Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι η επαφή του προπτυχιακού φοιτητή του 4ου έτους σπουδών με τις κλινικές δεξιότητες που απαιτούνται στην επείγουσα οδοντιατρική, ώστε να μπορεί να είναι σε θέση να διαγνώσει ένα αρχόμενο πρόβλημα από τα ζωτικά σημεία του ασθενή, να το αξιολογήσει και να μπορέσει να εφαρμόσει την χορήγηση επειγόντων φαρμάκων και να εφαρμόσει το πρωτόκολλο βασικής υποστήριξης της ζωής στο χώρο του οδοντιατρείου, με εφαρμογή της καρδιοπνευμονική αναζωογόνησης με την χρήση αυτόματου εξωτερικού απινιδωτή.
Το μάθημα θα πραγματοποιείται με κατανομή των φοιτητών σε ομάδες των 10 ατόμων, οι οποίες θα ασκούνται 2 ώρες εβδομαδιαίως. Για κάθε ομάδα προβλέπονται 3 ενότητες εκπαίδευσης με την ακόλουθη θεματολογία:
ΕΝΝΟΤΗΤΑ 1ο: Δεξιότητα βασικής υποστήριξης ζωής στον χώρο του οδοντιατρείου με την εφαρμογή της καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης με την χρήση αυτόματου εξωτερικού απινιδωτή. Ειδικότερα προβλέπεται η εφαρμογή της επαναφοράς στην ζωή ενηλίκων ασθενών και παιδιών πάνω στην οδοντιατρική έδρα. Αλγόριθμος απόφραξης αεραγωγού από ξένο σώμα. Χορήγηση οξυγόνου.
ΕΝΝΟΤΗΤΑ 2ο: Πρωτόκολλο μέτρησης ζωτικών σημείων. Σφυγμομέτρηση. Μέτρηση αναπνευστικής συχνότητας. Κορεσμός οξυγόνου. Μέτρηση αρτηριακής πίεσης.
ΕΝΝΟΤΗΤΑ 3ο: Ενέσεις. Ενδομυική- υποδόρια- ενδοδερμική- ενδοφλέβια. Αιμοληψία.
Λέξεις Κλειδιά
κλινικές δεξιότητες, ζωτικά σημεία, βασική υποστήριξη ζωής, επείγουσα οδοντιατρική
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Εγχειρίδιο άμεσης υποστήριξης της ζωής (κατευθυντήριες οδηγίες ERC έκδοση 2010). European Resuscitation Council
Σμυρνάκης Ε., Μοιρασγεντή Μ., Τούφας Κ., Γροσομανίδης Β., Μπένος Α. Βασικές κλινικές δεξιότητες. Εκδ. University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2014
Θέματα αναισθησιολογίας και εντατικής ιατρικής. Εταιρεία αναισθησιολογίας και εντατικής ιατρικής Βορείου Ελλάδος, τόμος 25, Τεύχ. 50-51, Ιούνιος-Δεκέμβριος 2015