ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ / Paediatrics
ΚωδικόςΙΑ0323
ΣχολήΕπιστημών Υγείας
ΤμήμαΙατρικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑικατερίνη Χαϊδοπούλου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID200000321

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία35
Class ID
600172077
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. Α΄ Παιδιατρική
2. Β΄ Παιδιατρική
3. Γ΄ Παιδιατρική
4. Δ΄ Παιδιατρική
5. Α' ΝΕΟΓΝΟΛΟΓΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ
6. Β' ΝΕΟΓΝΟΛΟΓΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Γενικών Γνώσεων
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος Παιδιατρική ο φοιτητής θα είναι σε θέση να : 1.Προσεγγίζει την οικογένεια, λαμβάνει λεπτομερές παιδιατρικό ιστορικό και διεκπεραιώνει την κατά συστήματα φυσική εξέταση σε νεογνά, βρέφη, παιδιά και εφήβους καταγράφοντας τις ανωτέρω πληροφορίες με τη μορφή όχι μόνο συμβατικού αλλά και προσανατολισμένου ανάλογα με το ιατρικό πρόβλημα ιστορικού (problem oriented history) 2.Επεξεργάζεται τις ανωτέρω πληροφορίες και επαγωγικά καταρτίζει κατάλογο διαφορικής διάγνωσης όπως και παρουσιάζει προφορικά περιπτώσεις παιδιατρικών ασθενών 3.Kαταρτίζει σχέδιο αντιμετώπισης και τεκμηριώνει την ανάγκη διενέργειας συγκεκριμένων διαγνωστικών εξετάσεων 4.Αναγνωρίζει το επείγον παιδιατρικό πρόβλημα και αξιολογεί τη σοβαρότητά του. Επιπλέον αντιμετωπίζει τα συνήθη παιδιατρικά προβλήματα και συνταγογραφεί όπου ενδείκνυται φάρμακα προσαρμοσμένα στον παιδιατρικό ασθενή 5. Γνωρίζει την παθοφυσιολογία, την αντιμετώπιση και την εξέλιξη των διαφόρων χρονίων νοσημάτων 6.Πραγματοποιεί μετρήσεις, εξετάσεις και χειρισμούς σε παιδιατρικούς ασθενείς. Ενδεικτικά αναφέρονται: Μέτρηση βάρους-ύψους-περιμέτρου κεφαλής, μέτρηση αρτηριακής πίεσης, σφύξεων, αναπνοών, παλμική οξυμετρία, ωτοσκόπηση, διενέργεια φυματινοαντίδρασης (Μantoux), διενέργεια ΗΚΓ, χορήγηση οξυγόνου κλπ. Οι φοιτητές εφοδιάζονται με logbook στο οποίο αναγράφονται αναλυτικά οι δεξιότητες.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Ομαδική εργασία
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος Η θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση στο υποχρεωτικό μάθημα της Παιδιατρικής Ι 0323 πραγματοποιείται στις τέσσερις Παιδιατρικές Κλινικές (Α,Β,Γ,Δ) με κοινό πρόγραμμα σπουδών. Οι φοιτητές των ΙΑ και ΙΒ εξαμήνων διαιρούνται σε 4 ομάδες προκειμένου να ασκηθούν σε μία από τις τέσσερεις Παιδιατρικές Κλινικές (70-90 φοιτητές ανά κλινική). Η έναρξη της άσκησης είναι η πρώτη Δευτέρα μετά τις 15 Αυγούστου. Η διάρκεια της άσκησης είναι από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή για 6 εβδομάδες, γίνεται κυλιόμενα και κατά τη διάρκεια όλου του ακαδημαϊκού έτους σε μικρότερες ομάδες φοιτητών (15-20) και η εκπαίδευση ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος Μαΐου. Την πρώτη ημέρα προσέλευσης των φοιτητών γίνεται ενημέρωση για τον τρόπο λειτουργίας της κλινικής και τις συνθήκες υγιεινής. Α. Φροντιστηριακά μαθήματα Σε καθημερινή βάση, πραγματοποιείται ωριαίο φροντιστηριακό μάθημα στην ομάδα φοιτητών που παρακολουθεί την 6-βδομαδιαία άσκηση στις αίθουσες διδασκαλίας των κλινικών (εναλλακτικά εξ αποστάσεως σύγχρονη και ασύγχρονη διδασκαλία). Β. Κλινική άσκηση Οι φοιτητές διαχωρίζονται περαιτέρω σε ομάδες των 2-3 ατόμων και κατανέμονται στους θαλάμους. Σε κάθε θάλαμο υπάρχει υπεύθυνος και επιβλέπων μέλος ΔΕΠ. Γίνεται κυκλική αλλαγή θαλάμων (rotation) ανά εβδομάδα έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα εκπαίδευσης σε όλα το φάσμα των παιδιατρικών περιστατικών. Γ. Συμμετοχή στις εφημερίες. Οι εφημερεύοντες φοιτητές στα Ιατρεία Παιδιατρικών Επειγόντων και την Κλινική συνεργάζονται με τους εφημερεύοντες ειδικευόμενους, λαμβάνουν ιατρικό ιστορικό, εξετάζουν ασθενείς και βοηθούν στη διεκπεραίωσή τους. Τα παραπάνω εφαρμόζονται σε εφημερία που εξελίσσεται ομαλά. Δ. Παρουσίαση εργασίας / Καθοδηγούμενη μελέτη βιβλιογραφίας Όλοι οι φοιτητές συμμετέχουν σε ομαδικές εργασίες (παρουσίαση κλινικών περιστατικών / ανασκόπηση βιβλιογραφίας) υπό την επίβλεψη μέλους ΔΕΠ. Η εργασία παρουσιάζεται προφορικά και κατατίθεται στη Γραμματεία της Διεύθυνσης με τη μορφή CD. Ε. Εικονικός ασθενής – e learning Ιατρικής Σχολής Α.Π.Θ. ΣΤ. Αυτόνομη μελέτη και προετοιμασία για τις εξετάσεις ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΚΛΙΝΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΙΑ-ΙΒ ΕΞΑΜΗΝΟΥ 1.Περιγεννητική ασφυξία-κακώσεις 2.Αναζωογόνηση νεογνού 3.Αναπνευστικά προβλήματα νεογνών 4.Ανοσοανεπάρκειες 5.Πυρετός αγνώστου αιτιολογίας 6.Βακτηριαιμία – Σήψη 7.Βρογχιολίτιδα 8.Βρογχικό άσθμα 9.Κυστική ίνωση 10.Συγγενείς και Επίκτητες καρδιοπάθειες 11.Υπέρταση 12.Παθήσεις ήπατος –χοληφόρων 13.Φλεγμονώδης νόσος του εντέρου 14.Ουρολοίμωξη 15.Νεφρωσικό σύνδρομο 16.Οξεία και χρόνια νεφρική νόσος 17.Διαταραχές του πηκτικού μηχανισμού 18.Λευχαιμίες 19.Λεμφώματα-Συμπαγείς όγκοι 20.Σακχαρώδης διαβήτης 21.Παθήσεις θυρεοειδούς και επινεφριδίων 22.Εγκεφαλική παράλυση-Δυσπλασίες ΚΝΣ 23.Νευρομυϊκά και Νευροδερματικά νοσήματα 24.Ρευματικά νοσήματα 25.Αρθραλγία -αρθρίτιδα –οστεομυελίτιδα 26.Διαγνωστική προσέγγιση και επείγουσα αντιμετώπιση μεταβολικών νοσημάτων 27.Διαταραχές συναισθήματος και συμπεριφοράς 28.KAΡΠΑ παιδιών
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
1)Παρουσιάσεις εργασιών με τη χρήση οπτικοακουστκών μέσων(powerpoint) 2)Επικοινωνία μεταξύ γραμματείας κλινικής, μελών ΔΕΠ και φοιτητών (e-mail) 3)Ανάρτηση όλων των ανακοινώσεων των κλινικών σχετικά με το μάθημα της παιδιατρικής στην ιστοσελίδα της ιατρικής σχολής-πρόσβαση από όλους τους φοιτητές.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Άσκηση Πεδίου60,2
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων251,0
Φροντιστήριο1204,6
Κλινική Άσκηση702,7
Εκπόνηση μελέτης (project)80,3
Εξετάσεις40,2
ηλεκτρονικός ασθενής60,2
Σύνολο2399,2
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Αξιολόγηση φοιτητών Η βαθμολογική αξιολόγηση των φοιτητών για το μάθημα της Παιδιατρικής ΙΑ-ΙΒ 0323 πραγματοποιείται με γραπτές και προφορικές εξετάσεις, οι οποίες υπολογίζονται ισόποσα (50%) στην τελική βαθμολογία. Προφορική εξέταση: Στο τέλος της 6-εβδομαδιαίας άσκησης οι φοιτητές εξετάζονται προφορικά στο θάλαμο. Στον τελικό βαθμό της προφορικής εξέτασης συνυπολογίζεται η επίδοση του φοιτητή κατά την παρουσία του στην κλινική και την παρουσίαση της ομαδικής εργασίας. Γραπτή εξέταση: Πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια των εξεταστικών περιόδων όπως αυτές ορίζονται από το Τμήμα Ιατρικής. Οι γραπτές εξετάσεις περιλαμβάνουν ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις μικρής ανάπτυξης, ερωτήσεις με κλινικές περιπτώσεις, ερωτήσεις σε διαγράμματα και εικόνες (εναλλακτικά μπορεί να πραγματοποιηθούν εξ αποστάσεως). Η εξεταστέα ύλη στις γραπτές εξετάσεις είναι η διδακτέα ύλη της Παιδιατρικής και στις προφορικές εξετάσεις όλη η ύλη της Παιδιατρικής.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Κλινική Εξέταση Ασθενούς (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1) Βασική παιδιατρική ( Γ΄έκδοση ) Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 41963812 Έκδοση: 3η έκδ./2014 Συγγραφείς: Επιμ.: Κανακούδη - Τσακαλίδου Φλωρεντία, Κατζός Γεώργιος, Παπαχρήστου Φώτιος, Δρόσου - Αγακίδου Βασιλική ISBN: 978-960-12-2191-5 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): University Studio Press Α.Ε. 2) Nelson Βασική Παιδιατρική Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 50657077 Έκδοση: 1η έκδ./2015 Συγγραφείς: Επιμέλεια Μετάφρασης: Μαρία Εμποριάδου, Μαρία Χατζηστυλιανού ISBN: 978-960-6894-84-8 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): ΧΑΒΑΛΕΣ Α - ΧΑΤΖΗΣΥΜΕΩΝ Κ ΟΕ 3)Παιδιατρική και Εφηβική Πρωτοβάθμια Φροντίδα Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: ISBN : 9789606894343 Έκδοση:2012 Συγγραφέας:Χρυσανθόπουλος Χρύσανθος Τύπος:Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης):Ροτόντα
Τελευταία Επικαιροποίηση
02-04-2021