ΟΠΤΙΚΕΣ ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΟΠΤΙΚΕΣ ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ / VISUAL NARRATIVES AND THE CHILD
ΚωδικόςΕΠ.2.063
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑναστασία ζωή Σουλιώτου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80004035

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΟΠΤΙΚΕΣ ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600175412

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
ΌροφοςUnknown
ΑίθουσαΕξ αποστάσεως (900)
ΗμερολόγιοTuesday 18:30 to 21:00
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μέσα από α) τη μελέτη της θεωρίας του οπτικού και υλικού πολιτισμού β) την κριτική ανάλυση παραδειγμάτων εικαστικών ερευνητικών πρακτικών και γ) εργαστηριακές εικαστικές βιωματικές δραστηριότητες οι φοιτήτριες/τές:  θα εξοικειωθούν με τον τρόπο που παράγεται το νόημα στις οπτικές αφηγήσεις σε εικόνες των εικαστικών τεχνών αλλά και του ευρύτερου οπτικού και υλικού πολιτισμού  θα γνωρίσουν τις βασικές ερευνητικές εικαστικές πρακτικές των οπτικών αφηγήσεων  θα εξοικειωθούν με τη χρήση υλικών, τεχνικών, και δημιουργικών διαδικασιών στο εικαστικό εργαστήριο  θα διερευνήσουν τις αφηγηματικές διαστάσεις της παιδικής εικαστικής δημιουργίας  θα γνωρίσουν και θα σχεδιάσουν δραστηριότητες εικαστικού εργαστηρίου του οπτικού πολιτισμού για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας  θα γνωρίσουν την οπτική αφήγηση ως μέθοδο έρευνας  θα δημιουργήσουν εικαστικά ερευνητικά σχέδια αξιοποιώντας τις οπτικές αφηγήσεις
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα προσανατολισμού «Οπτικές Αφηγήσεις και Παιδί» εντάσσεται στο πλαίσιο προετοιμασίας των φοιτητριών/τών ώστε να γνωρίσουν σε βάθος ζητήματα εικαστικών τεχνών και εικαστικής αγωγής καθώς και το σχεδιασμό εικαστικών δραστηριοτήτων για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Συγκεκριμένα το μάθημα «Οπτικές Αφηγήσεις και Παιδί» επικεντρώνεται στην διερεύνηση του αφηγηματικού ρόλου των εικόνων σε διάφορους τομείς όπως εικαστικές τέχνες, παιδικά έργα, οπτικό πολιτισμό κ.ά. Το συγκεκριμένο μάθημα περιλαμβάνει εμπειρική βιωματική μάθηση σε εικαστικό εργαστήριο. Οι διδακτικές μέθοδοι μάθησης και αξιολόγησης των φοιτητριών/τών διαμορφώνονται μέσα από τις διαδικασίες του εικαστικού εργαστηρίου. Η παραπάνω διαδικασία στοχεύει στην βαθιά κατανόηση της εικαστικής μάθησης ως βιωματική εργαστηριακή έρευνα. Μέσα από τις διαδικασίες του εικαστικού εργαστηρίου οι φοιτήτριες/τές κατανοούν και υιοθετούν τις στάσεις και την εικαστική σκέψη ενός καλλιτέχνη. Παράλληλα, η εργαστηριακή εικαστική μάθηση και έρευνα συμβάλει στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων της/του μετέπειτα νηπιαγωγού στο σχεδιασμό εικαστικών δραστηριοτήτων για το νηπιαγωγείο.
Λέξεις Κλειδιά
Οπτικές αφηγήσεις, εικαστικό εργαστήριο, Οπτικός πολιτισμός, μάθηση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις200,8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100,4
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο602,4
Εκπόνηση μελέτης (project)150,6
Καλλιτεχνική δημιουργία150,6
Εξετάσεις301,2
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Leavy P. (2020) (Λέτσιου Μ. επιμ.). Η καλλιτεχνική δημιουργία ως μέθοδος: Έρευνα μέσω της τέχνης. Αθήνα: Gutenberg.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Arnheim, R. (2007). Οπτική Σκέψη. Θεσσαλονίκη: University Studio Press Arnheim, R. (1999). Τέχνη και Οπτική Αντίληψη. Αθήνα: Θεμέλιο Bolin, P. E., & Blandy, D. (Eds). (2011). Matter Matters: Art Education and Material Culture Studies. Reston, VA: National Art Education Association. Duncum, P. (2020). Picture Culture, Visual Culture Concepts to Enchance the Curriculum. London: Bloomsbury Academy. Efland, A. (2002). Art and Cognition, Integrating the Visual Arts in the Curriculum. New York: Teachers College Columbia University. Gray, C., & Malins, J. (2009). Visualizing Research, a guide to the Research Process in Art and Design. Farnham, EnglandQ Ashgate. Freedman, K. (2003). Teaching Visual Culture. New York: Teacher College Columbia University. Κούβου, Ου. (2016). Παιδικό Σχέδιο, η Γνωστική Προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg. Κούβου, Ου. (2019). Διδάσκοντας Σχέδιο σε Παιδιά, Μαθήματα Διαπραγματευτικής Σχεδίασης. Αθήνα: Gutenberg. Leavy, P. (2017). Research Design: Quantitative, Qualitative, Mixed Methods, Arts-Based, and Community-Based Participatory Research Approaches. New York, NY: The Guilford Press. Leavy, P. (2020) (Λέτσιου Μ. επιμ). Η Καλλιτεχνική Δημιουργία ως Μέθοδος Έρευνας. Η Καλλιτεχνικής Βάσης Ερευνητική Πρακτική. Αθήνα: Gutenberg-Τυπωθήτω. Λέτσιου, Μ. (2019). Rethinking the Notion of Art Learning as Social Activity. In T. Eca, H. Elzerman, M. Letsiou, M. Maksimovik, A. Saldanha (eds) “Engaged Arts Education”. InSEA e- publication. Λέτσιου, Μ. (2019). Bridging Art Curricula with on- line Youth Culture, Screen Literacy, Education Through Visual Media Expression. Niigata University Japan, vo 1. σελ. 7-18 Macleod, K., Holdridge, L. (2008). Thinking Through Art, Reflections on Art as Research. New York, NY: Routledge. Νάκου, Ε. (2001). Μουσεία: Εμείς, τα Πράγματα και ο Πολιτισμός, Αθήνα: Νήσος Wilson, B. (2004). “Child Art after Modernism: Visual Culture and new Narratives” in Eisner, E. and Day, M. [eds] Handbook of Research and Policy in Art Education, Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-11-2020