Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
- Να εξοικειωθούν οι φοιτητές με τα βιοαρχαιολογικά κατάλοιπα, τις δυνατότητες και τους περιορισμούς της μελέτης τους στη διερεύνηση γενικότερων αρχαιολογικών ερωτημάτων.
- Να γνωρίσουν πρακτικά ζητήματα της μελέτης των βιοαρχαιολογικών καταλοίπων, όπως συλλογή δειγμάτων στο πεδίο και μέθοδοι διαχωρισμού από τα αρχαιολογικά ιζήματα.
- Να εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές προσδιορισμού των διαφόρων κατηγοριών βιοαρχαιολογικών καταλοίπων, τις τεχνικές που εφαρμόζονται και τον απαραίτητο κατά περίπτωση εξοπλισμό.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποτελεί μια προσέγγιση των καταλοίπων του φυσικού περιβάλλοντος τα οποία συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με την ανθρώπινη δραστηριότητα κατά το παρελθόν. Τα κατάλοιπα αυτά κάποτε αποτέλεσαν ζωντανούς οργανισμούς οι οποίοι ενσωματώθηκαν κυρίως σε αρχαιολογικές αλλά και φυσικές αποθέσεις ως αποτέλεσμα της χρήσης ή διαχείρισης από τον άνθρωπο. Η εξέταση επιμέρους κατηγοριών «βιοαρχαιολογικών» καταλοίπων όπως είναι για παράδειγμα τα έντομα, τα μαλάκια, τα οστά των ζώων, η γύρη, τα φυτά κλπ., παρέχει τη δυνατότητα να διαπιστωθεί η πολύτιμη συμβολή αυτών των κατά κανόνα παραγνωρισμένων αρχαιολογικών ευρημάτων, στην αποκατάσταση των συνθηκών διαβίωσης και της καθημερινής ζωής των ανθρώπων που έζησαν κατά το παρελθόν. Όπως προκύπτει μέσα από το μάθημα, τα βιοαρχαιολογικά κατάλοιπα είναι σε θέση να δώσουν πληροφορίες για την οικονομική και κοινωνική οργάνωση των κοινωνιών του παρελθόντος, αρκεί να χρησιμοποιούνται με τον ανάλογο προβληματισμό. Στο πλαίσιο του μαθήματος, παράλληλα με τη διδασκαλία, περιλαμβάνεται και επαφή με το πρακτικό μέρος της βιοαρχαιολογίας, μέσα από επισκέψεις σε εργαστηριακούς χώρους.
Η οργάνωση του μαθήματος περιλαμβάνει τα ακόλουθα θέματα:
- Περιβάλλον και αρχαιολογία: Η έννοια του περιβάλλοντος. Περιβαλλοντική αρχαιολογία, το αντικείμενο και οι στόχοι της. Η Βιοαρχαιολογία ως κλάδος της περιβαλλοντικής αρχαιολογίας.
- Βιοαρχαιολογία: Οι κλάδοι της Αρχαιοβοτανικής και Ζωοαρχαιολογίας. Κατηγορίες βιοαρχαιολογικών καταλοίπων και αρχαιολογικά ερωτήματα που προσεγγίζονται με τη μελέτη τους.
- Βιοαρχαιολογικά κατάλοιπα: οι κατηγορίες τους και πως διατηρούνται στα αρχαιολογικά στρώματα
Δειγματοληψία, συλλογή και διαχωρισμός βιοαρχαιολογικών καταλοίπων στο πεδίο και στο εργαστήριο.
- Μακρο- και μικρο-κατάλοιπα φυτών: ανατομικά και μορφολογικά χαρακτηριστικά, βασικές αρχές προσδιορισμού και επεξεργασία δεδομένων. Εργαστήριο
- Μακρο- και μικρο-κατάλοιπα φυτών: αρχαίο περιβάλλον, εξημέρωση, καλλιέργεια, διατροφή
- Ζωοαρχαιολογία: κατάλοιπα σπονδυλωτών και ασπόνδυλων. Εργαστήριο
- Ζωοαρχαιολογία: μεθοδολογία και αρχαιολογικά ερωτήματα
Λέξεις Κλειδιά
Βιοαρχαιολογία, Αρχαιοζωολογία, Αρχαιοβοτανική, μεθοδολογία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ενδεικτικά παρατίθενται κάποιες βιβλιογραφικές παραπομπές.
1. Halstead, P. 1996. The development of agriculture and pastoralism in Greece: when, how, who and what? Στο D.R. Harris (εκδ.) 1996. The Origins and Spread of Agriculture and Pastoralism in Eurasia. London, University College Press. 297-309.
2. Hansen, J. 1992. Franchthi cave and the beginnings of agriculture in Greece and the Aegean. Prehistoire de l’Agriculture: Nouvelles Approches Experimentales et Ethnographiques. Monographie du CRA n.6. Paris, Editions CNRS. 231-247.
3. Andreou, S. and Kotsakis, Κ. 1994. Prehistoric rural communities in perspective: the Langadas survey project. Στο P. N. Doukelis και L. G. Mendoni (εκδ..) Structures Rurales et Sociétés Antiques, 17-25. Paris, Annales Litteraires de l’Université de Besançon.
4. Athanasiadis, A. and Gerasimidis, N. 1995. Woodland history of northern Greece from the mid Holocene to recent time based on evidence from peat pollen profiles. Vegetation History and Archaeobotany 4, 109-116.
5. Valamoti, S. M. 2004. Plants and People in Neolithic and Early Bronze Age northern Greece. B.A.R. 1258, Oxford.
6. Megaloudi, F. 2006. Plants and Diet in Greece from Neolithic to Classical Periods. B.A.R. , Oxford.