Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να:
1. Aπoκτήσουν ειδικευμένες επιστημονικές γνώσεις σχετικά με την έρευνα στη μαθηματική εκπαίδευση.
2. Κατανοήσουν τους στόχους και τις μεθόδους της διδασκαλίας και μάθησης των Μαθηματικών στις μικρές ηλικίες, μέσα από σύγχρονα ερευνητικά αποτελέσματα.
3. Συνδέουν τη θεωρία και τα ευρήματα με τη διδασκαλια και μάθηση.
4. Εξοικειωθούν με το περιεχόμενο, τις έννοιες και τα χαρακτηριστικά των μαθηματικών δραστηριοτήτων για παιδιά μικρής ηλικίας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα περιλαμβάνει την κατανόηση των στόχων και των μεθόδων της διδασκαλίας και μάθησης των Μαθηματικών στις μικρές ηλικίες, μέσα από σύγχρονα ερευνητικά αποτελέσματα. Παράλληλα επιδιώκει να ασκήσει τους φοιτητές/τριες να συνδέσουν θεωρία και τα ευρήματα με τη διδασκαλία.
Αρχικά μελετώνται γενικότερα ζητήματα της διδασκαλίας και μάθησης των Μαθηματικών όπως η σημασία και η ιδιαιτερότητα της για τις ηλικίες 4-8 χρόνων, το περιεχόμενο και οι στόχοι της, σύγχρονες θεωρίες μάθησης και διδασκαλίας των Μαθηματικών και χαρακτηριστικά των μαθηματικών δραστηριοτήτων. Στη συνέχεια το μάθημα επιεκεντρώνεται στις κατευθύνσεις και τους προβληματισμούς, το επίπεδο προσέγγισης, τα σύγχρονα ευρήματα όπως και τις διδακτικές προτάσεις για τους άξονες των μαθηματικών εννοιών που προτείνονται για τις μικρές ηλικίες.
Λέξεις Κλειδιά
Έρευνα, μαθηματική εκπαίδευση, διαδασκαλία και μάθηση Μαθηματικών, περιεχόμενο, ερευνητικά αποτελέσματα, διδακτικές προτάσεις.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Kress, G. & van Leeuwen, T. (2010). Η ανάγνωση των εικόνων: η γραμματική του οπτικού σχεδιασμού. (μτφ. Φωτεινή Παπαδημητρίου). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Matthews, M. R. (2007). Διδάσκοντας τις φυσικές επιστήμες. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Ραβάνης, Κ. (2001). Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση: Διδακτική και Γνωστική Προσέγγιση. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Ραβάνης, Κ. (2003). Δραστηριότητες για το Νηπιαγωγείο από τον Κόσμο της Φυσικής. Αθήνα: Δίπτυχο.
Ραβάνης, Κ. (2016). Εισαγωγή στη διδακτική και τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Unsworth, L. (2001). Teaching Multiliteracies Across the Curriculum: Changing Contexts of Text and Image in Classroom Practice. Open University Press.
Χαλκιά, K. (2012). Διδάσκοντας φυσικές επιστήμες: θεωρητικά ζητήματα, προβληματισμοί, προτάσεις. Αθήνα: Πατάκη.