ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΜΑΤΑ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ / TOPICS IN CHILDREN'S LITERATURE
ΚωδικόςΖ.1.263
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΜελπομένη Κανατσούλη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80000325

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΜΑΤΑ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600175305
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ανάπτυξη δεξιοτήτων για θεωρητικές και φιλολογικές κριτικές προσεγγίσεις της παιδικής λογοτεχνίας
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εξετάζει τις άμεσες και έμμεσες ιδεολογικές γραμμές των κειμένων για παιδιά που ευθύνονται για τη διαμόρφωση ιδεών/αντιλήψεων/νοημάτων κρίσιμων κοινωνικών ζητημάτων. Βασικό υλικό για την εξέταση αποτελούν λογοτεχνικά βιβλία για παιδιά (σύγχρονες εικονογραφημένες μικρές ιστορίες και μυθιστορήματα) που διαχειρίζονται το ζήτημα της ταυτότητας/ετερότητας (φυλετική, εθνική, θρησκευτική, σωματικής και πνευματικής αρτιμέλειας, κοινωνικό περιθώριο). Ειδικότερα εξετάζονται οι αφηγηματικές τεχνικές για την κατασκευή ή τη αναπαραγωγή των διαφόρων ταυτοτήτων και για την αναγνώριση, αποδοχή, ενσωμάτωση ή αφομοίωση της κάθε διαφορετικής, σε σχέση με την κυρίαρχη πλειοψηφικά, ταυτότητας.
Λέξεις Κλειδιά
πολυπολιτισμική παιδική λογοτεχνία, ετερότητα, κριτική ανάγνωση, ανάπτυξη διαπολιτισμικής δεξιότητας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις24
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων26
Εκπόνηση μελέτης (project)15
Εξετάσεις10
Σύνολο75
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Εκπόνηση εργασίας και προαιρετική παρουσίασή της κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Οι εργασίες είναι ατομικές ή ομαδικές (μέχρι δύο άτομα). Δίνονται οδηγίες για τη δομή και το περιεχόμενο της εργασίας και ενδεικτική βιβλιογραφία παιδικών βιβλίων και μελετών.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Καρακίτσιος, Α., Θέματα Παιδικής Λογοτεχνίας, Ζυγός, 2008.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
- Cai, M., Multicultural Literature for Children and Young Adults: Reflections on Critical Issues. Westport, Greenwood Press, 2002. - Γαβριηλίδου, Σ., «Περιθωριακοί χαρακτήρες στη σύγχρονη ελληνική εφηβική λογοτεχνία», στο Κανατσούλη, Μ. & Πολίτης, Δ. (επιμ.), Από την ποιητική της εφηβείας στην αναζήτηση της ερμηνείας της, Αθήνα, Πατάκης, 2010, 291-316. - Gavriilidis, S., “Multicultural Children’s Literature”, Πολύδρομο/Polydromo (ερευνητικό υλικό), 2011, http://www.polydromo.gr/Yliko_epistimoniko.html - Κανατσούλη, Μ., Ιδεολογικές Διαστάσεις της Παιδικής Λογοτεχνίας. Αθήνα, Τυπωθήτω- Γιώργος Δαρδανός, 2000. - Κανατσούλη, Μ., “Διδάσκοντας πολυπολιτισμική παιδική λογοτεχνία”, στο Καλογήρου, Τ. & Λαλαγιάννη, Κ. (επιμ.), Η λογοτεχνία στο σχολείο. Θεωρητικές προσεγγίσεις και διδακτικές εφαρμογές στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (επιμέλεια), Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός 2005, 79-90. - Οικονόμου-Αγοραστού, Ι., Εισαγωγή στη Συγκριτική Στερεοτυπολογία των εθνικών χαρακτηριστικών στη λογοτεχνία, Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 1992. - Οικονομίδου, Α., «Η ενηλικίωση του βλέμματος: το παιδί αναγνώστης μεταξύ εικόνας και κειμένου», στο Καλογήρου, Τζ. (επιμ.), Το εικονογραφημένο βιβλίο δεν είναι μόνο για παιδιά , Αθήνα, Παπαδόπουλος, 2006, 59-85. - Pinsent, P., «‘We speak English in this school’: the experience of immigrant children as depicted in some recent fiction». Στο Broadbent, Neil, Hogan, Anne, Inkson, Gillian & Miller, Maggie. Researching Children’s Literature. A Coming of Age?, LSU: Southampton, 1994, σσ. 66-74. - Παπαρούση, Μ., «Οι Έλληνες ‘οικείοι ξένοι’: Εικόνες Τσιγγάνων στη σύγχρονη ελληνική παιδική πεζογραφία», π. Διαδρομές, τχ. 9-10 (2003): 27-39. - Σταθάτου, Ξ., «Το παιδί με ειδικές ανάγκες ως θέμα στο μυθιστόρημα της νεότερης Παιδικής Λογοτεχνίας», στο Τασούλα Τσιλιμένη (επιμ.), Το Σύγχρονο Ελληνικό Παιδικό-Νεανικό Μυθιστόρημα, Σύγχρονοι Ορίζοντες, 2004, 313-329. - περ. Κείμενα, τχ. 9, αφιέρωμα τεύχους: Μαύρο και Λευκό: Ο Φυλετικός Ρατσισμός στο Σύγχρονο Βιβλίο για Παιδιά (υπεύθυνη αφιερώματος Τζίνα Καλογήρου), με μελέτες των Αγγελική Γιαννικοπούλου, Κανατσούλη Μένη, Τσιλιμένη Τασούλα – Νταβλαμάνου Ελένη, Pinsent Pat, κ.ά., στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://keimena.ece.uth.gr
Τελευταία Επικαιροποίηση
18-01-2017