Άσκηση σε άτομα με χρόνιες παθήσεις

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΆσκηση σε άτομα με χρόνιες παθήσεις / Exercise for individuals with chronic diseases
ΚωδικόςΙΑ2900
ΣχολήΕπιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
ΤμήμαΕπιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, με έδρα τις Σέρρες
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID260000580

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Σερρών (2014)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 58
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΔέσμηΧειμερινό/Εαρινό-4

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΆσκηση σε άτομα με χρόνιες παθήσεις
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600177107
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στη διάρκεια του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα γνωρίσει βασικά στοιχεία παθοφυσιολογίας διάφορων χρόνιων παθήσεων και τις ιδιαιτερότητες που πρέπει να ληφθούν υπ΄όψη στο σχεδιασμό προγραμμάτων άσκησης για άτομα με χρόνιες παθήσεις σε σύγκριση με άτομα του γενικού πληθυσμού. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής θα πρέπει να μάθει να σχεδιάζει προγράμματα άσκησης για πρόληψη και θεραπεία των παρακάτω χρόνιων παθήσεων: σακχαρώδη διαβήτη (τύπου 1 και 2, σακχαρώδη διαβήτη κύησης), πνευμονοπάθειες, καρδιοπάθειες και υπέρταση.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Χρόνιες παθήσεις: η άσκηση ως πρόληψη, η άσκηση ως θεραπεία. Aξιολόγηση της λειτουργικής ικανότητας σε άτομα με χρόνιες παθήσεις (διαφορές με το γενικό πληθυσμό). Σχεδιασμός προγράμματος άσκησης: Βασικά χαρακτηριστικά. •Άσκηση σε άτομα με διαβήτη (Στοιχεία παθοφυσιολογίας του διαβήτη, μορφές διαβήτη, οδηγίες πριν τη συμμετοχή σε προγράμματα άσκησης - Προγράμματα αερόβιας άσκησης και άσκησης με αντιστάσεις) Άσκηση σε άτομα με πνευμονοπάθειες (τύποι πνευμονοπαθειών, στοιχεία παθοφυσιολογίας κατά την ηρεμία και την άσκηση, αξιολόγηση της λειτουργικής ικανότητας, προγράμματα άσκησης). Ασκησιογενές άσθμα. Άσκηση σε άτομα με υπέρταση. Μεταβολικό σύνδρομο. Άσκηση και αποκατάσταση σε καρδιοπαθείς: Φάση Ι-ΙΙΙ, δια βίου άσκηση Μελέτη περίπτωσης, παρουσίαση προγράμματος άσκησης από φοιτητών (ομαδική εργασία ανά 5 άτομα).
Λέξεις Κλειδιά
διαβήτης και άσκηση, προγράμματα αποκατάστασης καρδιοαναπνευστικών παθήσεων, υπέρταση και άσκηση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
  • ερευνητικά άρθρα
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις602,3
Εργαστηριακή Άσκηση80,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων240,9
σχεδιασμός προγράμματος άσκησης (μελέτη περίπτωσης)120,5
Σύνολο1044
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση περιλαμβάνει γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και ερωτήσεις σύντομων απαντήσεων σε όλη την ύλη (95% μέσω elearning). Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά γραπτώς στους φοιτητές από την αρχή του εξαμήνου. Η διδακτέα ύλη είναι αναρτημένη στο δυαδίκτυο και στον οδηγό σπουδών του τμήματος. Επιπρόσθετα, στη διάρκεια του εξαμήνου οι φοιτητές/τριες έχουν την ευκαιρία να αξιολογήσουν τις γνώσεις τους και την κατανόηση της ύλης του μαθήματος απαντώντας σε δείγμα ερωτήσεων. Στο πρώτο και στο τελευταίο μάθημα γίνεται αναλυτική περιγραφή του τρόπου διεξαγωγής των εξετάσεων. Οι φοιτητές/τριες παρουσιάζουν σε ομάδες των 5 ατόμων (σε .ppt) ένα πρόγραμμα άσκησης με μελέτη περίπτωσης (case study) με ανώτερη βαθμολογία 0,5/10 βαθμούς (5% του τελικού βαθμού). Οι μονάδες αξιολόγησης της κάθε ερώτησης στο τελικό διαγώνισμα είναι γνωστές γραπτώς στο τελικό έντυπο της τελικής εξέτασης. Θα πρέπει να επιτευχθεί τουλάχιστον το 50% της τελικής εξέτασης, ώστε να θεωρηθεί η εξέταση επιτυχής.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Η άσκηση ως θεραπεία. Δεληγιάννης Αστέριος, Κουϊδή Ευαγγελία. University Studio Press 201; ISBN 978-960-12-2446-6 ACSM αξιολόγηση σχεδιασμός προγραμμάτων άσκησης 9η έκδοση (Επιμελητής Ι. Βράμπας, Ν Γελαδάς, Α Τζιαμούρτας, Ι Φατούρος) 2017; ISBN 978-996-3716-852 Άσκηση και χρόνιες παθήσεις, Τοκμακίδης Σάββας, Παναγιώτης Κ.ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ/BROKEN HILL PUBLISHERS LTD; ISBN 978-960-399-0796
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Πρόσφατα ερευνητικά άρθρα (δίδεται στους φοιτητές η σχετική βιβλιογραφία) . Σημειώσεις από slides του μαθήματος.
Τελευταία Επικαιροποίηση
14-01-2021