ΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΔΡΑΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ: ΤΟ ΜΕΤΑΔΡΑΜΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΔΡΑΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ: ΤΟ ΜΕΤΑΔΡΑΜΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ / SPECIAL TOPICS IN DRAMA: POST DRAMATIC THEATER
ΚωδικόςΘΘ0208
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΑναστασιος Αγγελοπουλος
Γνωστικό ΑντικείμενοΔΡΑΜΑΤΟΛΟΓΙΑ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120001001

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΔΡΑΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ: ΤΟ ΜΕΤΑΔΡΑΜΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600170282
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΑΔ0104 ΟΙ ΣΚΗΝΙΚΕΣ ΤΥΧΕΣ ΕΝΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: ΣΕΞΠΙΡ
  • ΘΘ0500 ΚΕΙΜΕΝΑ ΘΕΩΡΙΑΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΙΙ
Γενικές Προαπαιτήσεις
Συνιστάται η παρακολούθηση του εν λόγω μαθήματος μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των: Εισαγωγή στην Τέχνη του Θεάτρου, Παγκόσμιο Θέατρο 1.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες: -θα έχουν έρθει σε επαφή με τις έννοιες και τις μορφές του σύγχρονου μεταδραματικού θεάτρου (αποσπασματικότητα, παρατακτικότητα, επαναληπτικότητα, μουσικότητα κ.α.) -θα διαθέτουν τα εργαλεία ώστε να αναλύουν κριτικά σύγχρονες κειμενικές δημιουργίες (Heiner Müller, Sarah Kane, Elfide Jelinek κ.α.) -θα έχουν γνωρίσει και αναλύσει παραστάσεις από τους σημαντικότερους σύγχρονους δημιουργούς (Tadeusz Kantor, Klaus Michel Grüber, Robert Wilson, Marina Abramović, Romeo Castelluci κ.α.)
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος 1. Από την αριστοτελική θεωρία στην κρίση του δράματος, 2. Η προϊστορία του μεταδραματικού θεάτρου, 3. Επικό θέατρο και «μετά» το δράμα πειραματισμοί του Bertolt Brecht, 4. Περφόρμανς και πειραματισμοί στις δεκαετίες ’50 και ’60, 5. Η τελετουργία επί σκηνής, 6. Το θέατρο της επινόησης, 7. Η αφηγηματικότητα, 8. Μονολογικότητα και Χορικότητα, 9. Μουσικότητα, ρυθμοί επί σκηνής και η σκηνή ως τοπίο, 10. Οπτική δραματουργία, 11. Χοροθέατρο, 12. Το θέατρο ντοκιμαντέρ, 13. Site-specific, περιπατητικό, immersive και θέατρο των αναμνήσεων.
Λέξεις Κλειδιά
μεταδραματικό θέατρο, ασκήσεις εφαρμογής, πρακτικές και θεωρητικές
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
  • Μαγνητοσκοπημένες παραστάσεις μεταδραματικού θεάτρου
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Βιντεοσκοπημένες παραστάσεις και άλλο υλικό από το διαδίκτυο για την ενημέρωση των φοιτητών.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις502
Εργαστηριακή Άσκηση401,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών100,4
Καλλιτεχνική δημιουργία12.50,5
Σύνολο112.54,5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Τελικές εξετάσεις και μικρές ερευνητικές εργασίες που παράγονται στη διάρκεια του εξαμήνου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Harvey David, Η κατάσταση της μετανεωτερικότητας. Τέρυ Ίγκλετον, Οι αυταπάτες της μετανεωτερικότητας. Ζαν Φρανσουά Λυοτάρ,Η μεταμοντέρνα κατάσταση. Φρέντρικ Τζαίημσον, Το Μεταμοντέρνο. Schechner Richard, Η θεωρία της επιτέλεσης. Ειρήνη Γερογιάννη, Η περφόρμανς στην Ελλάδα 1968-1986.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βερβεροπούλου Ζωή, «Από την πράξη στη θεωρία: μια συζήτηση για το νέο θέατρο-ντοκουμέντο», Σκηνή, τχ. 8 (2016): 1-17. Δεμίρη Κυριακή, «Ελφρίντε Γέλινεκ: πολιτική και φεμινισμός. Ένα καλειδοσκόπιο της σύγχρονης Αυστρίας», Διδακτορική διατριβή, Τμήμα Θεάτρου ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη 2018. Καγγελάρη Δηω, «Σκηνικές γραφές στο γύρισμα του αιώνα», στο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο αφιερωμένο στο Νικηφόρο Παπανδρέου, Τμήμα Θεάτρου, Σχολή Καλών Τεχνών Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη (30.9 – 3.10.2010): 409-421 Μαράκα Λίλα, «Επανάσταση: Ιστορία και προοπτική στην “Εντολή” του Χάινερ Μύλλερ», Παρουσία, τμ. 15/16 (2001-2003): 383-395. Παπαλεξίου Έλενα, Romeo Castellucci | Socìetas Raffaello Sanzio: Όταν ο λόγος μετατρέπεται σε ύλη, Πλέθρον, Αθήνα 2009. Πετροπούλου Εύη, «Klee, Benjamin, Müller: O δύστηνος άγγελος της ιστορίας: Το ταξίδι μιας μορφής από τη ζωγραφική στη θεωρία και τη λογοτεχνία», Σύγκριση, τμ. 19 (2018), 131-144. Πεφάνης Π. Γιώργος, «Συνέχειες, τομές και διακειμενικά πεδία στη σκηνική αφήγηση της φρίκης: Η περίπτωση της παράστασης Μέδουσα του Θωμά Μοσχόπουλου (2011)», Πρακτικά 5ου Συνεδρίου Ευρωπαϊκής Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών, Αθήνα 2015: 259-275. Σαμπατακάκης Γιώργος, «Μεταδραματικοί Προμηθείς. Από τον Heiner Müller στους Rimini Protokoll», στο Γωγώ Κ. Βαρζελιώτη (επιμ.), Από τη χώρα των κειμένων στο βασίλειο της σκηνής. Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου (Αθήνα 26-30 Ιανουαρίου 2011), Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ, Αθήνα 2014. Bleeker Maakie, Visuality in the Theatre. The locus of looking, Palgrave McMillan, Basingstoke 2008. Bouko Catherine, “The Musicality of Postdramatic Theatre: Hans-Thies Lehman’s Theory of Independent Auditory Semiotics”, Gramma: Journal of Theory and Criticism, Vol. 17 (2009): 25-35. Boyle Michael Shane, “Brecht’s Gale”, Performance Research, 21/3 (2016):16-26. Boyle Michael Shane, Matt Cornish & Brandon Woolf (επιμ.), Postdramatic Theatre and Form, Methuen Drama, London 2019. Campos Liliane, “This is not a chair: Complicite’s Master and Margarita”, New Theatre Quarterly 30/2 (2014): 175-182. Carslon Marvin, “Postdramatic Theatre and Postdramatic Performance”, Revista Brasileira de Estudos de la Presenca, Vol. 5 (2015): 577-595. Cioffi Kathleen, “From the Great Reform to the Post-dramatic: Adaptation in the Polish Postwar Theatre”, Canadian Slavonic Papers, Vol. 52 (2001): 413-430. D'Cruz, Glenn, Teaching Postdramatic Theatre Anxieties, Aporias and Disclosures, Palgrave MacMillan, Cham Switzerland 2018. Fisher-Lichte Erika, The Show and the Gaze of Theatre. A European Perspective, University of Iowa Press, Iowa City 1997. Fischer-Lichte, Erika; Wihstutz, Benjamin (2018). Transformative Aesthetics. Oxon and New York: Routledge. Fisher-Lichte Erika, The Transformative Power of Performance. A new aesthetics, μτφ. Saskya Iris Jane, Routledge, London & NY 2008. Fuchs, Elinor (Summer 2008). "Postdramatic Theatre by Hans-Thies Lehmann and Karen Jürs-Munby (review)". TDR. 52 (2): 178–183. Fülle Henning, “A Theatre of Postmodernity in Western European Theaterspaces”, στο Manfred Brauneck & ITI Germany (επιμ.), Independent Theatre in Contemporary Europe. Structures, Aesthetics, Cultural Policy, Transcript Verlag, Bielefeld 2017: 275-320. Govan Emma, Nicholson Helen, Normington Katie, Making a Performance. Devising Histories and Contemporary Practices, Routledge, London & NY 2007. Gruber William, Offstage Space, Narrative, and the Theatre of the Imagination, Palgrave McMillan, New York 2010. Heddon Deirdre & Milling Jane, Devising Performance. A Critical History, Palgrave McMillan, Basingstoke 2006. Hunka George, “Charting the postdramatic”, PAJ: A Journal of Performance and Art, Vol. 30/2 (2008): 124-126. Kirby Michael, A Formalist Theatre, University of Pennsylvania Press, Philadelphia 1987. Lawson John Howard, Theory and Technique of Playwriting, Hill & Wang, New York 1960. Lehman Hans-Thies, Tragedy and Dramatic Theatre, μτφ. Eric Butler, Routledge, London & NY 2016. Lehman Hans-Thies, Postdramatic Theatre, μτφ. Karen Jurs-Munby, Routledge, London & NY 2006. Lyotard Jean-François, Η μεταμοντέρνα κατάσταση, μτφ. Κωστής Παπαγιώργης, Γνώση, Αθήνα 1988. Locke Stephen, “Klaus Michael Grüber”, The Drama Review, Vol. 21/2 (1977): 45-58. McKechnie Kara, “Instance: Rimini Protokoll, Mnemopark”, στο Sarah Bay-Cheng, Chiel Kattenbelt, Andy Lavender and Robin Nelson (επιμ.), Mapping Intermediality in Performance, Amsterdam University Press, Amsterdam 2005: 75-81. McClelland Richard, “Between Postdramatic Text and Dramatic Drama: Recent German-Language Playwriting by Lukas Bärfuss and Katja Brunner”, Humanities, Vol. 9 (2009): 1-13. Müller Heiner, “Reflections on Post-Modernism”, German Critique, No. 16 (1979): 55-57. Ovadija Mladen, Dramaturgy of the Sound in Avant-Garde and Postdramatic Theatre, McGill-Queen’s University Press, Montreal 2011. Richards Mary, Marina Abramović, Routledge, London & NY 2010. Schechner Richard, Performance Studies: An Introduction, Routledge, London & NY 2002. Schechner Richard, Performance Theory, Routledge, London & NY 1988. Stegemann Bernd, “After Postdramatic Theater”, μτφ. Matthew R. Price, Theater (Duke University Press), Vol. 39/3 (2009): 11-23. Sugiera, Malgorzata (2004). Beyond Drama: Writing for Postdramatic Theatre. Theatre Research International, 29 (1), pp. 6–28. Szondi Peter, An Essay on the Tragic, μτφ. Paul Fleming, Stanford University Press, Stranford CA 2002. Szondi Peter, On Textual Understanding and Other Essays, μτφ. Harvey Mendelsohn, Manchester University Press, Manchester 1986. Szondi Peter, Theory of Modern Drama, μτφ. Michael Hays, University of Minnesota Press, Minneapolis 1987. Turner Victor, On the Edge of a Bush. Anthropology as Experience, The University of Arizona Press, Tuscon 1985. Wiśniewski Tomasz, Complicite, Theatre and Aesthetics, Palgrave MacMillan, London 2016. Woolf Brandon, “Towards a Paradoxically Parallaxical Postdramatic Politics?”, στο Karen Jürs-Munby, Jerome Carroll, and Steve Giles (επιμ.), Postdramatic Theatre and the Political: International Perspectives on Contemporary Performance, Bloomsbury Methuen, Λονδίνο 2013.
Τελευταία Επικαιροποίηση
02-11-2020