Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ολοκληρώνοντας με επιτυχία το μάθημα οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται να έχουν αναπτύξει παιδαγωγικό, ειδικό διδακτικό, ερευνητικό και επιστημονικό προβληματισμό αναφορικά με διαφορετικά επιστημονικά αντικείμενα που υπάρχουν στο πρόγραμμα σπουδών τους (ενδεικτικά Εικαστικά, Μουσική, Γλώσσα, Φυσικές Επιστήμες). Θα μπορούν επίσης να εντοπίζουν τα κοινά βασικά ζητήματα των διαφορετικών επιστημονικών αντικειμένων και τις ιδιαιτερότητες του καθενός και να δημιουργούν κατάλληλα μαθησιακά και κοινωνικά περιβάλλοντα στο πλαίσιο των επιμέρους ειδικών αντικειμένων.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Οι φοιτητές/τριες παρακολουθούν για το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021 τέσσερα διαδοχικά γνωστικά αντικείμενα, ως εξής: Εικαστικά, Μουσική, Γλώσσα και Φυσικές Επιστήμες.
Σε ό,τι αφορά τα εικαστικά οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αφού γνωρίσουν τις βασικές αρχές της εικαστικής μάθησης, ασκούνται στο σχεδιασμό διδακτικών δραστηριοτήτων ενώ εξοικειώνονται με τις σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις στα εικαστικά για παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Σε ότι αφορά τη Μουσική, μέσα από την κριτική θεώρηση της μουσικής-μουσικοπαιδαγωγικής θεωρίας και πράξης, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές ασκούνται στο σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση βασικών ενοτήτων της προσχολικής μουσικής εκπαίδευσης όπως:(1) Επικοινωνία, μουσικές-ηχητικές εξερευνήσεις και εξοικείωση με τις ιδιότητες του ήχου και τις μουσικές έννοιες, (2) Η φωνή και το τραγούδι, και (3). Ηχοτοπία, ευαισθητοποίηση σε θέματα ακουστικής οικολογίας και μουσική δημιουργία
Σε ό,τι αφορά την γλώσσα και τον γραμματισμό οι φοιτήτριες/ές συζητούν για σύγχρονες θεωρίες προσέγγισης του γραμματισμού στις μικρές ηλικίες, αξιολογούν εκπαιδευτικό υλικό, κάνουν χρήση ψηφιακών εφαρμογών για ανάπτυξη ψηφιακών βιβλίων και δημιουργούν εκπαιδευτικά σενάρια για κανονική και εξ αποστάσεως μάθηση
Σε ό,τι αφορά τις Φυσικές Επιστήμες, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές ασκούνται στην αξιολόγηση και το σχεδιασμό διδακτικών δραστηριοτήτων σχετικών με το φυσικό κόσμο για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Η αξιολόγηση και ο σχεδιασμός των δραστηριοτήτων γίνονται βάσει επιστημονικά τεκμηριωμένων παιδαγωγικών και διδακτικών κριτηρίων, βασικών θεωρητικών αρχών, εργαλείων και στρατηγικών της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών. Παράλληλα Οι φοιτητές/τριες παρακολουθούν διεπιστημονικές διδακτικές ενότητες ανά δύο διδακτικά αντικείμενα (Εικαστικά – μουσική & Γλώσσα / Γραμματισμός - Φυσικές Επιστήμες) που σκοπό έχουν να εισάγουν τις φοιτήτριες και τους φοιτητές σε σύνθετους διεπιστημονικούς διδακτικούς σχεδιασμούς για την ανάπτυξη πολλαπλών δεξιοτήτων και ικανοτήτων.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Leavy P. (2020) (Λέτσιου Μ. επιμ.). Η καλλιτεχνική δημιουργία ως μέθοδος: Έρευνα μέσω της τέχνης. Αθήνα: Gutenberg.
2. Ραβάνης, Κ. (2016). Εισαγωγή στη Διδακτική και στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών. [Κωδικός Εύδοξου: 59383358]
3. Κορτέση-Δαφέρμου, Χ., & Σφυρόερα, Μ. (2019). Βιβλία με ιστορίες: για τον γραμματισμό και την κοινωνική ενδυνάμωση όλων των παιδιών. Αθήνα: Gutenberg [Κωδικός Εύδοξου: 86057349]
4. Θεοδωρίδης, Ν. (2020). Φίλοι Μουσικόφιλοι: Μουσικοπαιδαγωγικό πρόγραμμα για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Θεσσαλονίκη (το βιβλίο του εκπαιδευτικού εμψυχωτή 1&2). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση