ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ IV

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ IV / DIRECTION WORKSHOP IV
Κωδικός4ΕΣΘ1
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΚινηματογράφου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΔημήτριος Κουτσιαμπασάκος
Γνωστικό ΑντικείμενοΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280007541

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Κινηματογράφου (2009-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 119
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό427

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ IV
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία6
Class ID
600177275
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση: 1. να χωροθετούν και να πλανοθετούν μια σκηνή διαλόγου κάνοντας χρήση καθιερωμένων σχημάτων. 2. να εφαρμόζουν την αφηγηματική εστίαση σε μια κινηματογραφική σκηνή. 3. να δημιουργούν κατόψεις. 4. να κατακερματίζουν την σκηνή σε πλάνα (ντεκουπάζ)
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο Εργαστήρι Σκηνοθεσίας IV, δίνουμε έμφαση στην πλανοθεσία με σταθερή κάμερα και την λειτουργία της σε μια διαλογική σκηνή. Ξεκινώντας από τους κανόνες σύνθεσης του κάδρου, εξετάζουμε καθιερωμένους τρόπους στησίματος του πλάνου (σχήματα) με συγκεκριμένο, κάθε φορά, αριθμό ηθοποιών. Διερευνούμε τους τρόπους συγκρότησης της αφηγηματικής εστίασης σε μια ταινία και της έκτασης των πληροφοριών της ιστορίας. Μελετούμε την λειτουργία της παντογνώστριας αφήγησης, της περιορισμένης αφήγησης, του ρόλου του αφηγητή, του υποκειμενικού πλάνου, της προοπτικής του ήχου, και της νοητικής υποκειμενικότητας. Εξετάζουμε πως διαμορφώνεται η αντιληπτική υποκειμενικότητα εντός της σκηνής (POV) και τους τρόπους δημιουργίας επιπέδων ταύτισης.
Λέξεις Κλειδιά
Ντεκουπάζ, Σύνθεση του κάδρου, Σκηνή διαλόγου, Οπτική γωνία, Παντογνώστρια αφήγηση, Περιορισμένη αφήγηση, Υποκειμενικό πλάνο, επίπεδα ταύτισης, Σχήματα στησίματος πλάνου.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Podcast
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρήση powerpoint, βιντεοπροβολέα, βιντεοκαμέρας, Ηχοληπτικού εξοπλισμού Αξιολόγηση μέσω υπολογιστή Πραγματοποίηση προσομοιώσεων Επικοινωνία μέσω e‐mail ή online forum
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις903
Εργαστηριακή Άσκηση130,4
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο180,6
Εκπόνηση μελέτης (project)100,3
Καλλιτεχνική δημιουργία802,7
Σύνολο2117,0
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου Παρουσίαση στην αίθουσα διδασκαλίας βιντεοσκοπημένης πρόβας καθοδήγησης ηθοποιών, από σκηνή η οποία να προέρχεται από κινηματογραφική ταινία. Κατά προτίμηση να είναι η ίδια σκηνή που ανέλυσε η ομάδα, -από την σκοπιά της υποκριτικής,- στο 3ΕΣΘ1. Η προβολή να συνοδεύεται από προφορική παρουσίαση (pitch) της ομάδας, του μελλοντικού γυρίσματος της σκηνής. Η εργασία προσμετράται με ποσοστό 30% στην τελική αξιολόγηση. Εξετάσεις Στις εξετάσεις παραδίδεται τελική εργασία (εξέλιξη της εργασίας που παρουσιάστηκε προφορικά), η οποία αποτελείται από δύο μέρη. Κείμενο προθέσεων όλων των μελών της ομάδας ξεχωριστά, ανάλογα με τα καθήκοντά τους, το οποίο συνοδεύεται από το ντεκουπάζ και την κάτοψη της σκηνής. Παράδοση της μονταρισμένης κινηματογραφικής σκηνής σε μορφή ψηφιακού αρχείου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Bordwell David- Thompson Kristin. Εισαγωγή στην Τέχνη του Κινηματογράφου, μτφρ. Κατερίνα Κοκκινίδη, εκδ. Μ.Ι.Ε.Τ. 2004 Η πολιτική των δημιουργών, Συλλογικό έργο, μτφ. Μαρία Μπαλάσκα, εκδ. Αλεξάνδρεια 1989. Aumont J., Κινηματογράφος και σκηνοθεσία, μτφρ, Κουτάλου Μαρία, εκδ. Πατάκη 2009 Jacobs Lewis, Τα εκφραστικά μέσα του κινηματογράφου, μτφρ. Στεφανία Ρουμπή, εκδ. Καθρέφτης 2006 Tirard Laurent, Master class- Μαθήματα σκηνοθεσίας από τους σημαντικότερους σύγχρονους κινηματογραφιστές μτφρ. Τσέγκου Αλκυόνη- εκδ. Πατάκη 2013 Siety Emmanuel, Το πλάνο, μτφρ. Σωτήρης Καρκανιάς, εκδ. Πατάκη 2003. Landau Camile – White, Tiare, 161 Μυστικά για ένα νέο κινηματογραφιστή, μτφρ. Κατερίνα Κακλαμάνη, εκδ. Πατάκη 2008. ARIJON Daniel, Η γραμματική της φιλμικής γλώσσας Ι&ΙΙ, μτφρ. Βασίλης Βουτσινάς, εκδ. Plano 1986.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Steven, D. Katz, Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen, Seattle, Michael Wiese Productions
Τελευταία Επικαιροποίηση
04-02-2021