωνικών Προβλημάτων. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. Αρχιμ. Θεοδωρόπουλος Επιφάνιος, (). Προγαμιαίαι σχέσεις, Πολιτικός γάμος, Αμβλώσεις. Αθήνα: Ορθόδοξος τύπος. π. Θερμός Βασίλειος, (2017). Σεξουαλικός Προσανατολισμός και ταυτότητα φύλου. Οι απαντήσεις… και οι άνθρωποι. Αθήνα: Εν πλω. π. Θερμός Βασίλειος, (2017). Φυγή προς τα εμπρός. Πώς μια ήττα μετατρέπεται σε νίκη; Αθήνα: Αρμός. π. Θερμός Βασίλειος, (1996). Ποιμαίνοντεςμετ΄ επιστήμης. Αθήνα: Αρμός. Ίδρυμα Ποιμαντικής Επιμορφώσεως της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. (2013). Εξομολογητική. Το μυστήριο της μετανοίας στην Ποιμαντική Θεολογία. Αθήνα. ΜητροπολίτουΝαυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεου, (2014). Η ιατρική εν πνεύματι επιστήμη. Η πράξη της ορθόδοξης ψυχοθεραπείας. Ιερά Μονή Γενεθλίου της Θεο΄τοκου (Πελαγίας). π. Καλλιακμάνης Βασίλειος, (2013). Ποιμαντική και Εκκλησιολογία. Θεσσαλονίκη: Μυγδονία. Kalat, James. (2003). Βιολογική Ψυχολογία, τόμΑ΄και Β΄, 5η Έκδοση. Αθήνα: Έλλην. Kandel, E., Schwartz, J., Jessell,T., (1997): Νευροεπιστήμη και συμπεριφορά, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Αρχιμ. Κατερέλος Αρσένιος, (2013). Μεταμοσχεύσεις, Αμβλώσεις, Περί Ψυχής. Θεσσαλονίκη: Ορθόδοξος Κυψέλη. Κεσελόπουλος Ανέστης, (2009). Προτάσεις Ποιμαντικής Θεολογίας. Θεσσαλονίκη: Πουρναρά. Κλάψης Εμμανουήλ (Επιμέλεια), (2006). Ορθόδοξες Εκκλησίες σε έναν πλουραλιστικό κόσμο. Αθήνα: Καστανιώτη. Καραπέτσας, Αργύρης (1988): Νευροψυχολογία του Αναπτυσσόμενου Ανθρώπου, Αθήνα: Σμυρνιωτάκης. Κολιάδη Ε., (2002): Γνωστική Ψυχολογία, Γνωστική Νευροεπιστήμη και Εκπαιδευτική Πράξη, Αθήνα Εκδ. ιδίου. ΚορναράκηςΙωάννης, (2009). Η Νεύρωση ως «ΑΔΑΜΙΚΟ ΠΛΕΓΜΑ», Η απώθηση της αλήθειας στον βιωματικό πυρήνα της Νεύρωσης. Αθήνα: Αρμός. ΚορναράκηςΙωάννης, (1986). Η Θεία Λειτουργία της Υπάρξεως. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. ΚορναράκηςΙωάννης, (1986). Βιβλικά Ψυχογραφήματα. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. Κορναράκης Ιωάννης, (1991). Ο Ιούδας ως ομαδικός ενοχικός αρχέτυπος. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. ΚορναράκηςΙωάννης, (1986). Πατερικά βιώματα της ενδεκάτης ώρας. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. ΚορναράκηςΙωάννης, (1972). Ανταύγειες της πατερικής ερήμου μέσα στον σύγχρονο κόσμο. Ψήγματα από την πνευματική εμπειρίαν του Ισαάκ του Σύρου. Θεσσαλονίκη: Πουρναρά. ΚορναράκηςΙωάννης, (2010). Ψυχολογία και Πνευματική Ζωή. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. ΚορναράκηςΙωάννης, (1998). Θέματα Ποιμαντικής Ψυχολογίας ΙΙΙ. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. ΚορναράκηςΙωάννης, (2009). Θέματα Ποιμαντικής Ψυχολογίας ΙΙ. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. ΚορναράκηςΙωάννης, (2011). Εγχειρίδιον Ποιμαντικής Ψυχολογίας. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. ΚορναράκηςΙωάννης, (1975). Φιλοκαλικά Θέματα ερημικής εσωτερικότητας. Θεσσαλονίκη: Ορθόδοξος Κυψέλη. ΚορναράκηςΙωάννης, (1986). Το πρόβλημα των σχέσεων ποιμαντικής φροντίδος και ψυχοθεραπείας εξ απόψεως ορθοδόξου. ΚορναράκηςΙωάννης, (2012). Σχιζοφρένεια ή Ασκητισμός;. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. Κουγιουμτζάκης, Γιάννης, Επιμέλεια, (1995): Αναπτυξιακή Ψυχολογία, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. Κυμίσης Παύλος, (χ.χ.). Συνάντηση Ψυχιατρικής και Πίστης. Θεσσαλονίκη: Λυδία. Κώδικες του Εγκεφάλου, Πώς λειτουργεί ο νους, περιοδικό Scientific Κωνσταντέλος Δημήτριος, (2005). Γάμος, Σεξουαλικότητα και Αγαμία, Μια ελληνική ορθόδοξη θεώρηση. Θεσσαλονίκη. Λυμπεράκης, Στάθης, (): Εγκέφαλος και Ψυχολογία, Εισαγωγή στη Νευροψυχολογία,Β΄Έκδοση, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα Lazothes, Guy, (1991): Εγκέφαλος και Πνεύμα, πολυπλοκότητα και Πλαστικότητα, Αθήνα, Γκοβόστη Luria, Α., (1995): Γνωστική Ανάπτυξη, Β΄ Έκδοση, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Maturana, Humberto, &Varela, Francisco, (1992): Το Δέντρο της Γνώσης, Οι βιολογικές ρίζες της ανθρώπινης νόησης, Αθήνα, Κάτοπτρο Μπαλογιάννης Σταύρος, Ψυχιατρική και Ποιμαντική Ψυχιατρική, (1986). Θεσσαλονίκη: Πουρναρά. Μπαλογιάννης Σταύρος, (1980). Ποιμαντική Ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: Πουρναρά. Μητροπολίτου Φθιώτιδος Νικολάου, (2003). Ευθανασία. Έγκλημα ή Ευεργεσία; Λαμία: Ιερά Μητρόπολις Φθιώτιδος. Άγιος Νεκτάριος, (χ.χ.). Ποιμαντική. Αθήνα: Νεκτάριος Παναγόπουλος. Ξενογιάννης Κωνσταντίνος, (1968). Η Εκκλησία έναντι του κοινωνικού προβλήματος. Καλαμάτα. Παλιά ερωτήματα της Ψυχολογίας, Νέες απαντήσεις της νευροεπιστήμης, Θέματα-6, περιοδικό ScientificAmerican, 2008, Αθήνα, Κάτοπτρο Παναγιωτόπουλος Νικόλαος, (2017). 20 χρόνια στην Εντατική. Θέματα Ορθοδόξου Βιοηθικού Προβληματισμού. Αθήνα. Παπαχριστόπουλος Νίκος, Σαμαρτζή Κυριακή, (x.x.). Οικογένεια και νέες μορφές γονεϊκότητας. Πάτρα: Opportuna. Παύλος Πατριάρχης Σερβίας, (2019). Έτσι να λάμψει το φως. Λόγοι ποιμαντικής Παρηγορίας. Αθήνα: Εν πλω. PolonyNatacha, (2008).Τα χαμένα παιδιά μας. Αθήνα: Πόλις. Πούρκος, Μάριος, (): Ο ρόλος του πλαισίου στην ανθρώπινη επικοινωνία, την εκπαίδευση και κοινωνικοηθική μάθηση, Αθήνα, Gutenberg Ramachandran, V., &Blakeslee, Sandra, (2000): Φαντάσματα στον Εγκέφαλο, Ερευνώντας τα μυστήρια του νου, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης Shaffer, David, (): Εξελικτική Ψυχολογία, παιδική ηλικία και εφηβεία, Αθήνα, Ίων Salkind, Neil, (1988): Θεωρίες της ανθρώπινης ανάπτυξης, Αθήνα, Πατάκη Σιδηρόπουλος Δημήτριος, (2010). Η ποιμαντική της Εκκλησίας προς τους εφήβους μετανάστες. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη. Αρχιμ. Σκρέττας Νικόδημος, (1994). Οι ακολουθίες του νυχθημέρου και η ποιμαντική τους αξιοποίηση. Δράμα. Slavin, Robert, (2007): Εκπαιδευτική Ψυχολογία, Θεωρία και Πράξη, Αθήνα, Μεταίχμιο Σταυρόπουλος Αλέξανδρος, (2004). Ποιμαντική Γάμου, Οικογένειας και Ισότητας των δύο φύλων. Αθήνα. Σούμπουρος, Γεώργιος, (2017). Ηθικά Παράλληλα στους αββάδες του γεροντικού. Η παιδαγωγία της ερήμου. Θεσσαλονίκη. Stillings, Neil, &Weisler,S., &Chase, Chr., Feinstein, M., &Garfield, jay, &Rissland, Ed., (2002): Εισαγωγή στη Γνωσιοεπιστήμη, Αθήνα, Μορφωτική Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης Stuer, Faye, (): Η Ψυχολογική Ανάπτυξη των παιδιών, Αθήνα, Έλλην Steine, Clude, (2003): Emotional Literacy, USA, Personhood Press Τεντολούρης Γεώργιος, (2018). Συναισθηματική Νοημοσύνη και το έργο του Ποιμένα. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ. π. Τζέρπος Δημήτριος, (2001). Εφόδιον Ζωής. Η μετάδοση της Θ. Κοινωνίας στους ασθενείς που αντιμετωπίζουν κίνδυνο θανάτου. Αθήνα: Τήνος. Τιμιάδης Αιμιλιανού, (1965). Ποιμαντική του Μετανάστου. Αθήνα. Παύλος Πατριάρχης Σερβίας, (2019). Έτσι να λάμψει το φως. Λόγοι ποιμαντικής Παρηγορίας. Αθήνα: Εν πλω. Woolfolk, Anita, (2007): Εκπαιδευτική Ψυχολογία, Αθήνα, Έλλην Χριστιανική Ζωή και Σεξουαλικές Σχέσεις. (2015). Αθήνα: Εν πλω. Young, John, Ο εγκέφαλος και οι Φιλόσοφοι, από τους νευρώνες στη συνείδηση: Ένα γοητευτικό ταξίδι στο σύμπαν των νευροεπιστημών, Αθήνα, Κάτοπτρο Ζαρκαδάκης, Γιώργος, (2001): Το Μυστήριο του Νου, Β΄ Έκδοση, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα π. Ζήσης Θεόδωρος. (2001). Παρηγοριά πενθούντων. Οι παραμυθητικές επιστολές του Μ. Βασιλείου. Θεσσαλονίκη: Βρυένιος.
Τελευταία Επικαιροποίηση
30-09-2020